عباس سلطانیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا هدف از اجرای این آزمون های سه گانه در پایه نهم متوسطه اول را بررسی توانمندی ، استعداد و علایق دانش آموزان در دو بخش تحصیلی و مهارتی ، سنجش هوش ،استعداد و مهارت عملی دانش آموزان در خصوص دروس تخصصی رشته های مختلف تحصیلی و آشنایی مشاوران تحصیلی مدارس و والدین با ویژگی های خاص هر دانش آموز در زمینه ورود به رشته های تحصیلی ذکر کرد.
وی اظهار کرد: در این آزمون که در سه بخش استعداد،رغبت و روان در حال برگزاری است که 32 هزار و 468 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه نهم متوسطه اول این استان در آن شرکت می کنند.
وی انجام آزمون های روانشناختی واستفاده ازنتایج آنهاباترسیم نیمرخ روانی - رفتاری و تحصیلی دانش آموزان برای ارائه خدمات مشورتی از سوی مشاوران تحصیلی مدارس در انتخاب رشته تحصیلی را ضروری دانست و یادآور شد: نتایج این آزمون در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان نقش مهمی دارد زیرا آنان با ویژگیهای فردی در حوزه تحصیلی - شغلی آشنا می شوند.
وی بیان کرد: انتخاب رشته تحصیلی اولین تصمیم مهم یک دانش آموز در زندگی محسوب می شود که آزمون های سه گانه روانشناختی و خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی به دانش آموزان برای طرح ریزی شغلی با استفاده از روش ها و ابزار های مناسب نقش مهم و زیر بنایی در آگاه سازی دانش آموزان در انتخاب صحیح رشته تحصیلی و شغل آینده آنان دارد.
وی از هدایت تحصیلی و راهنمایی شغلی در دوره اول متوسطه بعنوان یکی از وظایف اصلی مشاوران تحصیلی در مدارس یاد کرد و خاطرنشان شد: در این دوره به خصوص در پایه نهم مشاوران دانش آموزان را در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی متناسب با استعداد، علاقه ، نیازهای جامعه و بازار کار با بهره مندی از بررسی نمرات درسی و بررسی های مشاوره ای ایفای نقش دارند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: نتایج آزمون های سه گانه در هدایت دانش آموزان به رشته های علوم انسانی ، تجربی ، ریاضی فیزیک ، معارف اسلامی ، کاردانش و فنی حرفه ای در کنار کسب نمرات لازم در دروس تخصصی هر رشته تحصیلی در انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول تاثیر گذار است.
سلطانیان انتخاب رشته در پایان سال متوسطه اول را یک اقدام مهم دانست چراکه این رویکرد مسیر زندگی افراد را مشخص می کند.
وی افت تحصیلی ، بی توجهی نسبت به انتخاب رشته ، عدم آگاهی و توجه به توانایی ها ، استعدادها ، علایق ، شاخه ها و رشته های تحصیلی را جمله دلایل انتخاب رشته تحصیلی نامناسب از سوی دانش آموزان برشمرد به همین دلیل باید به توصیه های مشاوران تحصیلی در مدارس اهمیت مضاعف بدهند.
وی تصریح کرد : انتخاب رشته تحصیلی سرنوشت دانش آموز را رقم می زند لذا تصمیم گیری درست فرد در گام اول زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است که دانش آموز و اولیاء باید به آن نگاه عمیق علمی - مشورتی داشته باشند.
وی گفت: انتخاب رشته تحصیلی دو مرحله مهم دارد که یکی در دوره اول متوسطه انجام می شود و دیگری در دانشگاه است که اگر در این انتخاب اشتباه شود عواقب ناخوشایندی از جمله ترک تحصیل ، افت تحصیلی ، نارضایتی از رشته انتخابی ، نداشتن شغل مورد علاقه در آینده و بیگانگی شغلی که همان علاقه نداشتن به حرفه کاری می باشد را در پی دارد.
وی از انتخاب رشته تحصیلی به عنوان مقدمه انتخاب شغل یاد کرد و یادآور شد: برای پیشگیری از 11 آسیب ناشی از بی توجهی به انتخاب رشته تحصیلی باید دانش آموزان و والدین به انتخاب رشته به منظور کسب مهارت های شغلی توجه خاصی از جمله در پایه نهم متوسطه اول داشته باشند.
وی ادامه داد: در صورت اطلاع دانش آموزان و اولیاء آنان از فرایند انتخاب رشته تحصیلی و توجه به توصیه های مشاوران تحصیلی که حاصل اقدامات تخصصی مشاوران در این خصوص با توجه به نتایج آزمون های روانشناختی در سه بخش استعداد، رغبت و شخصیت می باشد ، امکان خطا در انتخاب رشته کاهش چشمگیری پیدا می کند.
وی از مشاوران مدارس دوره اول متوسطه درخواست کرد برای افزایش دانش تخصصی دانش آموزان و والدین اقدام به برگزاری نشست های آموزشی - مهارتی ، بازدیدهای شغلی - دانشگاهی ، نمایشگاه مشاغل ، کارگاها و نشست های تخصصی با موضوع انتخاب رشته و شغل آینده من ، تهیه مقاله ، روزنامه دیواری و لوح های فشرده مشاغل ایرانی ، بومی و استان البرز ، مصاحبه با صاحبان حرفه های مختلف ، کارآفرینی و مشاوره های فردی و گروهی با عنوان انتخاب رشته آگاهانه کنند.
سلطانیان به نحوه شرکت دانش آموزان پایه نهم در آزمون های سه گانه روانشناختی با مدیریت مشاوران تحصیلی در مدارس دوره اول متوسطه پرداخت و تاکید کرد: دانش آموزان سامانه این آزمون تا پایان اردیبهشت ماه برای دانش آموزان باز است لذا مدیران و مشاوران مدارس مسئولیت شرکت دانش آموزان پایه نهم در این آزمون را بر عهده دارند.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.