حجت اصلی تیتکانلو دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فیزیک- لایه های نازک به عنوان مجری طرح، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیدروژن سولفید می ­تواند سبب مسمومیت خونی و در سطوح غلظت بالا منجر به مرگ شود، آستانه تشخیص بوی سولفید هیدروژن ppb 3می­ باشد که بسیار کمتر از حد سمی آن است.
وی تصریح کرد: گاز سولفید هیدروژن، گازی سمی، خورنده، قابل اشتعال و با بوی بد است که در فاضلاب، معادن زغال سنگ، صنایع پتروشیمی، گاز طبیعی، بیوگاز، کارخانه کاغذ سازی، صنایع فرآوری مواد غذایی و تصفیه­ خانه­ های فاضلاب تولید می­ شود و در بسیاری از صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می­گیرد.
وی اظهار داشت: مقدار حد آستانه1 برای سولفید هیدرژون برابر با ppm 10 برای 10 دقیقه در معرض قرار گرفتن، می­ باشد، در حالی که غلظت­ های بالای ppm 150 بسیار سمی و خطرناک است و بالاتر از ppm 250 سبب مرگ می ­شود.
اصلی تیتکانلو گفت : براین اساس برای سنجش میزان این ماده سمی که اثرات بسیار خطرناکی برسیستم عصبی انسان دارد به حسگرهای حساس و سریع برای آشکارسازی آنلاین و در گستره چند ppb تا چند صد ppm در نمونه ­های هوا نیازاست.
وی افزود: آشکارسازی و تعیین غلظت این ماده امری ضروری است که یکی از روش­ های اندازه­ گیری و پایش مداوم H2S توسط حسگرهای گازی می ­باشد.
وی بیان داشت : اغلب حسگرهایی که برای هیدروژن سولفید استفاده می ­شود در دمای بالا کار می ­کنند که مصرف بالای انرژی را درپی دارد و پایداری طولانی مدت آنها را پایین می ­آورد.
این محقق گفت: مشکلات عمده دیگر این ابزارها شامل حساسیت کم، گستره خطی کوتاه و تداخل با سایر گازها و هزینه زیاد است که کاربردهای زیست محیطی آنها را محدود می­ کند.
اصلی تیتکانلو گفت: در این پژوهش از حسگرهای جرمی بر پایه ریز ترازوی کریستال کوارتز برای اندازه­ گیری H2S استفاده شد، این نوع حسگرها دسته جدیدی از حسگرهای جرمی هستند که به تغییرات کوچک جرمی بر روی لایه حس­ کننده آن حساس می ­باشند.
وی افزود: در حسگرهای جرمی، تغییرات جرم آنالیت ­های جذب شده بر روی لایه حس­ کننده، اندازه ­گیری می ­شود که برای هر دو فاز مایع و گاز قابل استفاده می ­باشند.
وی اظهار داشت: لایه­ های حساس به H2S بر پایه نانوکامپوزیت ­های پلیمری پلی ­ونیل­ پیرولیدون (PVP) تهیه شدند و از 2 روش لایه ­نشانی ­قطره ­ای و الکتروریسی برای پوشش ­دهی کریستال کوارتز استفاده شد.
وی گفت: به منظور افزایش حساسیت و گزینش ­پذیری حسگر نسبت به H2S کامپوزیت پلیمر با نانوذرات طلا تهیه شد و پارامترهای موثر در لایه ­نشانی کامپوزیت ­ها مورد بررسی و بهینه سازی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: نانوالیاف سنتزی دارای قطر متوسط 70 تا 100 نانومتر می­ باشند، همچنین نانوذرات طلا دارای قطر متوسط 15 تا 20 نانومتر است، حسگر ساخته شده از کامپوزیت نانوالیاف PVP/نانوذرات طلا در گستره 0/3 تا ppm 100 پاسخ خطی دارد، حسگر ساخته شده از کامپوزیت پلیمری pvp/ نانوذرات طلا دارای زمان پاسخ کمتر از 30 ثانیه است که به راحتی بازیابی می ­شود. همچنین این حسگر گزینش پذیری بالایی از خود نشان داد.
این پژوهش با راهنمایی دکتر علی آقاخانی و دکتر علی طیبی فرد در پژوهشکده نیمه هادی ها و با مشاوره دکتر محمد پازوکی انجام شده است.
پژوهشگاه مواد وانرژی در مشکین دشت فردیس استان البرز مستقر است.
7413/ 6155خبرنگار:معصومه مهتاب** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.