فردین حکیمی روز شنبه همزمان با روز زمین پاک، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بازیافت زباله می تواند از مصادیق اقتصاد مقاومتی باشد، افزود: سرانه تولید پسماند عادی در استان البرز برای هر نفر 650 گرم است.
وی ادامه داد: در استان روزانه بالغ بر 1700 تن زباله عادی و مقادیر زیادی زباله های دیگر از جمله صنعتی، نخاله های ساختمانی، الکترونیکی و کشاورزی تولید می شود.
وی میزان تولید نخاله ساختمانی در این استان را روزانه 5 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین در این استان سالانه 100 هزار تن پسماند صنعتی، 400 هزار تن پسماند کشاورزی و دامی تولید شده و با توجه به وجود 16 بیمارستان و 3500 واحد درمانی بهداشتی روزانه حدود 12 زباله بیمارستانی در این استان تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه تمام پسماندهای استان به جز طالقان به منطقه حلقه دره منتقل می شود، بیان داشت: برای مدیریت اصولی پسماند در طالقان که مشکل از سال های دور وجود دارد مجوز یک دستگاه زباله سوز را صادر کردیم و شهرداری به دنبال ایجاد این زباله سوز است.
رحیمی گفت: همچنین حدود 98 تا 99 درصد زباله های عادی به حلقه دره می آید و کمتر از نیم درصد آن به صورت تفکیک از مبدا و بازیافت زباله انجام می شود.
وی با بیان اینکه بحث تفکیک زباله از مبدا و بازیافت آن از مصادیق اقتصاد مقاومتی است، افزود: زباله های دفنی می توانند به عنوان مواد اولیه در بخش تولید مورد استفاده قرار گرفته و می توانند از آن استحصال انرژی داشته باشند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت: در بحث تولید پسماند و زباله باید تلاش شود تا با فرهنگ سازی مناسب میزان تولید سرانه آن ها را پایین بیاوریم.
وی یکی دیگر از مباحث را برنامه ریزی مناسب برای انجام تفکیک زباله از مبدا و بازیافت زباله ها و پسماندهای تولیدی دانست زیرا اگر این زباله ها و پسماندها به درستی تفکیک و بازیافت شوند موجب درآمدزایی، توسعه و شکوفایی استان خواهند شد.
رحیمی با بیان اینکه سیاست گذاری ها برای ساماندهی زباله ها و پسماندهای تولیدی در استان در کارگروه پسماند استان انجام می شود، افزود: در این کارگروه مقرر شده که سازماندهی مناسب برای ایجاد مراکز دفن زباله و تفکیک از مبداء تلاش مضاعفی صورت گیرد.
وی بیان داشت: هم اکنون تمام بیمارستان ها دارای مجوز بوده و به سیستم بی خطرسازی و اتوکلاو مجهز هستند ولی مشکل اصلی ما برای مراکز دیگر خدماتی درمانی همچون درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، کلینیک و مطب ها است.
وی افزود: این مراکز به دستگاه های بی خطرساز مجهز نیستند ولی در شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ از یک سال گذشته تا کنون یک شرکت در بخش خصوصی که به تایید دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز رسیده ، تمام پسماندهای پزشکی این 2 شهرستان را در بیمارستانی در نظرآباد که مجهز به این دستگاه است بی خطر می کند.

**برگزاری برنامه های نمادین روز زمین پاک در البرز
رحیمی در ادامه با اشاره به فرارسیدن روز زمین پاک و شعار امسال با عنوان 'با هم به سوی زمین پاک'، گفت: در این روز و روزهای گذشته برنامه های نمادین در سطح شهرستان های استان در قالب جمع آوری زباله و پاکسازی طبیعت و همچنین نهالکاری انجام شده است.
وی افزود: اجرای این برنامه های نمادین برای یادآوری و تذکر به مردم است تا به محیط زیست و پاکیزگی زمین توجه کنند.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.