به گزارش ایرنا، مهدی مرادی عصر پنجشنبه در نشست 'سیاست خارجی و انتخابات آینده' در دفتر منطقه البرز حزب اتحاد ملت در کرج اظهار داشت: گرایش های عملی که در عرصه سیاست خارجی وجود دارد، بحث انزوا گرایی و مداخله جویی است.
وی بیان داشت : کشور چین پس از انقلاب سعی کرد سیاست انزواگرایانه در حوزه سیاست خارجی خود اتخاذ کند اما ونگ شئون پینگ سعی کرد این مساله را عوض کند و مداخله های نظامی خود را کاهش دادند و امروز دستاوردهای این کشور در عرصه سیاست خارجی را می بینید.
وی ادامه داد: نگاه تهاجمی که در عرصه سیاست خارجی آمریکا وجود دارد نگاه جکسونی است که آن را در دوران جورج دبلیو بوش مشاهده می کنید و علاوه بر این، سه تفکر دیگر از قرون 18 تا 21 در دستور کار تمام روسای جمهور از 2 حزب عهده دار مسئولیت در آمریکا قرار دارد.
مرادی گفت: هم اکنون که ریاست جمهوری ترامپ شروع شده، او نیز به نوعی باید در این چارچوب های رفتاری اقدام های سیاست خارجی خود را تنظیم کند و به این معنا نیست که هر کسی هر کاری خواست انجام دهد و حتی با تغییر آدم ها هم نمی توانند دستور کار خود را غیر از این جلو ببرند و مجبورند با لایه های میانی مدیران دستگاه دیپلماسی آمریکا کنار بیایند و کارهای خود را پیش ببرند.
وی اظهار داشت: در ایران سنت های فکری با دوام که دستگاه دیپلماسی آن را رعایت کرده و بدنه اجتماعی از آن حمایت کرده باشد وجود ندارد، ما دچار یک نوع کوتاه مدتی در جامعه هستیم، یعنی بخش بزرگی از تفکرات ما در جامعه ، به دلایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی استمرار نمی یابد؛ بنابراین به طور مداوم در سیاست خارجی و داخلی دچار بی ثباتی های فزاینده هستیم و به واسطه این که درون این جامعه، دمکراسی بحث های آزادی و حقوق بشر جا نیفتاده نمی تواند از این تفکر و ثبات حمایت کند.
این جامعه شناس گفت: در دوره هایی در سال 76 اصلاح طلبان توانستند یک موقعیت مندی پیدا کنند و این به دلیل گفتمان ها در سیاست خارجی بود و موقعیت ایران در عرصه بین الملل موقعیت مندی فوق العاده ای بود و بخشی از جامعه بین الملل با ایران توانستند ارتباط های خوبی برقرار کنند.
وی افزود: به واسطه این که در سال 84 تغییر سیاسی در عرصه کلان کشور اتفاق افتاد تداوم این دستاوردها از هم پاشید و شرایط خود در حوزه بین الملل را از دست دادیم و قطعنامه های سنگینی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر شد و کشور تحت بند هفت شورای امنیت قرار گرفت.
مرادی اضافه کرد: خوشبختانه در اسفند 92 به واسطه انتخاب درست مردم از دولت اعتدال، شرایط به شرایط نرمال برگشت.
وی اظهار داشت: با انتخابات 92، ریل سیاست داخلی و خارجی نرمالایز شد و دوباره در مسیرهای هنجارمند قرار گرفتیم، سیاست هایی که موجب شد با روی کار آمدن ظریف موقعیت دیپلماسی ایران در موقعیت برتری قرار گیرد، در چهار سال گذشته شرایط اقتصادی کشور متحول شد شرایطی که اگر اتفاق نمی افتاد امکان فروپاشی سیستم وجود داشت.
7414/ 6155خبرنگار:وحیده عسگری ** پردازشگر: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.