به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز، «معصومه ابتکار» ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه های تخصصی زیست محیطی استان البرز که با حضور استاندار البرز و جمعی از مسئولان در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: تلاش های خوبی در حوزه حفاظت از محیط زیست در استان البرز صورت می گیرد و از استاندار البرز قدردان هستم که با نگرش جامع، نگاه زیست محیطی دولت یازدهم را اجرا کردند.
وی با اشاره به تراکم10 برابری جمعیت استان البرز در مقایسه با سایر نقاط کشور گفت: رد پای تغییرات اکولوژیک و تاثیر فعالیت های ناشی از محیط زیست در البرز قابل توجه است.
رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه این ششمین سفرم به البرز برای پیگیری مطالبات حوزه زیست محیطی است؛ ادامه داد: استان البرز نیازمند توسعه پایدار و رشد اقتصادی سبز است؛ این در حالی است که آلودگی و تخریب محیط زیست مانع از سبز شدن اقتصاد خواهد بود.
ابتکار در رابطه با مدیریت کاهش آلودگی هوا نیز گفت: در دولت یازدهم با توزیع سوخت یورو 4 گام های مهمی برداشته شد و امروز از وضعیت کیفی و مناسبی نسبت به سال 92 برخوردار هستیم.
معاون رییس جمهور با تأکید بر لزوم هدفمند ساختن مدیریت پسماند نیز بیان کرد: پسماندهای صنعتی و.. باید به چرخه اقتصاد باز گردد؛ اقتصادی دوار سبب ساز رشد و توسعه خواهد شد چه بسا امروزه بسیاری کشورهای صنعتی که از رشد خوبی برخوردار هستند در زمینه بازیافت و بازچرخانی برنامه ریزی داشته اند.
ابتکار همچنین با اشاره به اقدامات مثبتی که طی 3 سال اخیر در حفاظت از محیط زیست در استان البرز انجام شده است، موضوع پیگیری باغ سیب کرج را خاطرنشان کرد و گفت: ثبت ملی این باغ و حفظ و احیا آن باغ سیب کرج را در کشور بعنوان نماد مطرح کرد.
وی در رابطه با مقابله با ریزگردها و غبار چارچوب ها نیز گفت: چارچوب های کلی در این رابطه تصویب شده و کانون های گرد و غبار نیز شناسایی شده است البته اجرای این مهم مستلزم برنامه ای فرابخشی است و سازمان های مختلف در این زمینه باید همکاری داشته باشند.
ابتکار تشکیل مرکز مشترک پایش را از جمله الزامات کلانشهر کرج عنوان کرد و افزود: 7 کلانشهر کشور مرکز پایش مشترک دارند و طبق قراردادی با شهرداری ضرورت ها و اولویت های آب، هوا و خاک را در این زمینه پیگیری می کنند بنابراین نیاز است که مرکز پایش مشترک زیست محیطی در استان البرز تشکیل شود.
وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و مسئولیت تمامی بخش ها در حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا بیان کرد: البرز نیازمند تدوین برنامه کاهش آلودگی هوا است و باید با قوت و قدرت اولویت ها را پیش ببرد.

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به لزوم اجرای مصوبه شعاع 120 کیلومتر در استقرارصنایع نیز گفت: برای اجرای این مهم دو نگاه ملی و استانی وجود دارد، از منظر ملی تمرکززدایی رویکرد اصلی است و این مهم در سند آمایش سرزمینی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
وی افزود: استان البرز هم همانند استان تهران از ظرفیت های زیستی خود گذر کرده و امروز شاهد فشار بیش از حد محیط زیست هستیم بنابراین ساماندهی صنایع،کاهش آلاینده ها و جلوگیری از تراکم با روش های اصلاح الگوهای صنعتی مورد تأکید قرار می گیرد.
ابتکار با تأکید بر تجهیز صنایع به تصفیه خانه ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و برای ساماندهی محیط زیست، فعالیت های پایش باید راه اندازی شود.
معاون رئیس جمهور در ادامه تعدادی از لوایح تصویب شده دولت در مجلس را خاطرنشان کرد و گفت: قانون حفاظت و احیا تالاب های ایران، قانون هوای پاک دو طرحی بود که در مجلس به تصویب رسید و تحولات مثبتی را در حفظ و احیا تالاب های کشور و کنترل آلودگی هوا خواهد داشت.
ابتکار در ادامه با بیان اینکه استان البرز عوارض هوای جاده ای می پردازد،گفت: باید عوارض تردد های ملی از این استان پیش بینی و پیشگیری شود چرا که این استان در روزهای خاصی از سال شاهد ترددهای 29 میلیونی است و همین امر نیز آلودگی هوای البرز را روی مرز قرار می دهد.
وی همچنین با تأکید بر عدم استفاده از سوخت مازوت، گفت: باید به نقطه تعادل در سیاست های ملی و استانی برسیم.
ابتکار مطالبه استاندار البرز مبنی بر افزایش سهم حق آبه استان را نیز مورد حمایت قرار داد و با اعلام موافقت گفت: این حق استان البرز است که از سهم آب سدهای خود برخوردار باشد و برای تحقق این مطالبه از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز پیگیر خواهیم بود.
ابتکار در رابطه با رودخانه کرج نیز بیان کرد: این رودخانه حفاظت شده است و مصوبه شورای امنیت ملی را دارد، بنابراین دستگاه ها وظیفه دارند برای ساماندهی آن مشارکت داشته باشند باشند چرا که این رودخانه یکی از ثروت های استان است و وضیت آن در شورای عالی محیط زیست پیگیری می شود.
معاون رییس جمهور در پایان با قدردانی از مشارکت ویژه مردم استان البرز در انتخابات گفت: این حضور حاکی از حس مسئولیت و آگاهی مردم شریف استان است و با رای قاطع دکتر روحانی برای دور دوم با جدیت برنامه های دولت دوازدهم را با رویکرد ارتقا و بهبود کیفیت زندگی مردم ادامه خواهیم داد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 678978
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.