وصف خلیج فارس را باید از امیران و سردارانی همچون احمد عابدیان شنید، دلیرمردانی که در جنگ مدرن دشمنان، پیروز میدان شدند و استقامت آنان موجب شد تا نام خلیج فارس همچنان جاودانه بماند.
دهم اردیبهشت ماه روز خلیج فارس نام گرفته است، نامی که به واسطه رشادت های تاریخی و معاصر ایرانیان برازنده همیشگی قامت این آبراه است.
امیر احمدعابدیان از فرماندهان و دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران ، کسی که سالها درجنگ تحمیلی درحفاظت از خلیج همیشه فارس بارها تا مرز شهادت پیش رفت و خود و همرزمانش در ناوچه همیشه پیروز پیکان برای این سرزمین خطرها به جان خریدند.
او می گوید اگرچه امروز بازنشسته شده ام اما برای دفاع از ایران وخلیج همیشه فارس هر زمان احساس خطر شود آماده جانفشانی هستم.
عابدیان که اکنون دردوران بازنشستگی به سر می برد روزهای استراحت را به نویسندگی در خصوص حماسه های تاریخی و دفاع مقدس اختصاص داده تا در عرصه فرهنگی و تاریخی این سرزمین و انتقال حماسه ها به آینده سازان نقش آفرینی کند.
وی درمقاله ای در اهمیت خلیج همیشه فارس و کوتاه شدن دست متجاوزان پرتغالی آورده است:
خلیج فارس با منابع سرشار از انرژی و اقتصادیِ خود در ادوار مختلف تاریخی، محور توجه قدرت‌های بزرگ و رقابت آن‌ها جهت دسترسی به این منطقه‌ی استراتژیک و زرخیز بوده است.
قرن شانزدهم میلادی آغاز عصر رقابت‌های استعمارگران در خلیج فارس بود که در این رابطه ابتدا پرتغالی‌ها و سپس اسپانیایی‌ها، عثمانی‌ها، هلندی‌ها، فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها و از اواخر قرن بیستم تاکنون آمریکایی‌ها با اعزام رزم ناو های نیروی دریایی خود و استقرار ناوگان پنجم آمریکا در محدوده‌ی بحرین و سایر مناطق آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، همواره تسلط بر این منطقه‌ی حساس را جزو اهداف سیاسی نظامیشان مد نظر قرار داده اند.
دریا سالارِ پرتغالی آلفونسو آلبوکرک که در سال 1506 میلادی با ناوگانی مرکب از 16 کشتی و 1300 مرد جنگی رهسپارِ آب‌های اقیانوس هند شده بود، در مسیر خود ابتدا تعدادی از جزایر و بنادرسواحل عربستان و دریای عُمّان از جمله مسقط و خورفکان را تصرف و سپس با به توپ بستنِ جزیره هرمز این جزیره را که پیش از هجوم پرتغالی‌ها یکی از مهّم‌ترین مراکز تجاری جهان به شمار می‌رفت تسلیم خود نمود.
آلفونسو در اکتبر 1507 محلِ 'مورونا' در جزیره هرمز را برای ساخت قلعه‌ای استوار انتخاب کرد، با ساخت این قلعه تمام واحدهای شناور عبوری حتی کشتی‌های ایرانی، به هنگام گذر از تنگه هرمز با شلیک چند تیر توپ به عنوان اخطار متوقف و تا قبل از پرداخت عوارض خواسته شده یا به عبارتی دادن باج به مأموران پرتغالی، حق عبور از این آبراه به آن‌ها داده نمی‌شد.
از جمله وقایع مهم دوره صفوی جنگ با استعمارگران پرتغالی بود که این مسئولیت به امام قلی خان والی فارس محوّل شد.
امام قلی خان فرزند الله وردی خان از فرماندهان مورد اعتماد شاه عباس بود، الله وردی خان در طول خدمات خود در دربار صفوی 33 پل اصفهان را که به پل الله وردی خان نیز معروف بود بر روی زاینده رود احداث کردند.
امام قلی خان در 9 فوریه 1622 میلادی با استفاده از نیروهای تحت امر خود، پس از آزاد ساختن جزایر بحرین و گامبرون با 200 قایق حامل زبده‌ترین رزمندگان ایرانی از گامبرون حرکت و جزیره هرمز را به محاصره در آورد.
محاصره‌ی قلعه‌ی بسیار مستحکم پرتغالی‌ها و درگیری شبانه روزی در اطراف آن به مدت 74 روز ادامه یافت، سرانجام با تمام شدن آب شُرب و آذوقه و مهمّات پرتغالی‌ها از طرفی و شیوع بیماری در نیروهای پرتغالی و ضعیف شدن بنیه دفاعی آن‌ها و رشادت و پایداری و از خود گذشتگی و جانفشانی نیروهای دلیر ایرانی در 23 آوریل 1622 قلعه سقوط کرد و پرچم پرتغالی‌ها که بیش ازیک قرن بر فراز این دژ به ظاهر تسخیرناپذیر آنها برافراشته شده بود به پایین کشیده شد و به جای آن پرچم پر افتخار ایران به اهتزاز درآمد.
با شکست و تسلیم نیروهای متجاوز پرتغالی‌ها نام بندر گامبرون به بندرعباس تغییر داده شد.
با توجه به اخراج تدریجی و کامل پرتغالی‌ها از 23 آوریل 1622 که تاریخ سقوط قلعه بود تا 30 آوریل همان سال مطابق با دهم اردیبهشت 1001 خورشیدی، هیات دولت در 22 تیر ماه 1384 مصوبه‌ای را تأیید کرد که مستند به آن 10 اردیبهشت به عنوان 'روز ملی خلیج فارس' نام گرفت.
در امتداد حماسه های تاریخی دلیرمردان ایرانی، هشت جنگ تحمیلی صدام و حامیانش علیه ایران اسلامی ، سندهای پرافتخار دیگری بر کتاب قطور حماسه آفرینان ایران افزود، حماسه هایی که ناوچه پیکان آفریدند و حماسه هایی که امروز نیز ادامه دارد.
مردانی از جنس فولاد امروز پرچم پرافتخار ایران اسلامی را بر پهنه بیکران خلیج همیشه فارس پاسداری می کنند و با نگاه تیز خود دشمنان بزرگ و کوچک را زیر ذربین دارند تا اگر خطایی از آنان سر بزند پاسخ کوبنده نثارشان کنند.
خلیج فارس همیشه فارس است زیرا دشمنان بارها در این آبراه طعم تلخ شکست را از دلیران مردان ایرانی چشیده اند و هرگز به خود اجازه نمی دهند کوچکترین تعرضی به این آبراه داشته باشند.
و دست آخر اینکه خلیج فارس نامی به بلندای تاریخ است که پیوندی ناگسستنی با تاریخ ، فرهنگ و جغرافیای ایران سربلند و مردمان پارس دارد.
6155/1535 ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.