به گزارش ایرنا، عباس سلطانیان روز پنجشنبه در نشست کمیته هدایت تحصیلی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزود: کمیته هدایت تحصیلی ویژه دانش آموزان پایه نهم در اداره کل آموزش و پرورش البرز با هدف آگاهی بخشی به دانش آموزان و اولیاء با رویکرد انتخاب رشته آگاهانه در سال تحصیلی 96-95 فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین نمرات دروس تخصصی رشته های تحصیلی پایه نهم تحصیلی در هدایت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است اضهار کرد: هدایت تحصیلی در سال ۹۶ بر اساس اسناد فرادستی و سند تحول بنیادین نسبت به سال گذشته با تغییراتی روبرو شده که لازم است اطلاعات کامل شیوه نامه هدایت تحصیلی به دانش آموزان و والدین انعکاس داده شود.
وی بیان کرد: دومین سال است که در کشور هدایت تحصیلی در پایه نهم انجام می شود به گونه ای که سوابق دانش آموزان در پایه های هفتم ، هشتم و نهم با ضریب خاص هر درس محاسبه و هدایت تحصیلی دانش آموزان ثبت می شود.
وی در ادامه به چگونگی محاسبه امتیاز فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان پرداخت و یادآور شد: ۳۵ درصد از این امتیاز مربوط به سوابق تحصیلی و ۶۵ درصد دیگر مربوط به آزمون های مشاوره ای ، نظر دانش آموز، نظر خواهی از دبیران و والدین و نظر مشاور است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: کمیته هدایت تحصیلی در این استان در دو بخش استانی و منطقه ای به منظور آشنایی بیشتر والدین و دانش آموزان با هدایت تحصیلی و فرآیند انتخاب رشته در پایه نهم فعال شده است.
سلطانیان گفت : در مراکز مشاوره وابسته به آموزش و پرورش البرز نیز خدمات راهنمایی و مشاوره رایگان با حضور مشاوران با تجربه فعال در مدارس این استان ارائه می شود.
وی تصریح کرد: برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در خصوص هدایت تحصیلی ضرورت دارد مدیران و مشاوران مدارس برای اولیاء و دانش آموزان به برگزاری نشست های آموزشی با عنوان هدایت تحصیلی تا زمان صدور هدایت تحصیلی برای دانش آموزان در مدارس توجه ویژه ای داشته باشند.
سلطانیان یاد آور شد: انتخاب رشته مهمترین تصمیم گیری دانش آموزان در زندگیشان است که باید برای انتخاب درست هوشیارانه عمل کنند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این نشست اظهار کرد: انتخاب رشته تحصیلی دو مرحله مهم دارد که یکی در دوره اول متوسطه انجام می شود و دیگری در دانشگاه است که اگر در این انتخاب اشتباه شود ،
عواقب ناخوشایندی از جمله ترک تحصیل ، افت تحصیلی ، نارضایتی از رشته انتخابی ، نداشتن شغل مورد علاقه در آینده و بیگانگی شغلی که همان علاقه نداشتن به حرفه کاری می باشد را در پی دارد.
وحید یعقوبی از انتخاب رشته تحصیلی به عنوان مقدمه انتخاب شغل یاد کرد و یادآور شد: برای پیشگیری از 11 آسیب ناشی از بی توجهی به انتخاب رشته تحصیلی باید دانش آموزان و والدین به انتخاب رشته به منظور کسب مهارت های شغلی توجه خاصی از جمله در پایه نهم متوسطه اول داشته باشند.
وی ادامه داد: در صورت اطلاع دانش آموزان و اولیاء آنان از فرایند انتخاب رشته تحصیلی و توجه به توصیه های مشاوران تحصیلی که حاصل اقدامات تخصصی مشاوران در این خصوص با توجه به نتایج آزمون های روانشناختی در سه بخش استعداد، رغبت و شخصیت می باشد ، امکان خطا در انتخاب رشته کاهش چشمگیری پیدا می کند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج به مشاوران مدارس دوره اول متوسطه توصیه کرد، برای افزایش دانش تخصصی دانش آموزان و والدین اقدام به برگزاری نشست های آموزشی مهارتی ، بازدیدهای شغلی و دانشگاهی ، برپایی نمایشگاه مشاغل ، کارگاه ، مشاوره فردی و گروهی با موضوع انتخاب رشته و شغل آینده من ، مشاوره فردی و گروهی انتخاب رشته آگاهانه را در طول سال تحصیلی در اولویت کاری خود قرار دهند.
یعقوبی اضافه کرد: برای آشنایی بیشتر دانش آموزان و والدین با هدایت تحصیلی و انتخاب رشته آگاهانه اقدامات مناسبی در این ناحیه انجام شده است که تا زمان صدور هدایت تحصیلی برای دانش آموزان باید ادامه یابد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.