به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه در جریان آغاز عملیات ساخت مرکز فوق پیشرفته یون درمانی سرطان در ایران در مرکز تحقیقات سلامت و کشاورزی هسته ای در کرج، افزود: جا دارد از دکتر ظریف که تسهیل کننده موضوع دستیابی به توافق برجام بودند، قدردانی کنم چرا که این معاهده و این توافقنامه مهم وقتی به سرانجام رسیدتوانستیم وارد این عرصه شویم و از پیشرفته ترین تکنولوژی های جهان برخوردار شویم و قبل از آن چنین امکانی برای ما فراهم نبود.
در مراسم آغاز عملیات ساخت این مرکز درمانی سرطان علاوه بر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد جواد ظریف و سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیران امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.
صالحی در ادامه گفت:‌ این بیمارستان برای درمان بیماری های صعب العلاج به خصوص سرطان در نوع خودش بیمارستان کم نظیری است و بر اساس اطلاعاتی که داریم در غرب آسیا چنین بیمارستانی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: مشابه این بیمارستان 5 مورد در دنیا وجود دارد که مدرن ترین آن در اتریش است و ما با شرکت مداسترون که یک شرکت دولتی اتریشی است و تجاری نیست، قراردادی را در این خصوص امضا کرده ایم.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: این بیمارستان قرار است بر اساس شتاب دهنده های سیکلوترون ها کار کند و سیکلوترون پروتون و کاربون ها را شتاب می دهد و بدین طریق این شیوه مدرن ترین روش معالجه سرطان در جهان است.
صالحی گفت: ساخت این بیمارستان تا سه سال دیگر به پایان می رسد و دوسال نیز برای تست در نظر گرفته شده است، یعنی در مجموع 5 سال زمان لازم است تا ما بتوانیم به طور معمول بیمار در این بیمارستان بپذیریم.
صالحی ادامه داد: همچنین از وزیر بهداشت که کارهای ایشان در وزارت بهداشت برای ملت عزیز ما محسوس است و همه دریافته اید که در این سه سال و نیم که چه قدم های بلندی در وزارت برداشته اند و با پیشنهاد و تشویق ایشان ما قدم در این راه گذاشته ایم، قدردانی می کنم.
وی اضافه کرد: به همین منظور با وزارت بهداشت قراردادی امضا کرده ایم که بر اساس این قرارداد تامین نیروی انسانی متخصص توسط این وزارتخانه صورت می گیرد.
صالحی گفت: این بیمارستان متعلق به وزارت بهداشت است و سازمان انرژی اتمی امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کرده و در بحت تامین مالی هم اقدامات لازم انجام گرفته است. بخش قابل توجهی از کارهایی که باید انجام می گرفته، به نتیجه رسیده است.
وی ادامه داد: هزینه ساخت این بیمارستان قریب به هزار میلیارد تومان برآورد شده و این بیمارستان بیمارستانی خواهد بود که غیر از خدماتی که به بیماران هموطن می دهد، می تواند به بیماران کشورهای منطقه نیز خدمات رسانی کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: اقدام مهمی نیز که انجام شده بر اساس قرارداد این نوع بیمارستان در منطقه انحصارش در اختیار ایران است و اگرکشورهای دیگر بخواهند مشابه این بیمارستان را بسازند، جمهوری اسلامی ایران و اتریش با هم در ارتباط با ساخت بیمارستان های دیگر اقدام خواهند کرد.
صالحی گفت: در این بیمارستان انتقال تکنولوژی قابل توجهی پیش بینی شده و بخش قابل توجهی از تجهیزات این بیمارستان بر اساس نقشه هایی که توسط شرکت مداسترون تامین می شود، در ایران بر اساس استاندارد و تحت نظارت آن شرکت ساخته می شود.
وی افزود: اگر تجهیزات این بیمارستان بعد از چند سال عمرش به پایان رسید اینگونه نیست که که بخواهیم بیمارستان جدیدی وارد کنیم، این بیمارستان از نظر علمی، فناوری و تجارب متراکمی که ایجاد می شود، به گونه ای است که این امکان را فراهم می آورد که بیمارستان های بعدی را خود ایرانیان می سازند و تجهیزات مهمی همچون مگنت ها و پاور ساپللای ها در ایران ساخته خواهد شد.
2021/7414/خبرنگار:وحیده عسکری**داود مرادپور**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.