به گزارش ایرنا، شب قدر شبی است که تقدیر یکساله انسان رقم می خورد زیرا تمام حوادثی که قرار است در طول سال در جهان هستی و همچنین در زندگی انسان ها، اتفاق بیافتد، در این شب تقدیر، اندازه گیری، تصویب و امضا می شود.
شب قدر آغاز سال جدید و پایان سال گذشته است. شب قدر شبی است که سرنوشت انسان ها در همه ی هستی، تقدیر و اندازه گیری می شود.
در شب قدر فرشتگان رحمت الهی به زمین فرود آمده، به حجت الهی و به تبع آن وجود مقدس، به سایر مؤمنان سلام می کنند. شب قدر، شب ولایت الهی و اولیای اوست.
در شب قدر مهمترین نعمت خداوند یعنی قرآن مقدس نازل شده است و سرانجام، عبادت و راز و نیاز با خدا و انجام کارهای نیک در این شب بهتر از انجام این گونه رفتارها در هزار ماهی است که شب قدر در آن وجود ندارد.
درتعیین شب قدر اختلاف نظر است ، ولی از مجموع روایت های وارد شده در این موضوع و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و اصحاب می توان گفت : شب قدر بودن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ، یقینی است . و شب های نوزدهم و بیست و یکم وسیله ای برای دست یافتن به آن است .
از شیعه و اهل سنت ، نقل کرده اند که عبدالله انیس انصاری (جُهَنی ) که در خارج مدینه می زیسته و شرایطش طوری بوده که نمی توانسته زیاد به مدینه بیاید و از خیرات و برکات رسول خدا (ص) استفاده کند، روزی خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد و عرض کرد: من شتران و گوسفندان و کارگرانی دارم و منزلم از مدینه دور است ، ولی دوست دارم ، یک شب از شب های ماه رمضان را معین فرمایید تا سعی کنم به مدینه بیایم و در نماز حاضر شوم .
پیامبر اکرم (ص) مطلبی را به گوش او سری فرمودند و پس از آن این مرد، شب های بیست و سوم ماه رمضان با شتران و گوسفندان و کارگران خود وارد مدینه می شد.
این عمل پیامبر(ص) و رفتار آن مرد این احتمال را تقویت می کند که شب قدر همان شب بیست و سوم باشد.

**راز مخفی بودن شب قدر
یکی از اموری که در ارتباط با شب قدر، قابل توجه است مخفی بودن شب قدر، در میان شب های ماه مبارک رمضان، به خصوص دهه ی آخر آن است.
در بیان راز مخفی داشتن شب قدر حکمت هایی از سوی دانشمندان اسلامی بیان شده که در بیانی آمده : 'شاید انگیزه ی مخفی داشتن شب قدر این باشد که کسی که اراده ی درک شب قدر را دارد، شب های زیادی را به امید درک شب قدر شب زنده داری می نماید؛ در نتیجه، عبادت او زیاد و اجر و پاداش او افزایش یابد.'
چنان که خداوند رضای خود در میان انواع طاعات خود پنهان نموده تا مردم به همه ی طاعات الهی روی آورند؛ غضب و خشم خود را در میان گناهان پنهان کرده تا از همه ی گناهان بپرهیزند. دوستان خود را در میان مردم پنهان کرده تا مردم به همه ی انسان ها احترام بگذارند؛ اجابت دعاها را در میان دعاها پنهان کرده تا مردم به همه ی دعاها رو آورند. و وقت مرگ را نیز مخفی داشته تا انسان ها در همه حال، آمادگی مرگ را داشته باشند.
یکی از رازهای مخفی ماندن شب قدر مصون داشتن انسان ها از دچار شدن به عجب و غرور است. زیرا اگر شب قدر معلوم باشد ممکن است، کسی با شب زنده داری در آن دچار عجب شده، در انجام سایر تکالیف خود کوتاهی نماید.
در روایات آمده که در شب قدر، فرشتگان زیادی به زمین فرود می آیند، تا آن جا که محیط زمین تنگ می شود و از آن جا این شب را شب قدر نامیده اند که دارای شرافت و عظمت است.
در منابع اسلامی به ویژه شیعه آمده که شب قدر در ماه مبارک رمضان، قرار دارد به طوریکه روایات اهل بیت(ع) نیز وجود شب قدر در ماه رمضان را تأیید می کند چنان که امام صادق(ع) در این رابطه می فرماید: 'گرامی ترین ماه، ماه خداست که ماه رمضان است و قلب رمضان، شب قدر است'.
در روایاتی است که یکی از سه شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان را به عنوان شب قدر معرفی می کند چنان که از امام صادق(ع) در مورد شب قدر پرسیدند و امام فرمود: 'شب قدر را در نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم جست وجو کن.'
مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در المراقبات می فرماید:
'از مهم ترین دعاها در ماه رمضان ، این است که برای توفیق عبادت شب قدر زیاد دعا کند' و ما نیز دست به دعا برداشته و گوییم :
پروردگارا، ما را از آنان که از خیرات و برکات این شب (لیلة القدر) محرومند، قرار مده و خیر دنیا و آخرت را برای ما و پدر و مادر و فرزندانمان مقدر فرما.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.