عباس دمیرچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هماهنگی، سازماندهی و تمهیدات لازم برای اعزام زائران به حج­ تمتع 1396، افزود: پیرو اطلاعیه های سازمان مرکزی حج و زیارت، اسامی مدیران کاروان­های حج و اطلاعات ضروری برای ثبت نام در کاروان ها اعلام شده است.
وی اظهار داشت: این اطلاعات ضروری شامل اعزام مدینه قبل، مدینه بعد، هزینه سفر و نشانی محل ثبت ­نام و زمان­ بندی مراجعه­ ی دارندگان شرایط ثبت نام و مدارک لازم جهت نام ­نویسی است.
وی با بیان اینکه لیست تمام کاروان­ها در آدرس اینترنتی Alborz.haj.ir موجود است، برنامه زمان­بندی ثبت نام در کاروان ها را به ترتیب اولویت به شرح زیر اعلام کرد:
الف) نام نویسی تمام کسانی که از تاریخ 23 فروردین ماه 96 تا 21 اردیبهشت ماه 96 نسبت به ثبت نام اولیه در شعب بانک ملی ایران با واریز مبلغ 10 میلیون تومان اقدام کرده­ اند، از ساعت 9 صبح روز یکشنبه تاریخ 24 اردیبهشت ماه 96 بمدت 5 روز امکان­ پذیر است.
توجه: در صورت عدم مراجعه در مهلت اعلام شده، صرفاً امکان ثبت نام در ظرفیت خالی کاروان ها (مشروط به تکمیل نبودن ظرفیت کاروان) اقدام کنند.
ب) تمام دارندگان اسناد ودیعه ­گذاری حج ­تمتع تا پایان 30 آبان ماه 1385 از ساعت 9 صبح روز شنبه 30 اردیبهشت ماه 96 تا تکمیل ظرفیت کاروان های دارای ظرفیت خالی می توانند کاروان مورد نظر را انتخاب واقدام به ثبت نام کنند.
توجه: دعوت از این دسته از متقاضیان صرفاً به منظور تکمیل ظرفیت بوده و ثبت نام آنان منوط به وجود ظرفیت خالی در کاروان ها است.
3) نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضیان واجد شرایط در کاروان ها:
علاوه بر مراجعه حضوری به دفاتر ثبت نامی کاروان­های مجاز در زمان مقرر، امکان ثبت­نام غیر حضوری در سقف 50 درصد ظرفیت هر کاروان نیز پیش­بینی شده و افرادی که تمایل به ثبت­ نام غیرحضوری (الکترونیکی) دارند با مراجعه به نشانی اینترنتی ‏http://haj96.haj.ir می­توانند در کاروان­های شهر یا شهرستان محل سکونت خود ثبت نام اولیه کرده و متعاقباً با تحویل اصل قبض ودیعه ­گذاری ومدارک مورد نیاز به آدرس کاروان بقیه مراحل را انجام دهد.
4) مدارک مورد نیاز برای نام­نویسی در کاروان:
* اصل فیش بانکی واریز بخش اول هزینه سفر (10 میلیون تومانی برای مشمولین اولویت اول) و اصل و کپی قبض ودیعه ­گذاری حج­ تمتع (برای مشمولین اولویت­ دوم) مطابق بند 'الف' این اطلاعیه.
* اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن.
* اصل و تصویر کارت ملی یا شماره تایید شده آن.
* تحویل سایر مدارکی که مدیر کاروان اعلام خواهد کرد مانند: گذرنامه معتبر بین ­المللی انفرادی و عکس متقاضی.
*** شایان ذکر است افراد فاقد گذرنامه یا کسانی که گذرنامه آنها تا 5‏/12‏/96 اعتبار ندارد بایستی اقدام به دریافت گذرنامه کنند؛ ضمناً گذرنامه حجاج با تعامل شایسته نیروی انتظامی با سرعت بیشتری صادر خواهد شد.
5) هزینه تشرف:
سازمان حج و زیارت تلاش کرده تا هزینه­ های این سفر معنوی را با توجه به افزایش هزینه ها به حداقل ممکن برساند و عدم افزایش قیمت نسبت به سال­های گذشته را در برنامه قرار داده است؛ لذا چنانچه موردی از رشد قیمت مشاهده شود، متأثر از افزایش کیفیت خدمات بوده (مثل ارتقای وضعیت خیمه ­های عرفات) و یا به واسطه­ ی رشد عمومی قیمت­ های بعضی اقلام در عربستان و ایران می­باشد (مثل نرخ ارز).
همچنین مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان از هزینه سفر حج طبق تفاهم در قالب کمک هزینه سفر حج در قیمت حج محاسبه شده که در برگه­ های چاپی بانک قید شده ولی از سرجمعِ هزینه ­های واریزی حجاج کسر شده است.
توضیح اینکه افراد ثبت­نام شده در کاروان­ها سه روز برای واریز مابه ­التفاوت هزینـه ­ها در یکی از شعب بانک ملی ایران و تثبیت نام­ نویسی خود درکاروان فرصت دارند و عدم اقدام به موقع به منزله­ ی انصراف از تشرف تلقی خواهد شد.
*** یادآور می­شود وجه مربوط به قربانی و نحوه پرداخت آن پس از نهایی شدن از طریق مدیر کاروان اعلام خواهد شد.
در ضمن تأکید می شود که در انتخاب گروه قیمتی کاروان قبلاً دقت کافی انجام شود، زیرا جابجایی کاروان انتخاب شده بدلیل مشکلات اجرایی بعدی مقدور نخواهد بود.
دمیرچی در پایان نظر واجدین شرایط ثبت نام و تشرف را به چند نکته ضروری جلب کرد:
1) شرایط تشرف مشمولین وظیفه، نظامیان، مقامات و مدیران دستگاه­های دولتی:
شرایط خروج از کشور مشمولین و نیروهای نظامی و انتظامی تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مدیران دستگاه­های اجرایی و نیز فرمانداران و بخش­داران که قبلاً به حج­ تمتع مشرف شده ­اند تابع مفاد بخشنامه شماره 61689‏/481 مورخ 4‏/10‏/84 دبیر محترم هیأت دولت خواهد بود.
2) لازم است متقاضیان پس از نام­ نویسی رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه و تطبیق مندرجات نزد خود نگدارند.
ضمناً چنانچه نشانی و تلفن متقاضی نسبت به زمان ثبت­ نام اولیه در بانک تغییر یافته است اطلاعات جدید را به مدیر کاروان اعلام نماید.
3) پس از انجام مراحل یادشده مراجعه به پزشک و مراکز پزشکی مورد نظر جهت انجام معاینات و آزمایش­ها نیز ضروری است و تأخیر در آن موجب مشکلات بعدی خواهد شد.
4) بدیهی است به محض تکمیل ظرفیت کاروان­ها امکان ثبت­ نام یا تخصیص ظرفیت­ های جدید وجود ندارد.
لذا به واجدین شرایط متذکر می­شود کلیه مراحل را به موقع انجام دهند. در غیر این صورت تأخیر و تعلل موجب جایگزینی نفرات بعدی خواهد شد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.