به گزارش ایرنا، قاسم صالحی در نشست خبری که بعد از ظهر دوشنبه با موضوع آب در استانداری البرز برگزار شد با اشاره به اینکه میزان نیترات در آب‌های زیرزمینی کرج در حد استاندارد است افزود: پروژه دیگری که برای کاهش میزان نیترات انجام شده است، اجرای شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و ساخت تصفیه خانه است، به عنوان نمونه در جنوب مهرشهر مشکل نیترات وجود داشت که با اجرای این شبکه‌ها مشکل حل شد.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم ساخت تصفیه‌خانه‌های محلی خاطرنشان کرد: قراردادی با شهرداری کرج در این زمینه منعقد شده است تا با ساخت این تصفیه‌خانه‌ها، آبیاری فضای سبز از آب‌های زیرزمینی به پایان برسد.
معاون بهره‌برداری آبفا البرز به میزان مصرف آب شرب در استان اشاره و اعلام کرد: مصرف لحظه‌ای متوسط آب در استان حدود 10 مترمکعب در ثانیه برآورد شده است، این میزان در ساعات اوج مصرف به 14 مترمکعب در ثانیه می‌رسد، چیزی در حد حجم رودخانه کرج.
وی ادامه داد: در این وضعیت دو شهر کمالشهر و مشکین دشت دچار کمبود نسبی آب هستند و سعی داریم با اجرای چند طرح تا چند ماه آینده این مشکل را رفع کنیم.
این مسئول با بیان اینکه 80 درصد از آب شرب استان البرز به وسیله منابع زیرزمینی تامین می‌شود گفت: متاسفانه این منابع در استان رو به زوال گذاشته است.
وی آماری از افت سطح آب‌های زیرزمینی و کاهشی دبی چاه‌های استان ارائه کرد و افزود: در گذشته نه چندان دور آب شرب استان به وسیله 280 حلقه چاه که مجموعا ظرفیتی معادل 9 مترمکعب در ثانیه ایجاد می‌کرد تامین می‌شد اما در حال حاضر این ظرفیت علی رغم افزایش چاه‌های استان به 380 حلقه به هفت مترمکعب در ثانیه کاهش یافته است.
صالحی افزود: در حال حاضر عمق چاه‌های آب شرب استان به 430 متر نیز رسیده است.
وی اضافه کرد: در سال 78 چاه‌هایی با عمق 160 متر 60 لیتر در ثانیه دبی داشتند اما درزمان حاضر برخی چاه‌ها با عمق 320 متر فقط 20 لیتر در ثانیه دبی دارند.
6155/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.