اسماعیل خلیلی روز سه شنبه درجلسه شورای کارآفرینی استان البرزافزود: امروزه با رشد تکنولوژی وفناوری های مدرن بر اساس دانش روز، دانش آموختگان دیگر تمایلی به اشتغال در کارهای سنتی ندارند و روش های سنتی برای ایجاد اشتغال کافی نیست .
وی اضافه کرد: باید روش ها و ابزار جدید به یاری توسعه اشتغال بیایند که یکی از این نمونه ها در سالجاری از سوی وزارت متبوع به عنوان طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی مطرح شد.
وی در خصوص اجرای طرح اشتغال محور برای آموزش مهارت شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت : این طرح با هدف افزایش قابلیت جذب واشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت وتجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی وکسب وکار در دانش آموختگان،ارتقا اخلاق وصلاحیت حرفه ای دانش آموختگان وبه منظور فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی طراحی شده است.
خلیلی نقش کارآفرینان استان را به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اجرای این طرح ، مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: اجرای طرح کارورزی از سوی کارآفرینان می تواند بعنوان یک طرح اشتغال محور با افزایش شایستگی های حرفه ای ومهارتی دانش آموختگان دانشگاهی براساس دانش روز، زمینه توسعه فرهنگ کارشایسته وفعالیتهای کارآفرینی در استان را فراهم آورد.
وی با اشاره به دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش آموختگان بیان داشت : وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این طرح بعنوان ناظر ستادی کشور و ادارات کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان ها نیز بعنوان ناظر استانی طرح در استان ها است .
وی خاطر نشان کرد : دانش آموختگان ( به عنوان کارورز ) و کارفرمایان متقاضی (واحدپذیرنده) حائز شرایط طبق مفاد دستورالعمل طرح کارورزی دانش آموختگان که در سایت karvarzi.mcls.gov.ir به آن اشاره شده می توانند با مراجعه به سامانه مذکور و ثبت نام در آن از مزایای طرح کارورزی و جزئیات شرایط این طرح آگاه و بهره مند شوند.
خلیلی همچنین ضمن تشریح بخشهای مختلف اجرایی این طرح برای کارورزان و کارفرمایان تاکید کرد: این طرح فقط یک دوره آموزش عملی و کاربردی است و هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز برای جذب و استخدام موقت یا دائمی برابر قانون کار و تامین اجتماعی ایجاد نمی کند .
وی تاکید کرد: در این طرح فقط دستگاه ناظر بر اساس مقررات جاری صنعت بیمه و در قالب قرارداد با یکی از شرکت های بیمه گر مورد تایید بیمه مرکزی کشور نسبت به پوشش بیمه مسئولیت مدنی کارورزان اقدام می کند.
خلیلی افزود:واحدهای پذیرنده در صورت به کارگیری و جذب کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر، از مزایای مشوق(معافیت) حق بیمه سهم کارفرما به مدت 2 سال بهره مند خواهد شد.
رئیس کانون کارآفرینان استان البرزنیز با مثبت ارزیابی کردن اجرای این طرح دراستان و کشور به منظور توسعه مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود : اجرای طرح کارورزی می تواند خلا فقدان مهارت آموزی میان دانشگاه وصنعت را با افزایش سطح مهارت شغلی دانش آموختگان دانشگاهی در محیطهای کار واقعی براساس فناوریهای روز و نیاز بازار کار فراهم آورد.
علی رضایی افزود : دولت این طرح را برنامه ریزی کرده و ما کارآفرینان با تمام وجود از آن استقبال می کنیم که بتوانیم معضل بیکاری را به حداقل برسانیم .
وی خاطرنشان کرد : این طرح با حمایت از صنایع موجود و نیز حفظ اشتغال موجود در راستای مهارت اموزی می تواند پیوند میان دانشجو و صنایع را بوجود اورد.
وی افزود: اصل مشکل ما کارآفرینی وترویج فرهنگ کار است که امیدواریم از این زمینه در فرهنگ سازی کار استفاده بهینه شود.
2098/ 6155خبرنگار: مریم صوفی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.