به گزارش خبر آنلاین و به نقل ازاداره کل روابط عمومی استانداری البرز،«سیدحمیدطهائی»ظهر یکشنبه در"نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران" استان که در سالن شهدای دولت برگزار شد، در جمع رسانه ها با اشاره به اینکه البرز بعد از تهران از استانهای متراکم بلحاظ استقرار جمعیت است،گفت: تراکم جمعیت در استان البرز به نحوی است که در هر کیلومتر مربع، بالای 900 نفر سکنی دارند و همین امر اهمیت آمادگی در برابر زلزله را اولویت اول استان البرز و کلانشهر کرج قرار می دهد.
وی در ادامه با خاطرنشان ساختن پیش بینی وقوع زلزله رودبار توسط دکتر عکاشه، پیش فرض های وقوع زلزله را متذکر شد و هشدار داد: طبق نظر دکتر عکاشه منطقه مذکور مدتها پس لرزه ای نداشت و انرژی مدت ها متراکم شده بود،بنابراین نسبت به این هشدارها باید آگاه بود و قبل از وقوع حادثه پیش بینی کرد.
برای مدیریت حوادث غیرقابل پیش بینی تدبیر شود
طهائی با بیان اینکه ممکن است تا سالها شاهد اتفاقی در بحران ها اما این بدان معنا نیست نباید غفلت کرد، تصریح کرد: نباید نسبت به این سکوت زمینی بی توجه باشیم چرا که انرژی طبیعت نهفته است و در زمان موعد به وقوع خواهد پیوست.
وی با اشاره به اینکه ​البرز کوچکترین استان به لحاظ وسعت است و دو سد بزرگ ملی در این استان وجود دارد گفت: طرح هایی نیز در این مسیرها از شمال تا جنوب استان وجود دارد که باید نسبت به وقوع حوادث احتمالی آن تمهیداتی اندیشید.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ادامه داد: در این رابطه نیاز است تا شهرداری کرج با هماهنگی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی،سازمان زمین شناسی و مدیریت بحران و راه و شهرسازی استان طرح جامع را تدوین کرده و دستورالعمل های قابل اجرا را اعلام کنند.
مسیرهای مواصلاتی البرز مجهز به تجهیزات اطلاع رسانی شود
استاندار البرز همچنین با اشاره به اوج گیری سفرهای برون شهری از محورهای مواصلاتی این استان به ویژه در ایام تابستان گفت: البرز کریدور بین المللی و ملی است همین امر نیز ضرورت اطلاع رسانی جامع از آخرین وضعیت راه های این استان را ضروری می سازد.
وی بیان کرد: راه های استان باید با تجهیز به تابلوهای نمایشگر، گیرنده های رادیویی و در مجموع صوتی و تصویری نسبت به اطلاع رسانی وضعیت مسیرها مجهز باشد.
آغاز طرح مطالعاتی شناسایی گسل ها و مناطق حادثه خیز در 5 کلانشهر کشور
استاندار البرز با اشاره به مطالعات ویژه مرکزتحقیقات مسکن راه وشهرسازی کشور گفت: این مرکز تحقیقات ویژه زمین شناسی را درخصوص پنج کلانشهر کشور از جمله کرج در دست اقدام قرار داده است و دراین زمینه تحقیقاتی در موضوعات گسل و زلزله شده اگرچه شهرداری کرج از قبل مطالعات را آغاز کرده بود .
گسل های البرز شناسایی می شود
استاندار البرز ادامه داد: مقرر شد کارگروهی زیر نظر مدیریت بحران استان البرز برای بررسی هرچه کارشناسی تر موضوع تشکیل شود تا مشخص شود محل گسل ها کجا هستند و پس از شهر کرج استان البرز نیز مد نظر قرار می گیرد .
طهائی گفت: پس از مشخص شدن مسیر گسل ها دستور العملی برای ساخت و سازها ارائه شده و دراین بین استحکام بخشی ساخت وسازهای قدیمی نیز مد نظر قرارمی گیرد .
وی افزود:براساس برنامه ریزی این تصمیم جلسه تا پایان سال انجام می شود و گزارش نهایی آن صورت بندی خواهد شد .
لزوم توسعه پدهلی کوپتر در 15 نقطه حادثه خیز استان
طهائی با اشاره به گرم شدن هوا و احتمال بروز سیلاب ها گفت: پیش بینی های لازم باید دراین زمینه انجام شود و تذکرات لازم داده شود.
وی یاد آورشد: تجهیزات امداد هوایی نیز با توجه به شناسایی 15 نقطه حادثه خیز در حاشیه جاده ها باید توسعه یابد و با ساخت پد هلی کوپتر هرچه بیشتر برای امداد رسانی هوایی آماده شویم.
اجرای طرح آبخیزداری از تشدید وقوع سیل جلوگیری می کند
استاندار البرز ادامه داد: در بحث سیلاب ها و آبخیزداری یکی از مسایل برای جلوگیری از هدر رفت آب و تخریب بیشتر سیل توجه به اجرای طرح های آبخیزداری است که علاوه بر اداره کل منابع طبیعی شهرداری کرج طرح هایی را دارد.
طهائی افزود: اجرای طرح های مذکور و توجه به موضوعات افت آب های زیر زمینی و گسل ها که بحث امروز این نشست بود ضرورت استفاده هرچه بیشتر از مراکز تحقیقاتی ملی در کرج از جمله زمین شناسی را می طلبد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه پوشش مخابراتی در مسیرهای جاده های استان که ملی و بین المللی هستند و در ایام تعطیلات تابستان با حجم بالای خودروهای عبوری مواجه می شوند مورد تاکید قرار گرفت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 672083
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.