به گزارش ایرنا، بر اساس مبانی انقلاب اسلامی که هم به اصل جمهوریت و هم به اسلامیت آن توجه شده است، جمهوریت و مردم نقش اساسی برای حاکم کردن مبانی اسلامی دارند و این مردم هستند که زمینه‌های مقبول شدن ارکان نظام را فراهم می‌کنند.
هرچقدر این نقش پر رنگ‌تر باشد زمینه تحقق مبانی ارزشی بیشتر فراهم می‌شود، بنابراین حضور حداکثری مردم یعنی تثبیت نظام و تثبیت نظام یعنی تثبیت مبانی اسلامی و ارزشی، لذا همیشه نقش مردم در تثبیت انقلاب نقش ممتاز و نخست است.
انقلاب اسلامی ایران در تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات با استفاده مبانی دینی و اعتقادی زمینه‌ای را فراهم کرد که مردم بر سرنوشت خود مؤثر باشند و سرنوشت خود را به دست بگیرند.
شاید کمتر از این زاویه به اهمیت انتخابات پرداخته باشیم، بر این اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان البرز در گفت و گو با تنی از چند کارشناسان مسایل دینی به بررسی جوانب مختلف این موضوع پرداخته است.
مدیر حوزه های علمیه استان البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات،‌ گفت: انتخاب و انتخابات اصل و راس تمام پیام هایی است که در سرتاسر قرآن کریم و روایات آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سلطانی افزود: از بدو خلقت و خلق آدم وحوا در بهشت و جایگاهی پر از نعمتی بوده که خدا در اختیارشان قرار داده، ازهمانجا خداوند به آن ها گوشزد می کند نحوه زندگی را با چیزی که در اختیارتان است می توانید انتخاب کنید.
وی اظهار داشت: در امر نبوت نیز پیامبران همراه با سه موضوع و شاخصه به مردم معرفی شدند. نخست اینکه انبیاء خودشان را به مردم تحمیل نکردند، بلکه خود را همراه با رسالتشان به مردم معرفی کردند،‌ دوم اینکه وظیفه شان را در جامعه بشری تبیین می کنند و سوم اینکه تمام مسیر را برای بشر تبیین می کردند و بشر آزاد است که مسیر خود را در زندگی انتخاب کند.
وی گفت: تمام این راه ها نشان دهنده قائل بودن قدرت انتخاب برای بشر توسط خداوند است که تمام مسیرها به بشر نمایانده شده تا خود راه سعادت دنیوی و اخروی یا شقاوت خود را انتخاب کنند.
سلطانی افزود: حضرت رسول اکرم (ص) در معرفی پیشوا و امام، مسیر خداوند را طی کردند، همانگونه که در غدیر نشان دادند و خطرها و آسیب های دوری از پذیرش امام را بیان می کنند. گرچه در آن زمان جامعه مسلمانان از مسیر اصلی دور شد.
وی گفت: نتیجه آن این شد که امروز ما دچار آسیب های فراوانی شده ایم و داعش از دامن اسلام بیرون می آید، زیرا کج انتخاب کردند و در مسیر اصلی قرار نگرفتند و امروز جبهه النصره را به نام اسلام در دنیا داریم که بار سنگین ننگش را همه مسلمانان به دوش می کشند در حالیکه اصلا آنان مسلمان نیستند، ولی بار نتیجه انتخاب و مسیر غلط بر روی دوش تمام مسلمانان قرار می گیرد.
مدیر حوزه های علمیه البرز تاکید کرد که انتخابات در اسلام ریشه دارد و مردم آزاد هستند در انتخابات و باید به خوبی این موضوع تبیین شود.
وی در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیز گفت: این موضوع مقداری به کاندیداها و همچنین به طرفداران کاندیداها مربوط است که می خواهند کاندیدای مورد نظر خود را مطرح کرده و برای او رای جمع کنند.
وی افزود: این افراد باید بدانند که مردم دیگر به دنبال تشنج نیستند و پس از حدود 40 سال از پیروزی انقلاب پخته شده اند و خوب و بد را تشخیص می دهند ولی در انتخاب خوب و بد آب را برای مردم گل آلود نکنند تا ننگش بر روی دوش خودشان باقی بماند.
وی ادامه داد: کاندیداها نیز برای به دست آوردن رای حداکثری و تشویق مردم برای حضور گسترده در انتخابات بایستی برنامه های امیدبخش و عملیاتی خود را اعلام و تبیین کنند و باید بدانند که مردم آگاه شده اند بر اینکه این صحبت ها واقعا برنامه است یا سخنرانی و شعار و از فعالیت های تفرقه زا و تخریب یک شخص یا حزب نیز خودداری کنند، زیرا مردم با تخریب ها حالت تدافعی می گیرند و از حضور در انتخابات دفع می شوند.
سلطانی تاکید کرد که کاندیداها و طرفدارانشان به جای تخریب و تحقیر، برنامه های قوی ارایه بدهند و مردم را به برنامه هایشان علاقمند سازند و توجه به نیاز واقعی جامعه کنند و در مواجهه با مردم نیز تانی و آرامش داشته باشند تا بتوانند مردم را به خود جذب کنند.
وی گفت: طرفداران کاندیداها نیز برای جلب مشارکت مردم در انتخابات، اصل نظام را تقویت می کنند، ولی باید مواظب باشند که چنگ به صورت همدیگر نیاندازند و همدیگر را در تبلیغاتشان تخریب نکنند که در این صورت مردم برای انتخاب برتر سرگردان می مانند که شاید حضور را کمرنگ کند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان البرز نیز گفت: انتخابات یکی از مسایل مهم کشور است که با توجه به موقعیت های حساسی که همه دنیا و کشورها دارند و مردم ما هم این حساسیت ها را در انتخابات نشان می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نوری افزود: مردم هر جا که بخواهند حرفشان را بزنند در انتخابات و پای صندوق های رای حضور می یابند و آری یا نه گفتن به برنامه های همه ی دولت ها در انتخابات مشخص می شود.
وی اظهار داشت: مردم ما هم این موضوع را با بصیرتی که دارند درک کرده اند و در انتخابات آینده حتما یک درخشش مثال زدنی خواهند داشت و پای صندوق های رای نشان خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه باید چه کرد که مردم در پای صندوق های رای حضوری حداکثری داشته باشند، اظهار داشت: یکی از راه ها این است که واقعیت هایی که وجود دارد را بیان کنیم و نقش رئیس جمهوری در معیشت مردم و در پیشبرد نظام ودولت خیلی موثر است.
حسینی نوری ادامه داد: این نقش را قانون اساسی به مردم واگذار کرده که اگر مردم در این جایگاه وموقعیت با بصیرت کامل حضور پیدا کنند و فرد اصلح را انتخاب کنند و باید گفت که همه ی کسانی که شورای نگهبان صلاحیتشان را تایید کرده به طور قطع دارای شرایط هستند و در بین این ها به صورت تشکیکی و به صورت شدت و ضعف نقاط مثبت و منفی دارند.
حسینی نوری بیان داشت: مردم باید این نقاط مثبت و منفی را از عملکردهای گذشته احصاء کرده و فرد اصلحی که در این شرایط حساس بتواند کشور را مدیریت کند انتخاب کنند تا بتواند بخشی از این مشکلات موجود را برطرف کند.
وی در خصوص جایگاه انتخابات از دیدگاه اعتقادی و دینی نیز گفت: انسان به دلیل فطرتی که خدا در نهان و نهاد انسانی قرارداده آزاد است و این آزادی یعنی اینکه باید تفکر کند و همین تفکر کردن او را وادار به انتخاب می کند.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان البرز افزود: در پذیرش تمام جریانات حتی پذیرش اسلام، اسلام اجباری را نمی گذارد برای اینکه خدا به انسان قدرت تفکر، راهنمایی ها و علاماتی داده تا فکر کند و این قدرت تفکر یعنی که انسان می تواند انتخاب کند و این انتخاب کردن یک جایگاه اعتقادی و دینی دارد و اگر کسی برای تفکر خودش حرمت قایل باشد باید بصیرت خود را به کار بیاندازد و یک چیزی را انتخاب کند.
وی تاکید کرد که انتخابات همین موضوع است و کسی که تفکرش کامل و جامع باشد و شناختش در جهت تفکر کامل باشد، حتما یک انتخاب کامل و جامعی را در پی خواهد داشت.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز گفت: فرصت بسیار مهمی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای مردم به ارمغان آورده بحث انتخابات است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد موحد افزود: انتخابات در ایران در سطح جهان کم نظیر است که مردم تک تک و فرد به فرد سرنوشت خود را تعیین می کنند.
وی اظهار داشت: در سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوروز 96 و در کنار حرم مطهر امام رضا (ع) بخشی از فرمایشاتشان پیرامون انتخابات بود که 2 نکته برای من به عنوان یک کارشناس دینی و سیاسی بسیار محوری و کلیدی بود.
وی گفت: یکی از این موضوعات این بود که فرمودند حضور حداکثری و مشارکت مردم در انتخابات جزو خواسته های من است، یعنی هر چقدر بیشتر در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند رضایت قلبی رهبر معظم انقلاب بیشتر می شود زیرا رهبر هم افقی را می بیند که آن افق برای تضمین سلامت آینده کشور و وفاداری مردم نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی را به نمایش می گذارند.
موحد ادامه داد: لذا هر چقدر رئیس جمهوری منتخب با آرای بیشتر انتخاب شود ضمن اینکه کلیت حضور مردم با درصد بیشتری باشد، نشانگر مقبولیت نظام در دیدگاه مردم است و مردم براساس اعتفادات دینی خودشان انتخاب می کند پس حضور حداکثری مردم خواسته و تقاضای ما بر اساس توصیه مقام معظم رهبری است.
وی افزود: نکته ی دوم مدنظر مقام معظم رهبری بحث تامین امنیت انتخابات است، امنیت روانی انتخابات بسیار مهم است تا مردم بدانند آرای آن ها آرای هرز و باطله ای نیست و آرای آن ها در مسیر شهدا و امام است و از آن حراست می شود و اجازه ی دخل و تصرفی صورت نمی گیرد.
یک کارشناس مسایل دینی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امام فرمایشی داشته اند که همان بیان معروف شهید مدرس بود که سیاست ما عین دیانت ما است. با توجه به آموزه های دینی که آیات فراوان قرآن و روایت معصومین تاکید می کنند، در جامعه و نظام اسلامی مسئولیت ها و امانت ها که همان امانت های الهی هستند، به شایستگان و کسانی که اهلیت این امانتداری را دارند باید واگذار شود.
حجت الاسلام شفیع صدری افزود: به همین منظور با توجه به آموزه های دینی و فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری معتقد هستیم که انتخابات هم وظیفه دینی اسلامی و اعقتادی و هم وظیفه ملی ما است.
وی اضافه کرد: در آموزه های دینی ما توصیه اکید شده که مردم مسلمان در مقابل تعیین سرنوشت خود بی تفاوت نباشند و یکی از مصادیق روشن تعیین سرنوشت مساله انتخابات است، امروز نظام جمهوری اسلامی بر خود می بالد که در طول 38 سال گذشته همه ساله تقریبا یک انتخابات شکوهمند در آن برگزار شده است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکمیت استبدادی بدون مشارکت و حضور مردم وجود دارد، لذا از منظر اعتقادی و دینی حضور در پای صندوق های رای به عنوان یک وظیفه اسلامی بر همه مردم لازم است.
صدری در ادامه به مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای اشاره و تاکید کرد: کاندیداها در ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید با مردم صادقانه رفتار کنند، وعده های غیر عملی و عوامل فریبانه و پوپولیستی ندهند و با توجه به امکانات و ظرفیت های کشور وعده های عملی قابل اجرا به مردم ارایه دهند.
وی ادامه داد: نکته دیگر در خصوص مشارکت حداکثری مردم این است که همه سلیقه ها و گرایش ها به تعبیر رهبری همه آنهایی که ایران را دوست دارند و به نظام اسلامی پایبند و احترام قایلند، زمینه مشارکت همه آنها باید فراهم گردد و از اعمال سلایق فردی که محدود کننده مشارکت مردم در انتخابات است به طور جدی پرهیز کنند.
صدری افزود: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها وعده هایی که در چارچوب قوانین جاری کشور، منابع مالی و ظرفیت های بالفعل و بالقوه قابل انجام باشد به مردم ارائه دهند و به افکار عمومی توجه ویژه داشته باشند.
وی گفت: مخصوصا برنامه های عملی و اجرایی خویش را در خصوص رفع فقر ،تبعیض ،سلامت نظام اداری و جلوگیری از سو استفاده های برخی از متصدیان امر ارایه کنند.
6156/7414/خبرنگار:نوشین طهماسبی،وحیده عسکری**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.