حسین عسکری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی، پنجم ماه مِی برابر با 15 اردیبهشت 'روز جهانی ماما' نامگذاری شده است.
وی اظهار داشت: این روز با هدف تقدیر از تلاش های ماماها و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات درباره سلامتی مادران و نوزادان در تقویم ها جای گرفته است.
وی گفت: جالب است که بدانیم عین الهدی و صدیقه نجم آبادی 2 خواهر البرزی هستند که در ردیف نخستین ماماهای دانشگاهی ایران به شمار می روند.
عسکری ادامه داد: تا یک قرن پیش در ایران، مامایی یا قابلگی رشته علمی نبود و قابله های تجربی عهده دار در زمینه زنان و زایمان فعالیت می کردند.
وی تصریح کرد: متأسفانه ناآگاهی غالب آنان از دانش روز، رویدادهای دردناکی همانند مرگ مادر یا نوزاد را در پی داشت، ضرب المَثل 'قبر زن زائو تا چهل روز باز است' گویای این رویه سوگناک بود.
این البرزپژوه بیان داشت: در سال 1298 به کوشش احمدخان نصیرالدوله وزیر معارف وقت، 'مدرسه قابلگی' راه اندازی شد و پس از مدتی با آموزش های روشمند این مدرسه، تا اندازه فراوانی از مرگ مادران و نوزادان کاسته شد.
وی افزود: پس از آن در سال 1308 نخستین 'مدرسه عالی مامایی' با اعطای مدرک معادل لیسانس به عنوان یکی از شعبه های مدرسه طب در ایران آغاز به کارکرد.
وی گفت: بانو عین الهدی نجم آبادی معروف به عینی خانم، نوه آیت الله شیخ هادی نجم آبادی از نخستین دانش آموختگان مدرسه قابلگی در ایران است.
عسکری اضافه کرد: او در سال 1277 به دنیا آمد و با عیسی نجم آبادی ازدواج کرد اما عقد آنان پیش از آغاز زندگی مشترک، فسخ شد، این مامای البرزی در سال 1314 درگذشت و در آرامگاه خانوادگی خاندان علمی نجم آبادی واقع در محله شیخ هادی تهران به خاک سپرده شد.
وی افزود: در یکی از اسناد به جا مانده از مدرسه قابلگی ایران که متعلق به سال 1303 است، نام عین الهدی نجم آبادی با معدل 15.33در ردیف دانش آموختگان آن مدرسه ذکر شده است.
وی گفت: در صدر این سند آمده است که 'جلسه امتحان قابلگی (قسمت ژنیکولوژی) در بیمارستان زنان و کودکان در ایام شنبه و چهارشنبه 18 قوس 1303 در ساعت2 بعدازظهر در تحت ریاست آقای دکتر لقمان الدوله و دکتر یونس خان و دکتر علیم الملک تشکیل و شروع به امتحان شد.'
عسکری اظهار داشت: بانو صدیقه نجم آبادی خواهر کوچک تر عین الهدی هم از نخستین دانش آموختگان مدرسه مامایی در ایران به شمار می رود.
وی ادامه داد: او در 12 مهر 1281 در تهران زاده شد و در سال 1303 با احمد نجم آبادی ازدواج کرد؛ آنان صاحب فرزندی به نام پرویز شدند که در 2 سالگی درگذشت؛ این ازدواج در سال 1311 به جدایی انجامید.
وی گفت: صدیقه نجم آبادی در سال 1323 ازدواج دیگری کرد و در نهایت در 4 فروردین 1334 در اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت و در کنار آرامگاه خواهرش به خاک سپرده شد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.