حامد فرضی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مراتع یکی از گرانبهاترین و زیباترین منابع خدادادی هر کشور است، افزود: چرای زود‌رس هر ساله خسارت زیادی به مراتع استان وارد می کند که به مرور زمان موجب ضعیف شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی، خاک و در نهایت فقیر شدن مراتع، کاهش تولیدات دامی و ضرر و زیان مالی برای دامداران می شود.
وی اظهار داشت: به منظور بهره برداری صحیح از مراتع، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نسبت به کنترل ظرفیت مرتع (طبق پروانه چرا یا طرح های مرتعداری) و همچنین نظارت بر زمان صحیح ورود و خروج دام به مراتع استان مبادرت می کند.
وی گفت: به همین منظور از تمام دامداران ذیحقی که قصد کوچ به استان‌های همجوار البرز را دارند می بایست حداکثر 10 روز قبل از تاریخ مندرج در پروانه‌ چرا و یا طرح مرتعداری با اخذ کارت مجوز عبور از انجمن صنفی کارفرمایی مرتعداران البرز وارد این استان شده و در غیر اینصورت از ورود آنها جلوگیری به‌ عمل می‌آید.
فرضی ادامه داد: همچنین ورود تمام دامدارانی که مراتع ییلاقی آن ها استان البرز است قبل از تاریخ مجاز مندرج در پروانه چرا و طرح مرتعداری ممنوع بوده و از ورود آن ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.
وی گفت: تمام دامداران موظف هستند ضمن همراه داشتن کارت مجوز عبور و پروانه چرای خود در مبادی ورودی به استان البرز و در طول مسیر کوچ صرفاً در مسیر ایلراه تعیین شده در کارت حرکت کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: پروانه چراهایی که در سال 1396 تمدید نشده باشند از درجه اعتبار ساقط بوده و از ورود دام آن به استان جلوگیری به عمل خواهد آمد. (مراتع دارای طرح مرتعداری مصوب واکذار شده از مورد مذکور مستثنی هستند).
وی بیان داشت: دامداران می‌بایست ظرفیت مجاز مرتع را رعایت کرده و برابر تعداد مندرج در کارت پروانه چرا و یا طرح مرتعداری دام وارد مرتع کنند لذا از ورود هرگونه دام مازاد بر پروانه چرا و بدون پروانه به مراتع استان جلوگیری به عمل خواهد آمد.
فرضی افزود: اجازه استفاده از پروانه چرا به غیر، بدون اخذ مجوز کتبی از اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ممنوع است و دامداران می‌بایستی در مناطق قشلاقی دام‌های خود را علیه بیماری‌های دامی واکسینه و کارت واکسیناسیون را همراه داشته باشند.
وی گفت: همچنین به‌ منظور جلوگیری از ورود غیر‌مجاز دام به مراتع، با همکاری پلیس پشگیری، انجمن صنفی کارفرمایی مرتعداران استان، اکیپ‌های کنترل‌ دام به صورت شبانه‌ روز در گلوگاه‌های ورودی این استان مستقر و به شدت با متخلفین بر اساس ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، ماده 44 مکرر قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع کشور، مصوبه سال 94 شورای امنیت ملی در خصوص جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران و سایر قوانین مربوطه برخورد کرده و از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری دلیل اصلی این برخورد و مدیریت مراتع را اهمیت و نقش پوشش گیاهی در جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ آب و تغذیه سفره ­های آب زیرزمینی، جلوگیری از بروز پدیده­ های جبران ناپذیری همچون سیل، زمین لغزش، خشکسالی، بیابانزایی و افزایش ریزگردها و به طبع آن افزایش آلودگی هوا که منجر به خسارت های جانی و مالی می­شود، عنوان کرد.
فرضی بیان داشت: در ضمن شماره تماس 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی یا وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها خواهند بود.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.