روحی یزدی  افزود : مردم آگاه و فهیم ایران همواره قدر فرصت انتخاب را دانسته و به پیامدهای مثبت حضور گسترده خود در انتخابات واقف هستند و بر این اساس است که انتخابات در ایران زیباترین صحنه ها از دمکراسی جاری در ایران اسلامی را برای جهان به نمایش می گذارد.

با توجه به در پیش بودن 2 انتخابات بزرگ که یکی در عرصه بین المللی و دیگری در عرصه های منطقه ای، قومی و محلی از اهمیت بالایی برخوردار است، ضروری است فضای مناسبی در جامعه به منظور برگزاری باشکوه این دو رویداد مهم ایجاد شود.

فضایی که از مدت ها قبل ازسوی مجریان و دست اندرکاران انتخاباتی در دو بعد نظارتی و اجرایی مهیا شده تا مردم بتوانند با انتخاب اصلح بار دیگر برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت برسانند.

مجریان و ناظران انتخابات که دغدغه حقوق مردم را دارند، با تاکید بر رعایت اخلاق انتخاباتی و قانون از داوطلبان می خواهند تا ضمن پرهیز از تخریب با فضای رقابتی سالم زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم کنند.

به همین منظور رئیس دفتر شورای نگهبان استان البرز با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان البرز در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا به تشریح این مهم و تاثیرات آن پرداخت و گفت: انتخابات یکی از علائم و نشانه های بالندگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که سند افتخار و سربلندی این نظام به شمار می رود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین روحی یزدی افزود: نظام اسلامی از ابتدا بر اساس تصمیم مردم شکل گرفته و پس از دو هزار و 500 سال مردم نام جمهوری اسلامی را برای این نظام انتخاب کردند.

**انتخاب همه رده مسئولان با رای مردم
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتخاب هر مسئول رده بالا با رای مردم بوده که این امر از افتخارات نظام ما به شمارمی رود و هیچ مسئولی دراین نظام بدون رای مردم بدون اتکا به آرای عمومی در جایگاه مسئولیت ننشسته است.

روحی یزدی گفت: تمام مسئولان این نظام برگرفته و متکی به آرا مردم هستند و درهیچ کجای دنیا انتخاباتی شبیه این انتخابات برگزار نمی شود.

**انتخابات ایران نمونه کامل و بی نظیر از دمکراسی
وی اضافه کرد: هر انتخاباتی که برگزارمی شود تعداد قابل توجهی از مردم نظارت می کنند و در این عرصه های تصمیم گیری معتمدان و عوامل اجرایی از مردم هستند.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان البرز خاطرنشان کرد: درهر صندوق رای 34 چشم روند انتخابات را رصد می کند، تخطی ازقانون و عدم توجه به قانون در روند برگزاری انتخابات امکان پذیرنیست.

**انتخابات در ایران در سالم ترین شکل برگزار می شود
وی ادامه داد: تقلب در جمهوری اسلامی امکان پذیرنیست و نشان دهنده سلامت انتخابات است به جرات می توان ادعا کرد نوع برگزاری انتخابات در دنیا بی نظیراست. روحی یزدی اضافه کرد: انتخابات ایران مردمی است و از سوی دیگر میزان مشارکت مردم هم خودش نشان دهنده آن است که مردم خودشان در تصمیمات این نظام سهیم می دانند.

وی گفت: امروز همه آحاد مردم یکدیگر را تشویق به حضور در انتخابات و تصمیم گیری برای فردای نسل جوان، فردای ایران می کنند که این حضور اهمیت بسیار زیادی دارد.

مسئول دفتر شورای نگهبان در البرز افزود: افرادی که دست اندارکار هستند، برای ایجاد تمام بسترها تلاش می کنند و در هر دوره انتخابات مجریان تمام توان خود را برای انتخاباتی سالم توام با رضایت مندی مردم بکار گرفته اند.

روحی یزدی خاطرنشان کرد: درالبرز نیز در تلاش هستیم تا در جلسه مشترک هیات نظارت و اجرایی دسترسی مردم به صندوق رای راحت تر شود و بررسی ها در زمینه نیاز مناطق مختلف به صندوق رای بیشتر ادامه دارد.

**امکان افزایش تعداد صندوق ها و شعب اخذ رای در البرز
وی اظهار کرد: امروز درصدد آن هستیم تا ببینیم چه نقاطی نیاز به افزایش صندوق اخذ رای دارد تا با توجه به استفاده از تجربه انتخابات گذشته دراین زمینه تصمیم گیری درستی انجام شود.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان البرز گفت: در کنار صندوق های ثابتی که برای اخذ رای داریم صندوق های سیار تدارک دیده شده تا افرادی که در بیمارستان و زندان هستند امکان مشارکت را داشته باشند.

**رعایت کامل اصل بی طرفی
وی با تاکید بر اصل بی طرفی مجریان و ناظران در قانون انتخابات ادامه داد: در قانون انتخابات چند ماده مطرح شده که یکی از مواد اصلی آن عامل بی طرفی عوامل اجرا و نظارت و نداشتن بستگی نسبی و سببی با نامزدهای انتخابات است.

روحی یزدی اضافه کرد: اصل بی طرفی اصل قابل توجهی است، اصل امانت داری هم در عوامل اجرایی و نظارتی قابل توجه است و این نکات مهم بارها در جلسات مطرح می شود و مورد تاکید است. بنابراین این مهم در فرهنگ انتخابات ملت ایران جا افتاده و هر کس کمر همت را بسته که در انتخابات نقشی را ایفا کند و معتقد است که باید امانت دار باشد.

**اجرای قانون اصلی ترین موضوع در انتخابات
وی یاد آورشد: کسانی که از فیلترهای قانون می گذرند از حقوق واحدی برخوردارند و تجربه چند ساله هم نشان داده، فراز و فرودهایی که در نگرش های مختلف در کشور می بینیم، بهترین گواه است که ملاک اجرای قانون است.

**انتخاب اصلح و نگاه مردم
روحی یزدی گفت: مردم با توجه به این ملاحظات برای شرکت در انتخابات انگیزه دو چندان دارند و روی کاندیداها بررسی می کنند و به دنبال رسیدن به افراد اصلح هستند.

وی افزود: باید کسی را انتخاب کنند که اصلح نامزدها باشد واین عوامل باعث می شود تا حضور گسترده مردم را شاهد باشیم، حتی در مقایسه با کشورهای مدعی دموکراسی. ایجاد یک فضای امن و سالم و یک جو صادق می تواند در گرو رفتار افراد مجری و ناظر انتخابات باشد.

**تبلیغات قانونی موضوعی مهم در انتخابات
رئیس دفتر شورای نگهبان استان البرز یادآورشد: یکی از چیزهایی که فضای معنوی را آلوده می کند، تبلیغات نادرست است ،تبلیغات غلطی که برخی از افراد انچه که در توان ندارند وعده می دهند.

روحی یزدی ادامه داد: هم در انتخابات شورا و هم ریاست جمهوری کسی که در مسند بنشیند، قطعا باید برخوردار از کوله بار تجربه 38 سال مملکت داری باشد و نقاط آسیب را شناساسی و آسیب های نظام را بشناسد.

وی گفت: فردی که دراین مسندها می خواهد قرار گیرد باید مواردی که مقام معظم رهبری در یک جمله کلی سال جاری گفتند را مد نظر قرار دهد و به این نکته توجه کند که دشمن روی نقاط ضعف تکیه می کند.

رئیس هیات نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری در البرز افزود: در هر مسند به فکر اعتلا و اقتدار این نظام باشیم، اگر این نظام نسبت به سایر کشورها سربلند باشد می تواند در دنیا حرف اول را بزند.

قشری که تحت ستم و ظلم استکبار بوده اند به دنبال این هستند که جمهوری ا سلامی را به عنوان الگوی خود انتخاب کنند، رسانه های دنیا علیه نظام کار می کنند بنابراین رسانه های جمعی باید برای خنثی کردن طراحی دشمنان نقش ایفا کنند.

**تاثیر حضور حداکثری مردم در انتخابات
وی تاکید کرد: اگر حضور مردم بی تاثیر بود، دشمنان کمر همت نمی بستند تا آن را تخریب کنند. این را باید دانست که امریکا و انگلستان و برخی از کشورهای همسایه که از سیاست های این کشورها پیروی می کنند، اگر حضور مردم بی تاثیر بود دست به اقدامات فعلی نمی زدند. تاثیر حضور مردم انکارناپذیر است و مردم با حضور شایسته خود می توانند به عنوان پشتوانه محکمی برای نظام جمهوری اسلامی و نقطه اتکای قوی باشند.

روحی یزدی گفت: در روز 29 اردیبهشت برگ زرین دیگری رقم می خورد و مردم باید به کسانی رای بدهند که این افراد بیشترین نقش آفرینی و کارایی را داشته باشند.

**اهمیت شوراها بیشتر شناسانده شود
وی ادامه داد: درافکار عمومی اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی خیلی واضح نیست، در حالی که یک عضو شورای بخش و شهر می تواند بخش یا روستایی را ظرف چهار سال متحول سازد.

روحی یزدی تاکید کرد: یک شورای متخصص و باتجربه می تواند برای رشد و ترقی شهر و ایجاد کارآفرینی نقش قابل توجهی ایفا کند. سرمایه هایی که باید مصرف شود را مد نظر قرار دهد، لذا نقش شوراها به عنوان پارلمان شهری بر هیچ کس پوشیده نیست، پس در انتخابات شوراها نیز انتخاب اصلح مهم تلقی می شود.

**افزایش شعب اخذ رای
وی خاطرنشان کرد: آمار شعب انتخابات 96 درمقایسه با انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی افزایش می یابد چراکه در انتخابات مجلس شعب سیار داشتیم که این شعب در انتخابات 96 شوراهای اسلامی تبدیل به شعب ثابت می شود.

رئیس دفترشورای نگهبان استان البرز گفت: هر شعبه اخذ رای که بیش از هزار و 500 برگه رای داشته، شعبه دیگری در کنارش ایجاد می شود. در کرج در حدود 50شعبه داشتیم که در دوره گذشته بالای دو هزار رای داشته است.

وی اضافه کرد: متوسط هر صندوق اخذ رای برای رای دادن هزار رای است که تصمیم بر این است که درکنار این شعب شعبه ای ایجاد شود تا مردم در صف نمانند و به سهولت رای بدهند.

روحی یزدی گفت: در البرز درسال 94 برای انتخابات مجلس هزار و 267 شعبه اخذ رای داشتیم که از این تعداد 707شعبه برای کرج بوده است و مابقی شعب مربوط به شهرستانهای استان است.

وی یادآورشد: افزایش 5 تا 10 درصدی عوامل نظارتی در روز اخذ رای انتخابات 96 البرز به دلیل افزایش شعب خواهد بود، در مجموع 9هزار و 448 همکار نظارتی داریم که از این تعداد، عوامل فعالی که در انتخابات گذشته بکار گرفته شدند پنج هزار و 53 نفر بودند. سه هزار و 400 همکار نظارتی هم داریم که پرونده برایشان تشکیل شده و در صورت نیاز از آنان استفاده می شود.

وی افزود: درکرج در مجموع پنج هزار و 380 ناظرداریم اما تعداد ناظرانی که در روز اخذ رای بکارگرفته می شوند، طبق امار انتخابات سال 94 سه هزار و 26 نفر بودند، مابقی افراد در شهرستانهای البرز با هیات نظارت همکاری می کنند.

روحی یزدی گفت: حکم فعالیت اعضای هیات نظارت استان البرز از آذر 95 صادر شده، احکام شهرستان ها دردی ماه صادر و در بهمن ماه برای بخش ها صادر شد و اکنون برای هفت بخش و شهرستان های استان البرز احکام صادر شده است.

روحی یزدی تاکید کرد: جلسات توجیهی و آموزشی برای هیات ها برگزار شده و ظرف یک ماه آینده جلسات آموزشی برای ناظران برگزار می شود تا در روز 29 اردیبهشت ماه حضور آگاهانه و پویایی را داشته باشیم.

**رصد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی
اینکه برخی از داوطلبان تبلیغات زودهنگام خود را آغاز کرده اند و به تخریب رقبای خود می پردازند نیز مورد توجه رئیس هیات نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری در استان البرز قرار گرفت.

وی گفت: چند دوره ای است که در انتخابات قبل از زنگ انتخابات ستادی در هر استانی و شهرستان تشکیل می شود به نام ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی که ریاست آن برعهده عالی ترین مقام قضایی استان، شهرستان و بخش است. کاراین ستاد این است که تخلفات را رصد می کند و در مواردی ممکن است برخورد قضایی هم صورت بگیرد.

روحی یزدی افزود: منشور اخلاقی تهیه شده و به تمام نامزدهایی که صلاحیتشان تایید می شود ارائه می شود. به مسئولان ستادها ابلاغ می شود که این منشور اخلاقی را رعایت کنند.

**تخریب رقیب ممنوع
رئیس هیات نظارت بر انتخابات البرز افزود:‌ کسانی که دست به تخریب می زنند کسانی هستند که ازخود اثرانگشت به جای نمی گذارند. که البته باید بدانند که کاری خلاف شرع و قانون انجام می دهند.

وی گفت: نامزدی که دست به این کار بزند ضعف و ناتوانی خود را به نمایش می گذارد. هنر یک کاندیدا در این است که توانایی خود را مطرح کند، تخریب رقیب در هر نظامی پذیرفته نیست درهیچ منشوری نیست، طرفداران هم اگر انجام می دهند نامزدها باید از این اقدامات غیراخلاقی جلوگیری کنند چرا که این رفتار زیبنده نظام اسلامی نیست و دود تخریب رقیب به چشم نظام می رود.

وی تصریح کرد: با بستر مناسب و سالم انتخابات، شاهد حضور حداکثری مردم در روز اخذ رای خواهیم بود و انتخابات پرچم افتخار نظام است و حضور حداکثری مردم به پای نظام نوشته می شود و اگر حضور کمرنگ باشد به ضرر نظام است.

روحی یزدی اضافه کرد: تردیدی نیست که ملت ایران نظام اسلامی را دوست دارند به پاس شکرانه علاقه ای که به این نظام دارند، در مقاطع حساس باید حضور درست و شایسته ای داشته باشند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625218
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.