به گزارش خبر آنلاین ، خلیلی اردکانی در مقدمه خود با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 39 سال پیش با شعار استقلال ازادی و جمهوری اسلامی گفت : ارکان استقلال احزاب ، بالهای فرشته آزادی به دست رسانه های تقویت شده و جمهوری اسلامی و استمرار جمهوریت و استواری ستون های آن با مطبوعات هستند و مطبوعات باید به گونه ای عمل کنند که مردمی بوده و حافظ منافع عموم جامعه باشند.

وی افزود : رسانه های مستقل و مردم نهاد مهمترین ابزار توسعه کشورند و نظارتی که میتوانند بر مجموعه شوراها داشته باشند و عملکرد آنها را بررسی و مورد ارزیابی قرار دهند می تواند از هر حرکتی خارج از قانون و قاعده جلوگیری کند و این نشان میدهد که در کنار رسانه های پاسخگو نیازمند مردمی هستیم که حس مطالبه گری داشته باشند.

خلیلی اردکانی با تاکید بر اینکه احزاب و مطبوعات نباید وامدار هیچ فرد ، شخص و یا نهادی باشند و وابستگی انها به مراکز دولتی و یا نهادهای قدرت نباید رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی به جامعه را از انها بگیرد عنوان کرد : حاکمیت نباید باعث شود که مطبوعات خود سانسور باشند در غیر اینصورت از جامعه مدنی فاصله گرفته ایم. یکی از درد های امروز ما فساد های سازمان یافته ای است که به شکل فردی و گروهی به بخش های زیادی از افکار عمومی اسیب می رساند که رسانه در چنین شرایطی به عنوان یک نهاد مدنی موظف است حوزه آگاهی بخشی به جامعه را مدیریت کرده و با بیدار کردن حس مطالبه گری عمومی فضا و زمینه های بروز فساد را کنترل کند.

وی گفت : حتی احزاب دولتی نیز باید توجه داشته باشند که خواسته های مردم بر خواسته های حزبی و گروهی ارجحیت داشته باشد. ریاست محترم جمهور نیز بارها اعلام کرده اند که حتی با منتقدین خود هم در فضایی باز و با گفتمان سازنده روبرو می شوند و بهترین روز خود را زمانی می داند که بتواند در کنار اهالی رسانه و مطبوعات و در جمع دانشجویان و ذهن های پرسشگرانه آنها به بحث و گفتگو بپردازد و این نشان می دهد که مشی این جریان، ترویج گفتمان آزاد اندیشی در جامعه است.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از گام های جریان اصلاحات در 2 سال اخیر فعال شدن 18 حزب در استان البرز بوده است که گام بزرگی در راستای مدنیت عنوان می شود گفت : این موضوع در جهت پاسخگویی و رسیدگی بهتر به مشکلات و مطالبه گری های مردم و نظارت بر ارکان دولت در استان البرز بوده است.البته آغاز چنین اقداماتی خالی از مشکل نیست و تا زمانی که بتوانیم در بدنه جامعه و طیف شهروندان معرفی شویم اشکالاتی نیز به چشم خواهد خورد. هر حزب و جناحی تا زمانی که برنامه مشخص نداشته و بر پایه های سرمایه های مردمی خود تقویت نشود کار مشکل و فعالیت مضاعف می طلبد و در آستانه این انتخابات برای رشد گفتمان در سطح جامعه و برای به صحنه کشاندن مردم در انتخابات پیش رو باید از تمام ظرفیت های خود استفاده کنیم.

تعیین اصالت نامزدهای اصلاح طلب با بررسی سوابق و خرد جمعی
محمد علی پور کریمی در این نشست ضمن تایکد بر اینکه اصلاح طلبان لیست واحد ارائه خواهند داد افزود : همواره بر این امر تاکید داشته ایم که اخبار شورای عالی اصلاح طلبان استان البرز باید از مرجعی رسمی و قابل پیگیری ارائه گردد و موکداً اصلاح طلبان در یک ساز و کار مشخص و با نگاهی تخصص محور بر روند تعیین نامزدهای موردنظر جهت قرار گیری در لیست اظراف خواهند داشت و در تلاش هستیم تا در اواسط هفته آینده لیست نهایی شورا اصلاح طلبان را در شورای شهر ارائه کنیم.

وی همچنین ادامه داد : فراخوانی که از بین لیست هجده گانه احزای اصلاح طلب در شهر کرج و همچنین افرادی که به شکل مستقل اما با تفکرات اصلاح طلبانه وارد جریان رقابت شدند صورت گرفت که در کمیته سیاسی شورا مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به سبقه علمی ، تجربی و مدیریتی مرتبط و در نهایت در مصاحبه ای که از سوی نمایندگان 18 حزاب اصلاح طلب و ده چهره شناخته شده اصلاح طلب صورت می گیرد و لیست سیزده نفره نهایی اعلام خواهد شد.

هوشیار کردن مردم در تشخیص اصلاح طلبان واقعی اجتناب ناپذیر است
خلیلی اردکانی نیز در ادامه با تاکید بر این موضوع که آمارها وارقام حاکی از تفکر غالب اصلاح طلبی در جامعه است گفت : خرد جمعی بدور از سلایق شخصی برجسته ترین و موثرترین شیوه ای است که در تعیین نامزهای لیست در نظر گرفته ایم و در مقابل نیز افرادی که در لیست قرار نمیگیرند نیز باید تابع رای و نظر جمع باشند در غیر اینصورت می تواند به آرای که سمت و سوی اصلاح طلبان را نشانه گرفته دچار آسیب خواهد شد.

وی تاکید کرد : هوشیاری مردم در تشخیص سره از ناسره در خصوص اصلاح طلبان حقیقی کار سختی است که باید انجام شود و این هوشیاری می تواند از بی اخلاقی هایی که ممکن است با آن مواجه شویم جلوگیری کرده و رویکردی عقلانی با تکیه بر تخصص و تعهد بوجود آورد.

نمیانده دوره ششم مجلس شورای اسلامی تشریح کرد : نامزدهای مورد بررسی، پیمان نامه ای را امضا کرده اند و بر اساس اخلاقیات باید به ان پایبند باشند. در این ساز و کار بررسی ، در نظر داریم تا سه برابر لیست افراد انتخاب شده و سوابق آنان بررسی شود و سپس در مرحله مصاحبه از بین آنها لیست سیزده نفره نهایی اعلام شود. در ادامه نیز نامزدهایی که خارج از لیست قرار می گیرند متعهد خواهند بود به نفع جریان اصلاح طلب کناره گیری کنند.

افزایش مشارکت مردم راه حل نهایی اصلاحات مدیریت شهری
رییس ستاد اصلاح طلبان استان البرز در انتخبات شورای شهر عنوان کرد : تمرین دموکراسی باید به گونه ای باشد که مردم قدرت تشخیص و تصمیم گیری پیدا کنند و از انجا که ایم امر را به خود مردم واگذار کرده ایم امیدواریم با افزایش مشارکت مردم خلاها و کاستی هایی که در دوره قبل شاهد بودیم بر طرف شده و ارکان مدیریت شهری به گونه تعیین و انتخاب شوند که به اصلاح امور بیانجامد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه برای تایید صلاحیت نامزدها نباید برخورد سیاسی داشت افزود : این مسئله تا جایی حساسیت دارد که ممکن است اعتماد مردم را خدشه دار کند.

پورکریمی نیز در ادامه اظهار داشت : تجربه در دیگر کشورها نشان داده که زمانی که مشارکت مرم حداکثری باشد دغدغه های اینچنینی از بین خواهد رفت و با افزایش تعاملات احزاب با اصحاب رسانه میتوان این میزان مشارکت را افزایش داد.

میزان توفیق احزاب اصلاح طلب در لیست نهایی یکسان است
پور کریمی ، رییس حزب اعتماد ملی در استان البرز در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص سهم حزب اعتدال و توسعه در لیست نهایی اظهار داشت : این حزب نیز همانند دیگر احزاب اصلاح طلب به شورای عالی اصلاح طلبان پیوسته است و نامزد های آنها در شرایط مساوی با دیگر احزاب مورد سنجش قرار می گیرند لذا سهم خواهی احزاب در تهیه لیست نهایی وجود ندارد

خلیلی اردکانی نیز در خصوص برنامه های شورای اصلاح طلبان اینگونه عنوان کرد : بیش از آنکه حزبی بودن افراد ملاک باشد میزان تخصص و علمی بودن آنها و سوابق مد نظر است. اصلاح طلبان برای شورا برنامه داشته و حل مشکلات شهر در تمامی حوزه دغدغه ای است که به آن توجه داریم. نباید شورای شهر را یک نهاد سیاسی تصور کرد اما اگر همین نهاد از دل احزاب بیرون بیایند می توان با نظارت عالیه از سوی حزب نمایندگان مردم را در پارلمان شهری مورد نظارت و ارزیابی قرار داد و آنها را موظف به پاسخگویی کرد.

وی افزود: در تجربه شورای پیشین مشاهده شد که عدم وحدت رویه در بین اعضا زمان بسیاری صرف حل اختلاف و مناقشه بین اعضا شد که نتایج بدی نیز به دنبال داشت اما در صدد هستیم تا با وحدت رویه و با مشارکت موثر و سازنده با دانشگاهیان و رسانه ها، شرایط متفاوت تر از گذشته شاهد باشیم.

رییس ستاد اصلاح طلبان استان البرز گفت : در سال های گذشته هزینه های و زمان بسیاری صرف عمران شهری شده و بخش های بسیار دیگری مغفول مانده است ازین رو تلاش خواهیم کرد در صورتی که ترکیب شورا در دوره پنجه با رویکرد اصلاح طلبانه باشد دیگر تخصص ها و حوزه های شهری را نیز فعال کرده و کاستی های هر یک را برطرف کنیم که میتوان حوزه اجتماعی ، محیط زیست ، فرهنگی و ... را از آن جمله بر شمرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط با مردم جامعه در سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی باید از استراتژی های مختلفی پیروی کرد ، ادامه داد : در این خصوص در شهر کرج در جلسات متعددی با نمایندگان و معتمدین محلان و نواحی مختلف شهر داشته ایم در جهت شناساندن تفکر اصلاح طلبانه اقدامات خوبی صورت گرفته است. امیدواریم در این دوره که توانسته ایم شرایط را به نسبت دوره های قبل بهبود ببخشیم ، نایج قابل قبولی را شاهد باشیم. برای نهادینه کردن اصلاحات ، باید نهاد های سیاسی و احزاب گسترش یافته و تشکل های مرتبط شکل بگیرند.رسانه ها و فعالان فضای مجازی به ما کمک بسیاری کرده اند باید ازین فرصت بهره مند شد

رای بالا به نامزدها زمینه بروز رانت و فساد را کاهش می دهد
خلیلی اردکانی در این نشست در پاسخ به خبرنگار شبکه خبری البرز در خصوص تجمیع اصلاح طلبان در گروه های مختلف اجتماعی تصریح کرد : هر گاه به این مهم دست یافتیم توانسته ایم وحدت رویه و تفکر غالب اصلاح طلبان را به جامعه تزریق کنیم.

وی گفت : مردم باید اهمیت داده و موضوع را بیش از پیش مهم و حاتی بدانند چرا کهدر یک جامعه شهری که 500 هزار نفر از حق رای
برخودارند اشخاصی با آرای پایین به شورا راه پیدا کنند قطعا کل ظرفیت های در اختیار برای جبران حمایت های همان جامعه رای دهنده هزینه خواهد شد و به بیانی دیگر رقابت های قومی و طایفه ای به ضرر توسعه شهر تمام خواهد شد لذا برای کلانشهری چون کرج نیازمند شورایی فرا استانی و قابل اتکا در سطح ملی هستیم

پورکریمی نیز در خصوص موضوع مطرح شده اینگونه اظهار داشت : مردم کرج باید بدانند به میزان بی تفاوتی و عدم مشارکت ، رانت خواران ازین فرصت بهره برداری کرده و به اهداف شوم خود خواهند رسید.

وی با بیان اینکه متاسفانه نامتناجنس بودن برنامه های شهری با اهداف مندرج در قانون شوراها شرایط نامطلوبی را بوجود آورده است گفت : نبود انضباط مالی ، استخدام های فامیلی و بی رویه در نهاد های مرتبط با مدیریت شهری ، عدم نظارت و برنامه ریزی در بخش عمران شهری و حل مشکل ترافیک و حمل و نقل عمومی همه از نتایج این رویکرد ناسالم است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 633949
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.