ندا حاجیان*: بهبود مدیریت شهری بسته به توان و کارآمدی شوراهای شهر دارد. شوراها به لحاظ حقوقی و شرح وظایفشان ارکان مهم تصمیم گیری هستند و لزوما" باید برای پیشبرد امور شهری در ابعاد مختلف که در قانون اساسی ذکر شده برنامه ریزی کنند وقطعا" در دوره های چهار ساله این اقدامات را انجام دادند و در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخیل بوده اند و هر کدام از شوراها در ادوار و شهرهای مختلف منشاء اثرات مثبتی بوده اند.
اما یک واقعیت مهم این است که میزان اثربخشی آنان متفاوت و گاها" اختلاف فاحش دارند و نکته کلیدی و علامت سوال این است که چرا بعضی از شوراها کارآمدی کمتری داشته و کارآمدی برخی شوراها بسیار خوب و چشمگیر بوده است. بررسی چرایی ای مسأله و پاسخ به این سوال محور اصلی بحث است.
با تگاه اجمالی به نقشی که شوراها در قانون اساسی و قوانین عادی دارند متوجه میشویم که شوراها جایگاه مهمی دارند و لازم و ضروری است که افراد نخبه، کارآمد، توانمند، باانگیزه،متخصص و باتجربه ورود کنند و باراین مسولیت را بعهده گیرند چرا که شوراهایی که از این خصوصیات برخوردار بودند بسیار خوش درخشیدند و کارنامه درخشانی را به یادگار گذاشتند..
یکی از امور پیچیده وسخت و طاقت فرسا مدیریت شهری است و کسانی میتوانند از عهده آمن برآیند و در بهبود مدیریت شهری مـؤثر باشند که تجربه و تخصص لازم را داشته باشند.چنانچه مجموعه اعضای شورای شهر دارای تخصصهای لازم از جمله مدیریت، شهرسازی،عمران ،جغرافیای شهری،اقتصاد، جامعه شناسی وفرهنگی باشند میتوانند در توسعه و مدیریت شهری نقش ارزنده ای داشته باشند.مدیریت شهری پیچیده و چند وجهی است لذا داشتن تجارب و تخصص در موضوعات مختلف شهری و اجتماعی اجتناب ناپذیر است.
اگر نگاه اعضای شورای شهر توسعه ای و همه جانبه نگر و مدیریتی باشد حتی اگر در بعضی از رشته ها و تخصصها کمبود داشته باشند میتوانند با استفاده از افراد توانمند و متخصص بعنوان مشاور این خلاء را پرکنند.زمانی که اعضای شورا دارای ویژگیهای لازمه باشند قطعا" شهرداری را انتخاب میکنند که ویژگیهای لازم برای اداره شهر باشد.اینجاست که علاوه بر آن تخصصهای ذکر شده که شرط لازم میباشد، تک تک اعضای شوراهای اسلامی شهر باید متصف به یک سری صفات و ویژگیهای دیگری باشند.
داشتن تقوای کاری و ترجیح منافع مردم بر منافع شخصی ،وقت گذاشتن و بکارگیری تخصص و تجربه خود در بهبود امور شهری، داشتن روحیه همکاری و تعامل و تعاون و مشارکت و سعه صدر وبردباری و در عین حال ،داشتن روحیه جسارت و شهامت و قاطعیت در حفظ بیت المال و رعایت حقوق شهروندی ازجمله خصوصیاتی است که میتواند در کارآمدی نقش شورا تاثیرگذار باشد. به قول شاعر به عمل کار برآید به سخندانی نیست. دانستن و عمل نکردن فرقی با ناآگاهی ندارد.
فردی که با شعارهای جذاب و تخصص جذابتر نظر مردم را بسوی خود جلب میکند و رای می آورد باید به گفته ها و شعارهای خود عمل کند و آن تخصص را بکار گیرد و به رای و نظر اعضای شورا احترام گذاشته و دارای سعه صدر باشد و به هیچ وجه با منافع شهروندان معامله نکند و آنجاکه پای حقوق شهروندی در میان است قاطع و جسور وباشهامت باشد.
بودند کسانی که تخصصی نداشتند و نتوانستند به آن وظایف قانونی عمل کنند و بودند کسانی که تخصص و تجاربی داشتند اما بهر دلیل در عمل از آن استفاده بهینه نکرده و از ظرفیتهای حقوقی و قانونی در راستای منافع شهروندان بهره نبردند و حال توصیه دلسوزانه این است که متخصصین وکسانی که حرفی برای گفتن دارند وارد این عرصه شوند و پس از ورود به شوراها از لحظه لحظه فرصتها استفاده و توان و تخصص خود را بکارگیرند ودر این صورت بهبود مدیریت شهری میسر است و نقش ممتاز شوراها در مدیریت شهری هویدا و شهروندان نیز طعم شیرین آن را خواهند چشید.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 636378
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.