به گزارش ایرنا، انتخابات میدان تعیین سرنوشت ملت ایران محسوب می شود و با توجه به اهمیت انتخابات در کشورمان نقش آحاد مردم به عنوان کسانی که وظیفه این انتخاب بر عهده آنان است همواره برجسته است و در این بین رای اولی ها نیز به دلیل اینکه برای نخستین بار چنین بار سنگینی را بر دوش می کشند، شور و اشتیاق بیشتری برای حضور دارند.
اکنون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار است به طور همزمان 29 اردیبهشت برگزار شود و تعدادی از رای اولی های نخبه با حضور در میزگرد ایرنا مرکز البرز از حال و هوای این روزهای خود برای حضور در انتخابات می گویند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز که در این میزگرد همراه با دانش آموزان حضور یافته بود، ضمن دعوت از همه مردم ایران به شرکت در انتخابات گفت : همه ما باید به گونه ای برای برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت عمومی و تحقق حضور حداکثری در انتخابات 29 اردیبهشت ماه تلاش کنیم تا بار دیگر حماسه ای ملی در عرصه سیاسی کشور خلق شود.
وحید یعقوبی اظهار کرد: یکی از اصول اساسی و محتوایی در مردم سالاری که در جهان حاکم است همان بحث مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت خود است .
وی با اشاره به اینکه دخالت هر یک از شهروندان در تعیین سرنوشت خویش از بنیادی ترین اصول مردم سالاری محسوب می شود خاطر نشان کرد: در دموکراسی اصل اساسی نه اکثریت مردم است، نه آرای مردم و نه انتخابات است و نه وکیل فرستادن به مجلس بلکه اساس کار مشارکت مردم سالاری دینی است.
وی بیان کرد: مردم سالاری چیزی نیست جز یک قالب سیاسی که در آن اکثر مردم می توانند در امور مربوط به خود در آن شرکت کنند.
وی یاد آور شد: نهادها نیستند که دموکراسی را می سازند بلکه مشارکت مردم است که به مردم سالاری قوام می بخشد زیرا آنچه مردم سالاری را دموکراسی می کند فرم حکومت نیست ، بلکه مشارکت مردم در اداره حکومت است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج از مشارکت سیاسی بعنوان یک فعالیت داوطلبانه ای که اعضای یک جامعه در انتخاب حکام بطور مستقیم یا غیر مستقیم و شکل گیری سیاست های عمومی انجام می دهند.
وی از رای مردم بعنوان یکی از پشتوانه های نظام سیاسی در دنیا نام برد و افزود: مشارکت مردم می تواند رفتار بازیگران در عرصه های داخلی و خارجی و همچنین امنیت داخلی و بین المللی را تضمین کند که این مهم در مورد ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی از دانش آموزان به عنوان موتور محرکه برای خانواده ها در زمینه مشارکت حداکثری یاد کرد و افزود: دانش آموزان با بیان شیوا و اطلاعات گسترده ای که دارند می توانند نقش موثری در بیدار کردن افرادی که رای خاموش دارند ایفا کنند.
**تمرین دموکراسی رای اولی ها در انتخابات مهم 96
حدیثه علی حسنی دانش آموز نخبه دبیرستان فرزانگان 1 آموزش و پرورش ناحیه یک کرج که عضو مجلس دانش آموزی کشور و رئیس هیات رئیسه شورای دانش آموزی دختران استان البرز است، در این میزگرد گفت: انتخابات یک پروسه کوتاه مدت و بلند مدت است که این امکان را بوجود می آورد تا افراد با تدبیر ، عقلانیت و احساس مسئولیت در تعیین سرنوشت خویش در انتخابات مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت ماه 96 در واقع یک تمرین دموکراسی برای رای اولی در ایران اسلامی است یاد آور شد: دانش آموزان رای اولی باید در این انتخابات مهم و حساس به روشنگری بپردازند.
وی در ادامه به نتایج رفتار های سیاسی - انتخاباتی در کشور پرداخت و تصریح کرد: مردم و فعالان سیاسی در انتخابات باید به گونه ای عمل کنیم که با رفتارمان موجبات بوجود آمدن دو قطبی ها را در جامعه هموار نسازیم و با حضوری پر شور زمینه تداوم دولت تدبیر و امید را در کشور بوجود آوریم.
وی یادآور شد: همه در انتخابات 29 اردیبهشت ماه با حضورمان حماسه ای جهانی را در چهار گوشه ایران اسلامی خلق می کنیم زیرا همه ما فرزندان ایرانیم و میراث دار انقلاب امام و شهدا هستیم.
این دانش آموز البرزی انتخابات را یک فرصت دانست و ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: همه ما باید در انتخابات شرکت کنیم تا بار دیگر ایران اسلامی در برابر هجمه های دشمنان در امان بماند و آسیب نبیند.
وی بیان کرد: همه رای اولی ها باید برای مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری در بین مردم بروند تا در استان شور انتخاباتی را به شفافیت حس کنیم.
**حضور آگاهانه و پرشور لازمه انتخابات 29 اردیبهشت ماه
دانیال داودی دیگر دانش آموزان نخبه دبیرستان فرزانگان 1 آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این میز گرد از شاعه و تقویت روحیه پرسشگری در کشور به عنوان یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید بر شمرد و اظهار کرد: این حق من و شماست که به حقوق خود به عنوان شهروند ایران اسلامی واقف باشیم و بدانیم چگونه زندگی کنیم، در عالم سیاست چگونه حرف بزنیم و قدم برداریم و گفتار و رفتار ما باید چگونه باشد.
وی که در کارنامه تحصیلی اش مدال های رنگارنگ و مقام های برتر را در عرصه علمی - پژوهشی در مسابقات داخلی و بین المللی بر عهده دارد، یاد آور شد: این حق دانش آموز و دانشجوی ما است که از آینده خود مطلع گردد و بداند که چگونه برای آینده خود برنامه ریزی کند.
وی با تأکید بر نقش مؤثر رأی اولی‌ها در ساخت آینده کشور، حضور آگاهانه و با شناخت کامل این عزیزان در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورا های اسلامب را مهم و سرنوشت ساز دانست.
وی با اشاره به حساسیت های منطقه ای تصریح کرد: نگاه منطقه به ویژه همسایگان پیرامونی به حضور شما در عرصه انتخابات دوخته شده است ، بنابراین باید تلاش کنیم تا با ترغیب مردم ، زمینه ساز حضور حداکثری شویم.
**انتخابات زمانی برای تمرین سیاست ورزی رای اولی ها
فرهاد کریمی از دانش آموزان نخبه شهید سلطانی 1 آموزش و پرورش البرز هم، انتخابات را فرصتی برای تمرین سیاست ورزی از سوی رای اولی هایی ذکر کرد و افزود: ما رای اولی ها ورود به عرصه مشارکت سیاسی و اجتماعی خود را با انتخابات مهمی همچون انتخابات ریاست جمهوری تجربه می کنیم و به طور قطع شرکت در آن را با شور و هیجان بیشتری دنبال می کنند.
وی اظهار کرد: انتخابات به دلیل دخیل بودن در تعیین سرنوشت جامعه احساس خوشایند و تعهدپذیری را در لایه های اجتماعی نهادینه می کند و در این میان کسانی که برای اولین بار رای می دهند حال و هوای خاصی دارند.
وی بیان کرد: استفاده از قدرت انتخاب برای رای اولی ها در نخستین انتخاب بسیار جذاب و شیرین است و باید با انتخاب شایسته حلاوت آن را به یاد داشته باشد.
وی تصریح کرد: بی شک حضور این تعداد از رای اولی ها در انتخابات این دوره می تواند در افزایش نشاط و شور فضای انتخابت موثر باشد.
این دانش آموز البرزی در ادامه این گفت و گو به فرمایش امام خمینی (ره) که فرمودند : جوانان چشم امید و آینده سازان انقلاب اسلامی هستند اشاره کرد و یاد آور شد: باید رای اولی ها شعور سیاسی خود را در اولین انتخابشان به منصه ظهور برسانند.
وی گفت : دانش آموزان رأی اولی با شرکت در انتخابات، به خود باوری می رسند بنابراین باید در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشند.
وی تصریح کرد: رای اولی ها باید با مشورت و تحقیق و بهره گیری از سوابق نامزدها نخستین مشارکت سیاسی در امور کشور را با انتخاب فرد شایسته تجربه کنند.
وی ادامه داد: از زمان شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران تا کنون، همه آحاد ملت و گروه های مختلف با حضور در انتخابات سرنوشت کشور را مشخص کرده اند و با حضور پر رنگ در انتخابات مهر تاییدی بر این نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی زده اند.
وی افزود: ورود رای اولی ها به عرصه مشارکت در سرنوشت اجتماعی و رسیدن به بلوغ اجتماعی یکی از مراحل زندگی در بعد سیاسی است.
وی گفت: رای اولی ها در انتخابات 29 اردیبهشت ماه ، اولین تکلیف ملی و انقلابی خود را در پای صندوق های آرا به انجام می رسانند.
استان البرز 440 هزار دانش آموز دارد که 37 هزار و 703 نفر از این دانش آموزان رای اولی هستند.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.