رویکرد دولت تدبیر و امید در جهت بهره وری مناسب از آب کشاورزی در قالب حمایت از راه اندازی گلخانه و توسعه کشت گلخانه ای تحقق یافته است. در استان البرز با رشد 56 درصدی در این عرصه تعداد واحدهای گلخانه ای از 135 به 211 واحد رسیده است.

گلخانه داران شهر جدید هشتگرد که در دولت های پیشین وعده تامین آب به آنها داده شده امروز با مشکلاتی در این خصوص مواجه هستند.
گلخانه داران شهر جدید هشتگرد معتقدند با وجود کم آبی و تامین نشدن آب ادامه کار برای آنان دشوار می شود.
تعدادی از گلخانه داران شهر جدید هشتگرد با تشریح مشکلات موجود در این خصوص خواستار بررسی این موضوع شدند.
علی عطار یکی از گلخانه داران شهر جدید هشتگرد، گفت: این مجتمع بزرگ گلخانه ای در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار به عنوان اولین و بزرگترین گلخانه هیدروپونیک در کشور شامل ۷۰ واحدگلخانه درسال ۸۴ توسط مسئولین وقت به منظور اشتغال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی افتتاح شد و هم اکنون ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در مجتمع های گلخانه ای مشغول به کار هستند.
وی اظهار داشت: مسئولین از ابتدا طبق توافقاتی تقبل کرده بودند که آب گلخانه ها را تامین کنند، اما اکنون پس از گذشت سال ها دچار مشکل بی آبی شده و آبیاری و سیستم خنک کننده گلخانه ها دچار مشکل شده است.
مهدی قندی گلخانه دار دیگر نیز می گوید: قرار بود آب اینجا از طریق دخیره از طریق حوض ها تامین شود که به صورت روزانه استفاده شود اما اکنون نه تنها آبی تامین نشده بلکه امور آب اجازه انتقال آب از طریق تانکر را نیز به ما نمی دهد و ماهم مجبوریم برای احیای گلخانه خودمان آب را با هزینه های گزاف از طریق تانکرهای آب تامین کنیم.
این گلخانه دار در شهر جدید هشتگرد همچنین گفت: ادامه این روند به تعطیلی گلخانه ها خواهد انجامید و دیگر گلخانه هیدروپونیکی در اینجا وجود نخواهد داشت.
حسین امیری دیگر فعال این بخش نیز با اشاره به اینکه این گلخانه ها حدود ۱۲ سال است که به بهره برداری رسیده و طی این ۱۲ سال راهکاری برای تامین آب ارائه نشده، کشت گلخانه ای سبب اشتغالزایی و افزایش درآمدهای کشاورزی می شود و از سویی موثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود که باید توجه ویژه ای به آن داشت.
وی گفت: در صورت تداوم وضعیت موجود در حدود ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه در معرض خطر قرار می گیرد.
ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ در گفت و گو با ایرنا با اشاره به رویکرد دولت تدبیر وامید برای توسعه کشاورزی به سمت گلخانه ها وآبیاری تحت فشار، گفت: با توجه به اینکه حمایت از گلخانه داران در راستای توسعه بخش کشاورزی و گردش اقتصادی در این بخش یکی از ضروریات است ما به این مورد توجه جدی داشته ایم و بدین منظور برای تامین آب پایدار این مجتمع چاه جدیدی را حفر خواهیم کرد.
وی افزود: برغم اینکه ساوجبلاغ دشت ممنوعه بوده و مجوزی برای حفر چاه جدید صادر نمی شود ولی به لحاظ اهمیت این پروژه مجوز حفر چاه جدید صادر شده است.
فرماندار ساوجبلاغ گفت: البته تا زمانی که چاه حفر شود و مسیر انتقال آن کشیده شود با توجه به برگزاری نشست شورای تامین مجوز استفاده موقت از چاه مدیریت بحران و آب رودخانه کردان برای آبیاری گلخانه ها صادر شده تامانع ضربه احتمالی به گلخانه ها، تا زمان وارد شدن چاه جدید به مدار، شود.
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۴۰ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب‌المنفعه و ۹۰ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۴۰ هزار مترمربع از حریم وبستر رودخانه شهرستان آزاد و ۱۰ تانکر آب که مالکین چاه های غیرمجاز توسط آنها مبادرت به فروش آب می کردند توقیف شده است.
وی از توقیف ۲۰ دستگاه حفاری و انسداد ۱۶ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال تاکنون در این شهرستان خبر داد و با اشاره به اهمیت منابع آب زیرزمینی و لزوم اجرای طرح تعادل‌بخشی در شهرستان، اظهار کرد: با پرکردن چاه‌های غیرمجاز ۹ هزارمترمکعب آب در سال صرفه‌جویی می‌شود.
پالیزگیر با بیان اینکه حذف اضافه ‌برداشت چاه‌های مجاز و پرکردن چاه‌های غیرمجاز از راهکارهای به تعادل رساندن منابع آب زیرزمینی دشت‌های ساوجبلاغ است، افزود: بحران آب تحت تاثیر عامل نیروی انسانی ایجاد شده و حل آن نیز نیازمند حمایت و پشتوانه مردمی، عزم ملی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی است.
وی گفت: نیاز است بهره‌برداران چاه های مجاز با نصب کنتورهای هوشمند به مدیریت برداشت آب کمک کنندکه البته کنترل میزان مصرف چاه ها در دستور کار است و تا کنون ۹۲۰ کنتور هوشمند در چاههای بزرگ نصب شده است.
مدیر امور آب شهرستان ساوجبلاغ نیز در ارتباط با آب گلخانه های شهر جدید هشتگرد، گفت: درگذشته سهمیه آب گلخانه داران از وزارت نیرو تامین و به شرکت عمران تحویل داده شده بود، اما به دلیل افزایش جمعیت این سهمیه به مسکن مهر انتقال یافته و در حال حاضر این مجتمع گلخانه ای با کم آبی روبرو است.
فردوس کاظمی گفت: البته با وجود اینکه ساوجبلاغ دشت ممنوعه است اما با این حال مجوز حفر چاه برای تامین آب این مجتمع گلخانه ای تخصیص یافته ولی گلخانه داران تا کنون اقدامی برای حفر نکرده اند و در حال حاضر مبادرت به تهیه آب از چاه های غیرمجاز و مجاز می کنند که ما به دلیل پایلوت بودن ساوجبلاغ اقدام به کنترل این مورد کرده ایم و از گلخانه داران می خواهیم برای آبیاری از تانکرهای غیرمجاز استفاده نکرده و برای تامین آب گلخانه خود از شبکه آبیاری کردان استفاده کنند.
1535/6155خبرنگار:رقیه پروینی**انتشار دهنده:داریوش غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.