به گزارش ایرنا، بسیاری از برندهای برتر در تولید دارو در کشور در استان البرز استقرار دارند و همین موضوع ظرفیت های بالایی برای این استان برای تبدیل شدن به قطب داروئی کشور فراهم کرده و دولت یازدهم نیز اهتمام وی‍ژه ای به این موضوع داشته است.
شهرک داروئی برکت در شهرستان ساوجبلاغ نیز این ظرفیت ها را مضاعف کرده و در صورت تکمیل و استقرار صنایع داروئی در آن می تواند جایگاه استان را در تولید دارو در کشور ممتاز کند.
علاوه بر تولید داروهای معمول، استفاده از فناوری های هایتک در تولید دارو و تولید رادیو داروها نیز از ویژگی های شاخص این نوع تولیدات است که از سوی دولت یازدهم مورد حمایت قرار می گیرد.
جذب سرمایه گذاری خارجی برای مشارکت در پروژه های داروئی نیز پس از برجام با استقبال دیگر کشورها مواجه شده و تعدادی از کشورهای اروپایی نیز با حضور در استان البرز اقدام به سرمایه گذاری در تولید دارو و صادرات مشترک آن به دیگر کشورها کرده اند.
سید حسن قاضی زاه هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تاکید بر ظرفیت های استان البرز در تولید دارو به قابلیت های این استان برای تبدیل شدن به یکی از قطب های تولید دارو در کشور اشاره کرد.
همزمان با یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای خط تولید و توسعه رادیوداروهای سیکلوترون کشور با پیام رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس در البرز گشایش یافت.
مرکز پژوهش و تولید رادیو داروهای سیکلوترون از مهم ترین پروژه های ملی سازمان انرژی اتمی محسوب می شود که با همکاری شرکت های اروپایی و مطابق الزامات GMP طراحی و ساخته شده است.
این مرکز شامل 750 متر مربع فضای اداری، HVAC و تاسیسات و 350 متر مربع فضای کلین روم است.
مهمترین محصول این مرکز، رادیوداروی 'اف .دی .جی ' FDG است که برای تصویربرداری پت مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز بیش از 10 بیمارستان را تامین می کند.
**تولید داروی آلزایمر در البرز
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تلاش محققان کشور، جمهوری اسلامی ایران در مطالعه و تولید داروی درمان آلزایمر در جهان پیشگام است.
دکتر شاهین آخوند زاده در حاشیه رونمایی و افتتاح خط تولید داروی ضد آلزایمر(ملیتروپیک) در استان البرز، افزود: گفت: مطالعه داروی گیاهی آلزایمر برای اولین بار در جهان در ایران انجام شد و در سال 2000میلادی این داروی ضد اضطرابی در تمام سایت های تخصصی دنیا به نام ایران به ثبت رسید.
وی ادامه داد: این دارو با دانش بومی انجام شده و 15سال مطالعات مختلفی برروی آن صورت گرفته و وارد جهان شده است.
آخوندزاده اظهار داشت: طبق بررسی ها بین 3 تا 5 درصد جمعیت بالای 65 سال جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه جمعیت دنیا پیر می شود و بیماری آلزایمر 3 تا 5 درصد جمعیت بالای 65 سال را مبتلا کرده در این وضعیت داروی گیاهی درمان آلزایمر تولید ایران در درمان این بیماران تاثیر گذار است.
نخستین داروی گیاهی درمان آلزایمر ایران و جهان صبح شنبه با حضور وزیر بهداشت و درمان در مجتمع شهدای جهاد دانشگاهی استان البرز رونمایی شد.
**داروی گیاهی درمان آلزایمر در البرز تولید شد
رئیس پژوهشکده گیاهان داروی جهاد دانشگاهی استان البرز اعلام کرد که برای نخستین بار در جهان داروی گیاهی درمان بیماری آلزایمر در این پژوهشکده تولید شد.
شمس علی رضا زاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این دارو پس از تولید مورد آزمایش انسانی قرار گرفت که نتیجه آن موفقیت آمیز بود.
وی اظهار داشت: اکنون این دارو با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموز پزشکی مجوز تولید انبوه و تجاری سازی دریافت کرده است .
رضا زاده گفت: این دارو پس از تولید در مراکز دارویی روانه بازارخواهد شد.
این مسئول خاطر نشان کرد: از مزیت های این دارو آن است که کاملا گیاهی و بومی است.
وی بیان داشت: اینکه این داروی گیاهی اثر درمانی خوب و موثری خواهد داشت.
**افتتاح مرکز تولید غذا دارو البرز
مدیرکل امور روستایی استانداری البرز گفت: نخستین مرکز تولید غذا دارو این استان در روستای ابراهیم آباد چهارباغ افتتاح شد.
محمد رضا رضوی در گفت و گو با ایرنا افزود: مرکز تولید غذا دارو با هدف تولید شیر الاغ، شیر شتر و شیر بز به صورت ارگانیگ و تولید دارو در فضایی به مساحت 5هزار متر مربع راه اندازی شد که برای 15نفر اشتغال ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در این مرکز نوعی کبوترنیز پرورش می یابد که جنبه مصرف خوراکی دارد.
مدیرکل امور روستایی استانداری البرز افزود: در بخش چهارباغ پتانسیلهای خوبی وجود دارد که با سعی و تلاش می تواند در آینده شاهد توسعه پایدار روستایی در این زمینه ها شد.
**تولید دارو و 470 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور
مدیرعامل شرکت تولیدی تحقیقاتی سیناژن فردیس در استان البرز نیز گفت: با ارائه محصولاتی که این مجموعه داشته به بازار داروئی کشور در سال 94 حدود 470 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفت.
هاله حامدی فر افزود: هم اکنون در شرکت سیناژن 13 قلم داروی بیوتکنولوژی تولید و به بازار عرضه می شود.
وی در ادامه افزود: شرکت سیناژن یک شرکت بیوتکنولوژی دارویی است. داروهایی که در این مجموعه تولید می شود چند خصوصیت دارد که یکی به روشهای جدید وهایتک جنس داروها بیولوژیک تولید می شود و دوم این داروها برای بیماران سرطانی،ام اس،پوکی استخوان ، ناباوری ، هموفیلی و نارسائیهای کلیوی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: در زمینه تولید داروهای شمیمایی ضد سرطان هم فعالیت می کند هدف این مجموعه بومی سازی تکنولوژی است.
حامدی فر اظهار کرد: یک یا دو تولید کننده دیگر دنیا وجود دارد بازار بین المللی خوبی دارد پیش بینی ما این است که حتی در شرایط تحریم هم این داروها جذاب بودند و از نظر کیفیت ،قیمت و رقابت خوب بوده است خیلی اقبال برای این داروها وجود داشته است.
وی گفت: ما توانستیم داروی ام اس را به کشور روسیه صادر کنیم الان پنج سال است که روسیه به جای داروهای آمریکایی از داروهای ایرانی استفاده می کند.
مدیرعامل شرکت تولیدی تحقیقاتی شرکت سیناژن در شهرک صنعتی سیمین دششت فردیس گفت: کشورهای دیگر مانند آذربایجان ، ارمنستان،پاکستان،قزاقستان،سوریه در این مدت با این کشورها کار تجاری انجام دادیم.
حامدی فر افزود: در حقیقت پسابرجام بازارهای بیشتری رو به سوی ما باز خواهد شد ما ارتباطات بانکی و پولی با بقیه کشور ها نداشتیم .
**بازدید وزیر بهداشت از مرکز تولید تجهیزات پزشکی در البرز
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته با حضور در کارخانه تولید تجهیزات داروئی فارمد در شهرستان اشتهارد از بخش های مختلف این شرکت بازدید کرد.
سید حسن قاضی زاده هاشمی همچنین از کارخانه مدی تک سیس تولید کننده انواع صافی دیالیز، خط تولید کارخانه نواتیس طب تولید کننده انواع ماشین های خط تولید پزشکی، دستگاه تصفیه آب پزشکی و تخت دیالیز، کارخانه نوا فارمد کیمیا تولید کننده و تامین مواد اولیه دارویی از جمله پودر بی کربنات سدیم و محلول ضد عفونی ماشین دیالیز بازدید کرد.
در ادامه وی از کارخانه در حال احداث فارمد پلاست تولید کننده انواع گرانول ها و قطعات پلیمری گرید پزشکی دیدار و از نزدیک در جریان روند این واحدهای تولیدی قرار گرفت.
شرکت تجهیزات پزشکی فارمد در سال 1387 با هدف فعالیت در زمینه تولید، صادرات و واردات و تهیه و توزیع مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تحت شماره 160098 به ثبت رسیده است.
به طور کلی ماموریت شرکت فارمد عملی کردن تولید محصولات پزشکی نوین با رعایت الزامات قانونی و کیفیت مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.
**نوعی داروی گیاهی دیابت برای نخستین بار در البرز رونمایی شد
داروی پایین آورنده قند خون (دیابت) با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و قائم مقام پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پارک علم و فناوری استان البرز رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایرنا، افزود: این دارو پایین آورنده قند خون (به عنوان درمان کمکی در دیابت نوع دوم)، درمان حمایتی در بیماری های التهابی کبد، آسیب های کبدی و کبد چرب، پایین آورنده کلسترول و تری گلیسرید خون است.
شمس علی رضا زاده گفت: اجزای این فرآورده دارویی شامل هر کپسول حاوی 300 میلیگرم عصاره خشک بذرگیاه خار مریم معادل با 240 میلی گرم سیلیمارین است.
وی اضافه کرد: تاکنون منع مصرف خاصی برای این گیاه گزارش نشده، تنها در افرادی که دچار عارضه صفراوی هستند با مشورت پزشک مصرف شود.
رضا زاده اظهار کرد: دیابت یک نوع اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ، چربی و پروتئین است که با افزایش قند خون به صورت مزمن در بیمار همراه است.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری به دلیل عدم جذب سلولی قند خون، ناشی از کاهش ترشح انسولین یا مقاومت سلول های بدن در برابر انسولین ایجاد می شود.
رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: نتیجه کاربردی حاصل از سه تحقیق منجربه اخذ مجوز دارویی گیاهی با نام تجاری لیورسیل برای درمان بیماری دیابت توسط این پژوهشکده شد که امروز از آن رونمایی شده است.
در تحقیقی که برای بررسی اثر درمانی عصاره گیاه خار مریم در کاهش مقاومت به انسولین و قند خون بیماران دیابتی غیروابسته به انسولین صورت گرفته، سطح قند خون ناشتا 30 درصد در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافته است و همچنین 29 درصد هموگلوبین گلیکوزیله نسبت به شبه دارو کاهش نشان داده است.
مصرف این دارو همچنین سطح تریگلیسیرید را در مقایسه با پیش از مطالعه 26 درصد و سطح آنزیم های کبدی را 23 درصد کاهش داده است.
در تحقیق بررسی اثر درمانی عصاره بذر گیاه خارمریم بر قند خون بیماران دیابتی نوع دوم کاندیدای انسولین درمانی مراجعه کننده به کلینیک غدد بیمارستان بقیه الله (عج) بر روی 60 نفر از بیماران دیابتی نوع دو به مدت 2 ماه کپسول 200 میلی گرمی داروی گیاهی سیلیمارین 3 بار در روز تجویز شد که نشان داد سطح قند خون ناشتا را 19 درصد، سطح قند خون دو ساعته را 23 درصد، سطح کلسترول خون را 18 درصد، سطح تریگلیسیرید را 24 درصد و سطح آنزیم های کبدی را 15 درصد کاهش داده است.
**برای نخستین بار در کشور انسولین در البرز تولید می شود
استاندار البرز با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سه سال فعالیت، گفت: با سرمایه گذاری صورت گرفته برای نخستین بار در کشور قرار است انسولین در استان البرز تولید شود.
سید حمید طهائی گفت: شرکت های خارجی متعهد شده اند در سبد توزیع جهانی انسولین تولیدی در البرز را قرار بدهند.
شرکت دارویی نورونوردیسک پارس در حوزه تولید قلم های انسولین فعالیت دارد و در زمان حاضر کارخانجات این شرکت در کشورهای دانمارک، فرانسه، برزیل، روسیه و چین مستقر است و با استقرار این کارخانه در ایران نیاز کشورمان به قلم انسولین تامین می شود.
همچنین مجوز سرمایه گذاری خارجی شرکت صنایع غذایی لذیذ خوراک شرکت East food oyبا مشارکت 65 درصد سرمایه گذاری خارجی صادر گردیده و این شرکت در زمینه تولید ساندویچ های سرد فعالیت می کند.
سرمایه گذاران خارجی از کشورهای ایتالیا، آلمان، دانمارک، چین، مالزی، هلند، فرانسه، امارات، ایرلند، هند و ترکیه برای حضور در استان البرز اعلام آمادگی کرده اند.
سرمایه گذاری در تولید داروهای ضد سرطان ، تولید دارو و عصاره گیاهان ، بسته بندی کیسه خون، انسولین پیشرفته از جمله بخش هایی است که سرمایه گذاران خواهان حضور در آن هستند.
**واکسن ب.ث.ژ انستیتو پاستور ایران با کیفیت ترین در جهان
رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران اعلام کرد که طبق تحقیقات علمی، واکسن ب .ث .ژ تولیدی این مجتمع تولیدی و تحقیقاتی در جهان به لحاظ کیفی برتر شناخته شده است.
دکتر مصطفی قانعی در آیین انعقاد تفاهم نامه تولید واکسن فلج اطفال که با حضور وزیر بهداشت و درمان در البرز به امضاء رسید، افزود: امروز تلاش ها براین است که این واکسن به کشورهای مختلف جهان صادر شود.
وی گفت: توجه به این حوزه در سال های اخیر موجب شد تا بین محققان انستیتو پاستورایران دلگرمی به وجود بیاید و شاهد موفقیت های خوبی باشیم.
وی ادامه داد: بحث مربوط به زیر ساخت واکسن های ویروسی و تکثیر ویروس پیچیدگی فناوری دارد.
وی گفت: قرار است 30 نفرهیات علمی دیگر نیز به مجموعه انستیتو پاستور ایران اضافه شود.
وی بیان داشت: اقدامات انجام شده موجب شد تا انستیتو پاستور که رتبه هشتم علمی در بین دانشگاه های تیپ 2 کشور داشت، طی 2 سال متوالی رتبه اول را به لحاظ علمی اخذ کند.
استاندار البرز گفت که این استان توانمندی های بالای علمی، پژوهشی و صنعتی به ویژه در زمینه تولید دارو دارد که آن را به هاب تولید داروی کشور تبدیل کرده است.
سید حمید طهایی به خبرنگار ایرنا، گفت: برخی از تولیدات دارویی برای نخستین بار در البرز به بهره برداری رسیده همچنین در حوزه کشاورزی نیز دارای استعدادهای بسیار خوبی بوده و در بخش هایی دارای رتبه های اول و دوم کشور هستیم.
استان البرز علاوه بر ظرفیت هایی که در تولید داروهای شیمیایی و هایتک دارد، به دلیل گسترش کشاورزی در این استان از پتانسیل مناسبی برای تولید داروهای گیاهی نیز برخوردار است.
**تولید 599 تن گیاه دارویی از 38 گونه مختلف در البرز
کرج - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت که هم اکنون سالانه 599 تن گیاه دارویی شامل 38 گونه مختلف در سطح استان البرز کشت می شود.
مجید موسوی گفت: هم اکنون عمده گیاهان دارویی در استان 38 گونه است که گونه های مهم آن شامل آلوئه ورا، آویشن، اسطو خودوس، بادرنجبویه، به لیمو، رازیانه، رزماری، سنبل الطیب، کاسنی، کدو تخمه کاغذی، گشنیز، گل گاوزبان، مرزه، مریم گلی، نعناع فلفلی، استویا و ترخون است.
وی افزود: کل سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان 157 هکتار است که از این مقدار 24.7 در کرج - 81.1 در ساوجبلاغ، 25.9 در نظر آباد و 25.1 از اراضی شهرستان طالقان را شامل می شود.
وی در خصوص میزان تولید گیاهان دارویی در استان البرز نیز گفت: هم اکنون 599 تن در سطح استان تولید گیاهان دارویی داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: باتوجه به تنوع گیاهان دارویی در استان و وجود گونه های مختلف، ایجاد کارخانه های فرآوری این محصول می تواند در اقتصاد استان نقش مهم و بسزایی داشته باشد.
استقرار موسسه واکسن و سرم سازی رازی در این استان نیز ظرفیت های موجود را مضاعف کرده است به گونه ای که این استان همچنین می تواند به قطب تولید واکسن های پزشکی مبدل شود.
**تولید 188 هزار دز واکسن سرخک و سرخجه در موسسه رازی
رئیس بخش واکسن های ویروسی انسانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: در نیمه نخست سال گذشته 188 هزار دز واکسن MR (سرخک و سرخجه) در این موسسه تولید شد.
دکتر اشرف محمدی با بیان اینکه تولید این واکسن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته، افزود: با این میزان تولید توسط موسسه رازی، از خروج حدود 10 میلیون و 952 هزار میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.
**جلوگیری از خروج 11 میلیون دلار ارز از کشور با تولید واکسن های پزشکی
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت که در 6 ماهه نخست سال گذشته از خروج 11 میلیون دلار ارز از کشور با تولید واکسن های پزشکی جلوگیری به عمل آمد.
دکتر علی اسحاقی با اشاره به تولید واکسن های مصرف پزشکی در 6 ماهه نخست سال 95 افزود: در این مدت بیش از 17 میلیون و 130 هزار دز انواع واکسن های مصرف پزشکی در موسسه رازی به تولید رسید که این رقم در مدت مشابه سال 94 حدود 12 میلیون دز بود.
وی اظهار داشت: بر این اساس شاهد افزایش تولید 42 درصدی در تولید واکسن های مصرف پزشکی موسسه رازی نسبت به مدت مشابه سال 94 بودیم که این مهم جلوگیری از خروج 11 میلیون دلاری ارز را برای کشور به همراه داشته است.
معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با اشاره به اینکه در این موسسه 7 واکسن از 9 واکسن اجباری مصرف انسانی تولید می شود، گفت: واکسن های فلج اطفال، دیفتری، کزار، سرخک، سرخجه، سیاه سرفه و اوریون در این موسسه به اشکال مختلف و به صورت واحد، دوگانه و سه گانه و همچنین برای مصرف خردسالان و بزرگسالان تولید می شود.
وی بیان داشت: واکسن سازی، صنعتی بومی شده در کشور است که با هیچ صنعت دیگری قابل مقایسه نیست و تولیدات موسسه رازی از نظر کیفیت با بهترین واکسن های دنیا رقابت می کند.
**اختصاص 1000میلیارد ریال برای تولید واکسن فلج اطفال در البرز
مجلس شورای اسلامی سال گذشته 1000 میلیارد ریال برای تولید واکسن فلج اطفال تزریقی به این موسسه اختصاص داد.
با توجه به اینکه بر اساس مصوبه سازمان بهداشت جهانی از سال 2018 واکسن کشته تزریقی فلج اطفال در کل دنیا، جایگزین واکسن زنده خوراکی خواهد شد، تولید کافی این واکسن از اهمیت بالایی برخوردار است.
ایران با کمال افتخار با تولیدات موسسه رازی در زمره 10 کشوری قرار گرفته که این واکسن را تولید می کند، لیکن در زمان حاضر ویروس این واکسن به صورت زنده بوده و به شکل خوراکی مصرف می شود.
1535/6155خبرنگار:نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.