تصور اینکه برای دستیابی به پیروزی در انتخابات می توان به هر وسیله ای متوسل شد و هدف را دستاویزی برای توجیه وسیله قرار داد، نمی تواند مبتنی بر احکام اسلامی و رقابت بر مبنای مولفه های دینی و اخلاقی باشد.
برگزاری انتخاباتی اخلاقی و مبتنی بر آموزه های دینی، رقابتی در طراز نظام اسلامی و مردم مسلمان ایران خواهد بود و به طور قطع نتیجه چنین رقابتی هر چه باشد، برای همه ملت ایران مبارک خواهد بود.
مقام معظم رهبری نیز بارها در آستانه همه دوره های انتخاباتی بر شکل گیری رقابتی اخلاقی و شرعی تذکر داده اند. ایشان همواره توصیه هایشان را درباره رعایت اخلاق به کاندیداها و حامیان آنها ارائه کرده اند.
رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که سعی کنید این حرکت زیبا و این حرکت عظیم مردمی را که حقیقتاً یک آزمایش بزرگ مردمی و ملی و اسلامی است، با همان نزاهت و طهارت و پاکیزگی ای که مطلوب اسلام است، پیش ببرید.
اصل مهم در این موضوع با اهمیت شناسایی دقیق مرز بین رقابت انتخاباتی و ارتکاب به گناه و معصیت الهی از طریق دروغ، بستن اتهام، هتک حیثیت و زیرپاگذاشتن موازین اخلاقی است. زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردمی مبتنی بر آموزه های دینی است که دروغ، تهمت، غیبت و ارائه نسبت های ناروا به دیگران در آن گناه محسوب می شود.
بزرگان ما همواره بر بصیرت در عرصه های مختلف به ویژه در صحنه فعالیت های سیاسی نیز تاکید کرده اند و تشخیص درست مرز بین رقابت مشروع و فعالیتی همراه با گناه نیز از همین بصیرت ناشی می شود.
اهمیت حضور مردم در انتخابات به عنوان تکلیف سیاسی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و شرکت مستقیم مردم در تعیین سرنوشت محسوب می شود، اما در نظام اسلامی نگاه دیگری نیز به این رویداد مهم وجود دارد که آن را تکلیفی شرعی و اعتقادی می داند و مردم نیز نسبت به نوع رفتارهای نامزدهای انتخابات در رقابت های انتخاباتی حساسیت ویژه دارند و شکل دادن رقابتی اخلاقی آنان بیش از پیش ترغیب به حضور در عرصه انجام تکلیف می کند.
بر اساس مبانی انقلاب اسلامی که هم به اصل جمهوریت و هم به اسلامیت آن توجه شده است، جمهوریت و مردم نقش اساسی برای حاکم کردن مبانی اسلامی دارند و این مردم هستند که زمینه‌های مقبول شدن ارکان نظام را فراهم می‌کنند.
هرچقدر این نقش پر رنگ‌تر باشد زمینه تحقق مبانی ارزشی بیشتر فراهم می‌شود، بنابراین حضور حداکثری مردم یعنی تثبیت نظام و تثبیت نظام یعنی تثبیت مبانی اسلامی و ارزشی، لذا همیشه نقش مردم در تثبیت انقلاب نقش ممتاز و نخست است.
انقلاب اسلامی ایران در تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات با استفاده مبانی دینی و اعتقادی زمینه‌ای را فراهم کرد که مردم بر سرنوشت خود مؤثر باشند و سرنوشت خود را به دست بگیرند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سلطانی مدیر حوزه های علمیه البرز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که انتخابات در اسلام ریشه دارد و مردم آزاد هستند در انتخابات و باید به خوبی این موضوع تبیین شود.
وی در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیز گفت: این موضوع مقداری به کاندیداها و همچنین به طرفداران کاندیداها مربوط است که می خواهند کاندیدای مورد نظر خود را مطرح کرده و برای او رای جمع کنند.
وی افزود: این افراد باید بدانند که مردم دیگر به دنبال تشنج نیستند و پس از حدود 40 سال از پیروزی انقلاب پخته شده اند و خوب و بد را تشخیص می دهند، ولی در انتخاب خوب و بد آب را برای مردم گل آلود نکنند تا ننگش بر روی دوش خودشان باقی بماند.
وی ادامه داد: کاندیداها نیز برای به دست آوردن رای حداکثری و تشویق مردم برای حضور گسترده در انتخابات بایستی برنامه های امیدبخش و عملیاتی خود را اعلام و تبیین کنند و باید بدانند که مردم آگاه شده اند بر اینکه این صحبت ها واقعا برنامه است یا سخنرانی و شعار و از فعالیت های تفرقه زا و تخریب یک شخص یا حزب نیز خودداری کنند، زیرا مردم با تخریب ها حالت تدافعی می گیرند و از حضور در انتخابات دفع می شوند.
سلطانی تاکید کرد که کاندیداها و طرفدارانشان به جای تخریب و تحقیر، برنامه های قوی ارایه بدهند و مردم را به برنامه هایشان علاقمند سازند و توجه به نیاز واقعی جامعه کنند و در مواجهه با مردم نیز تانی و آرامش داشته باشند تا بتوانند مردم را به خود جذب کنند.
وی گفت: طرفداران کاندیداها نیز برای جلب مشارکت مردم در انتخابات، اصل نظام را تقویت می کنند، ولی باید مواظب باشند که چنگ به صورت همدیگر نیاندازند و همدیگر را در تبلیغاتشان تخریب نکنند که در این صورت مردم برای انتخاب برتر سرگردان می مانند که شاید حضور را کمرنگ کند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان البرز نیز گفت: انتخابات یکی از مسایل مهم کشور است که با توجه به موقعیت های حساسی که همه دنیا و کشورها دارند و مردم ما هم این حساسیت ها را در انتخابات نشان می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نوری در گفت و گو با ایرنا، افزود: مردم هر جا که بخواهند حرفشان را بزنند در انتخابات و پای صندوق های رای حضور می یابند و آری یا نه گفتن به برنامه های همه ی دولت ها در انتخابات مشخص می شود.
وی در خصوص جایگاه انتخابات از دیدگاه اعتقادی و دینی نیز گفت: انسان به دلیل فطرتی که خدا در نهان و نهاد انسانی قرارداده آزاد است و این آزادی یعنی اینکه باید تفکر کند و همین تفکر کردن او را وادار به انتخاب می کند.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان البرز افزود: در پذیرش تمام جریانات حتی پذیرش اسلام، اسلام اجباری را نمی گذارد برای اینکه خدا به انسان قدرت تفکر، راهنمایی ها و علاماتی داده تا فکر کند و این قدرت تفکر یعنی که انسان می تواند انتخاب کند و این انتخاب کردن یک جایگاه اعتقادی و دینی دارد و اگر کسی برای تفکر خودش حرمت قایل باشد باید بصیرت خود را به کار بیاندازد و یک چیزی را انتخاب کند.
وی تاکید کرد که انتخابات همین موضوع است و کسی که تفکرش کامل و جامع باشد و شناختش در جهت تفکر کامل باشد، حتما یک انتخاب کامل و جامعی را در پی خواهد داشت.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.