به گزارش ایرنا، انتخابات اردیبهشت 96 و تکرار چندین انتخابات در طول 39 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیانگر رویکرد مردم سالارانه نظام اسلامی در تعیین سرنوشت واقعی کشور است.
برگزاری مناظره های زنده تلویزیونی بین نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری
آن هم در مقابل نگاه های جهانی، سندی گویا و ارزشمند بر پایبندی نظام اسلامی به بیان واقعیت ها و دوری از حرکت های نمایشی است.
حماسه 29 اردیبهشت در حالی رقم خورد که برخی مقامات آمریکایی ، انتخابات ایران را پیش از برگزاری، آن را امری نمایشی و غیر واقعی می دانستند و چنین القاء می کردند که اصل نظام اسلامی با نگاه جانبدارانه به سود یک جناح خاص درصدد خروج دیگررقبا از صحنه است.
بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در طول برگزاری انتخابات با توصیه به حضورحداکثری مردم فارغ از نگاه خاص به جناح ها موجب شد تا مردم حماسه ای حیرت انگیز و شگفت آور خلق کنند، حماسه ای که با انتخاب دوباره مسیر تدبیر و امید همراه بود.
اما آنچه در این میان به انتخابات 29 اردیبهشت معنا بخشید، آن بود که مردم مسیراعتدال، عقلانیت و خردورزی را انتخاب کردند و مهرتائید دوباره بر استمرار دولت تدبیر و امید زدند.
با اینکه در طول انتخابات شعارهایی توسط دیگر نامزدهای انتخاباتی بیان شد لیکن اکثررای دهندگان با انتخاب دوباره راه اعتدال، این جریان سیاسی را در بوته آزمون جدیدی قرار دادند.
کارنامه ارزشمند دولت تدبیر و امید به ویژه در 2 بخش سیاست خارجی و خدمات بهداشت و درمان به رغم فشارهای داخلی و بین المللی، از نگاه مردم دور نماند و مردم آگاهانه مسیر خدمتگزاری دوباره را برای استمرارآن هموار کردند.
آنچه بر ادعای انتخابات نمایشی درایران مهر باطل زد، رای حداکثری به جریانی خاص در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بود.
فارغ از هر گونه پیشداوری در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت شوراهای اسلامی در دوره پنجم باید براین نکته تاکید کرد که در نظام اسلامی این رای و نگاه مردم است که در تعیین سرنوشت کشور حرف اول و آخر را می زند.
انتخابات 29 اردیبهشت هرچند با اندک اختلاف های نظری و عملی بین جریان های سیاسی همراه بود لیکن تاکید همگان بر وحدت وهمدلی بیانگر حساسیت جریان ها به شرایط خاص منطقه ای و جهانی است.
با این حال پیروزی دکتر'حسن روحانی' و فهرست ' امید' در شوراهای شهر حاکی از تاثیرفعالیت های حزبی در ارتقای سطح مشارکت و انتخاب بهترین ها بود که برخی احزاب البرزاز نگاه خود به این موضوع پرداختند.
سیامک صحافی از حزب کارگزاران سازندگی البرز می گوید: استارت حماسه 29 اردیبهشت ماه ازسوی مقام معظم رهبری زده شد و مردم به تبعیت از فرمان معظم له به پای صندوق های رای آمده و برای شور و امید تحریک شدند .
وی ادامه داد: در مرحله نخست بصیرت و آگاهی مقام معظم رهبری همراه با ایجاد امید در مردم موجب ورود مردم به عرصه تصمیم گیری شده که توانستیم آن را به رخ جهانیان بکشیم .
صحافی گفت: اگرچه با وعده های انتخاباتی برخی از کاندیداها در خصوص یارانه ها و توجه بیش از پیش به مناطق محروم روبرو بودیم ولی در نهایت مردم آگاهانه مانند همیشه در سرنوشت خود مشارکت کردند .
وی اضافه کرد: مردم به این نکته توجه کردند که روز سرنوشت ، روز بی توجهی نیست، روزی است که باید حضور پیدا کنیم .
صحافی گفت:حرکت اخلاق مدارانه دکتر روحانی در مناظره ها از نگاه مردم دور نماند و این امر موجب شد تا آنان به خوبی تصمیم بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: در فضای کرج یک معجزه ای انتخاباتی رخ داد بطوریکه بسیاری از تبلیغات گسترده به شیوه های مختلف تاثیر خود را نگذاشت .
وی افزود: ازسوی دیگر سرنوشت انتخابات شورای شهر با ریاست جمهوری تنیده شده بود ولی با وجود هزینه های میلیاردی دیدیم که مردم به لیست امید رای دادند .
این فعال سیاسی گفت: مردم کرج رای بلوغ سیاسی داشتند و حزب در این کلانشهر معنا گرفته پس در واقع می توان گفت که کار شروع شده ومردم ثابت کردند .
وی افزود:مردم به مقام معظم رهبری لبیک گفتند و در کشتی نظام وارد شدندتا تخصصی تر آن را در مسیر اهداف نظام پیش ببرند .
دکتر مرادی از حزب اتحاد ملت ایران شاخه استان البرز نیز گفت: بخشی ازمشارکت بخاطر فضای دوقطبی بین نیروهای سیاسی و گفتمانی که دو رویکرد متفاوت برای اداره کشور طرح کردند، شکل گرفت.
وی ادامه داد: در این انتخابات بخش میانی و متوسط جامعه پس از سال ها مشارکت کردند وجریانی که دستاوردهای روحانی را در چهارسال گذشته نفی و انتقاد می کرد در واقع توسط مردم کنار گذاشته شد.
مرادی گفت: این مشارکت بالا و بی نظیر مهر تاییدی است برای ایجاد ثبات برای چهارسال آینده دکتر روحانی که با نیروهای اجتماعی، طبقه متوسط ،روشنفکران این شرایط باید ثبات یابد.
وی افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر نیز در کلانشهر کرج دیدیم برای اولین بار کنش رفتار سیاسی خیلی قابل پیش بینی نبود.
وی اظهار داشت : برخلاف گذشته این بار دیگر شاهد انتخاب در چارچوب قومیت ها شاهد نبودیم بلکه به صورت یک دست بدون در نظر گرفتن این شکافها و جهت گیری های اقتصادی و سیاسی سازماندهی شده توسط کمپین های انتخاباتی اصلاح طلبان مشارکت حداکثری محقق شد .
وی اظهار کرد: آخر آنکه لیست امید علاوه بر شکل دهی هرچه بیشتر به نقش احزاب در تصمیم گیری توانست سرنوشت ویژه ای را برای امیدواری هرچه بیشتر مردم رقم بزند .
8029/ 6155 خبرنگار:حکیمه کشاورز**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.