به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز،این ویژگی‌ها به همراه سایر مزیت‌های استان همچون ظرفیت‌های بالای گردشگری به خصوص گردشگری روستا، استقرار مراکز صنعتی بزرگ، مهم و متعدد، وجود مراکز علمی- پژوهشی مختلف و ... باعث شد تا دولت یازدهم از همان ابتدا توجه ویژه‌ای به البرز نشان دهد که سه بار حضور رئیس جمهور در استان نمود بارز این توجه ویژه است؛ سه بار حضور که فقط در یکی از آنها بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای استان تصویب شد که طی دو سال آینده قطعا نشانه های خود را آشکار خوهد کرد.
اما علاوه بر این موضوع، دولت تدبیر و امید از میانه سال 92 تا کنون سرمایه گذاری زیادی در بخش‌های مختلف زیست محیطی، آب و فاضلاب، گردشگری، حمل و نقل، توسعه شهری و روستایی، مدیریت بحران و مسکن انجام داد که حاصل آن در یک نگاه اجرای هزار و 350 طرح با سه هزار و 600 میلیارد تومان در این مدت است.
حمل و نقل و ترافیک
ترافیک در سال های اخیر به یکی از مشکلات عمده استان البرز و از همین رو حل آن به یکی از مطالبات عمومی تبدیل شده است، بر همین اساس دولت یازدهم طرح های عمده ای را برای حل این مشکل آغاز، پیگیری و یا از آن حمایت کرد.
اهمیت سرمایه گذاری و تلاش دولت برای حل این مشکل از دریچه آمار و ارقام به خوبی قابل درک است به گونه ای که فقط در ایام نوروز یعنی از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین امسال حدود 29 میلیون تردد از معابر البرز به ثبت رسید، پس هر گونه کم کاری در این زمینه می تواند یک بحران ملی به بار آورد.
ادامه آزادراه همت در البرز به طول 15 کیلومتر که در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نهایتا تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهد رسید از جمله شاخص ترین این اقدامات است و به خوبی می تواند بخشی از معضل ترافیک البرز را حل کند.
آغاز عملیات ساخت کمربند شمالی کرج به طول حدود 18 کیلومتر توسط شهرداری و با حمایت کامل دولت یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای باز کردن گره ترافیکی البرز است، این پروژه کمتر از یکسال پیش با اعتباری معادل هزار میلیارد تومان آغاز شد، تاکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی می شود طی سه سال آینده افتتاح شود تا این مسیر هم بخشی از ترافیک اتوبان تهران-کرج را به دوش کشد.
آزادراه تهران-شمال، نامی پرحاشیه و آشنا به گوش اکثر ایرانیان که سال ها پیش ساخت آن آغاز شد اما در طول بیش از دو دهه کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما دولت یازدهم از همان ابتدا توجه ویژه ای به این پروژه نشان داد تا این آرزوی دیرینه ملی را به واقعیت پیوند بزند.
29 کیلومتر از این پروژه در استان البرز واقع شده است، با اقدامات دولت یازدهم و سرمایه گذاری دو هزار و 500 میلیارد تومانی برای تکمیل این 29 کیلومتر، امید می رود این رویا در شهریور ماه امسال محقق شود و بخش زیادی از ترافیک عبوری از البرز کاسته شود.
یکی دیگر از پروژه های ترافیکی که دولت تدبیر و امید در این چند سال دنبال کرد تا بخشی از بار ترافیکی شاه راه های این منطقه را بکاهد آزادراه آبیک-چرمشهر به طول 158 کیلومتر است که 43 کیلومتر آن در استان البرز واقع شده و تا کنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی به خود دیده است.
اقدامات حمل و نقلی دولت یازدهم در استان البرز فقط به ترافیک جاده ای محدود نشده است، تمرکز بر حمل و نقل ریلی به خوبی توجه همه جانبه دولت به ترافیک در استان البرز را نشان می دهد.
بر همین اساس دولت یازدهم در مهمترین اقدام با یک سرمایه 650 میلیارد تومانی کار ساخت قطار برقی گلشهر-کرج-هشتگرد را به طول حدود 27 کیلومتر دنبال کرد، این پروژه تاکنون 72 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نهایتا شهریور ماه امسال افتتاح خواهد شد تا روزانه 15 هزار نفر را جابجا کند.
یکی دیگر از اقدامات ریلی دولت در این منطقه چهار خطه کردن راه آهن تهران- تبریز با اعتبار حدودی 500 میلیاردتومان است که 55 کیلومتر آن در استان البرز قرار دارد و در نیمه اول سال 96 آماده استفاده خواهد شد.
راه اندازی اتوبوس ریلی تهران-کرج-هشتگرد نیز یکی دیگر از اقدامات ریلی دولت برای حل معضل ترافیکی استان البرز بوده است.
سال گذشته طرح جامع حمل و نقل ترافیکی کلانشهر کرج نیز پس از 10 سال به تصویب رسید تا اقدامات صورت گرفته برای حل معضل ترافیک درون شهری کرج شکل منسجمی به خود بگیرد.
محیط زیست
دولت یازدهم از همان ابتدای شکلگیری خود را با عنوان یک دولت محیط زیستی معرفی کرد تا نشان دهد به توسعه پایدار توجه ویژه ای دارد. بر همین اساس این دولت دستاوردهای زیست محیطی قابل قبولی را از خود در استان البرز بر جای گذاشت.
حفظ باغ سیب کرج به عنوان یکی از ریه های کلانشهر کرج و تا حدی پایتخت از مهم ترین دستاوردهای این دولت بود که با سفر سوم رئیس جمهور به استان رقم خورد، باغی که در آستانه نابودی قرار داشت اما پس از تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی از خطر نجات یافت و به عنوان یک اثر ملی ثبت شد، دستاوردی که شاید بدون حضور دولت تدبیر و امید امکان پذیر نمی شد و شاید تا کنون اثری از این باغ 260 هکتاری باقی نمی ماند.
لغو مصوبه کمیسیون ماده پنج برای ساخت و ساز در کاخ مروارید و ثبت آن به عنوان اثری ملی یکی دیگر از دستاوردهای زیست محیطی-میراث فرهنگی دولت یازدهم برای استان است.
همچنین این دولت در راستای بهبود کیفیت هوای کلانشهر کرج هزار هکتار زمین در شمال غرب شهر برای احداث فضای سبز به شهرداری کرج واگذار کرد که تاکنون 500 هکتار آن کاشته شده است.
جلوگیری از مصرف روزانه دو میلیون لیتر مازوت در نیروگاه منتظر قائم که نقش زیادی در افزایش روزهای پاک در استان البرز داشته است و همچنین اختصاص زمین و انجام مطالعات مربوط به پسماندهای صنعتی و خطرناک استان، از دیگر اقدامات شاخص زیست محیطی دولت در البرز است.
مسکن مهر
مسکن مهر، یک پروژه پر فراز و نشیب که دولت دهم شعارهای زیادی حول و حوش آن مطرح کرد اما در نهایت فقط توانست 18 هزارواحد را تکمیل کند، دولت یازدهم بدون حاشیه و با همه تنگناهای موجود، 47 هزار واحد مسکن مهر در استان البرز را تکمیل کرد.
آب
یکی از مطالبات عمومی در البرز اختصاص حق آبه بیشتر از محل سدهای امیرکبیر و طالقان است، مطالبه ای که سال ها مغفول مانده بود اما در دولت یازدهم و با سفر رئیس جمهور به استان پنج میلیون مترمکعب آب سد طالقان به شهرستان ساوجبلاغ اختصاص داده شد تا بخشی از مشکل آب این شهرستان حل شود.
یکی دیگر از اقدمات ارزشمندی که دراین دوره به سرانجام رسید بازگشت بخشی از آب سدهای البرز به صورت پساب از تهران به غرب استان است در حال حاضر توافق برای بازگشت 30 میلیون مترمکعب پساب صورت گرفته است اما تلاش می شود این میزان به 100 میلیون مترمکعب برسد.
مدیریت بحران
تیم دولت یازدهم در استان البرز به مدیریت بحران توجه ویژه ای نشان داده است، توجه به این مقوله در استان البرز ارزش زیادی دارد از همین رو اورژانس هوایی در استان خدمات خود را در همین دوره آغاز کرد و علاوه بر آن یک بیمارستان صحرایی در فردیس برای مواقع ضروری استقرار یافت که البته در حال حاضر نیز خدمت رسانی می کند.
توسعه روستایی
دولت یازدهم در این مدت توجه خاصی نیز به توسعه روستایی نشان داد، به طوری که در یک اقدام بی سابقه 160 میلیارد تومان بین سال های 92 تا95 برای توسعه روستایی به دهیاری های استان اختصاص یافت.
در این مدت طرح یکپارچه سازی املاک کشور در 227 دهیاری البرز استقرار یافت، صدور سندهای روستایی 84 درصد رشد یافت و حدود 40 میلیارد تومان به 92 طرح اقتصادی روستایی تسهیلات داده شد.
توسعه شهری
در نهایت این دولت نقش زیادی در توسعه شهری البرز داشته است، به طوری که بودجه 890 میلیارد تومانی شهرداری های استان در سال 92 به دو هزار 100 میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافت.
با این اقدام پروژه های شهری نیز از هزار و 21 پروژه در سال 92 به هزار و 219 پروژه در سال 95 افزایش یافت.

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 648462
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.