به گزارش ایرنا، خسرو ساکی روز دوشنبه در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان البرز که در کانون فرهنگی آموزشی شهید فهمیده برگزار شد، افزود: خیرین نمونه نوع دوستی، عشق و ایثار برای رفاه و آسایش همنوعان و توسعه کشورهستند.
وی اضافه کرد: قدرت و عقلانیت و اختیار در سایه تعلیم و تربیت بارور و شکوفا می شود و خیرین در مسیر این کار ارزشمند قرار دارند.
وی در خصوص تعلیم و تربیت گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر در تلاش خود برای صلح و آرامش در جهان تصریح می کند که همه از حق تعلیم و تربیت برخوردارند.
وی افزود: در ایران حدود یک میلیون نفر مربی و معلم کار تعلیم وتربیت بیش از 12 میلیون دانش آموز را برعهده دارند.
وی اظهار داشت : دردین مبین اسلام بیش از تمام ادیان الهی و مکاتب بشری به تعلیم وتربیت تاکید شده تا جاییکه پیامبر اسلام (ص) فلسفه بعثت خویش را معلمی بیان می کند.
ساکی ادامه داد: دردین اسلام ارزش یک ساعت تفکر معادل 70 سال عبادت شمرده شده و آنچه که باعث باروری فکر بشر می شود تعلیم و تعلم است و برای فراهم کردن تسهیلات و امکانات این گوهر گرانقدر یعنی آموزش و پرورش در همه ی دنیا دولت ها به تنهایی نتوانسته اند استانداردهای مطلوب را فراهم کنند.
وی گفت: بر این اساس به شیوه های مختلف از مشارکت مردم بهره جسته اند و در یک مطالعه تطبیقی در نظام های آموزشی دنیا را مدنظرقراردهیم در بعضی از کشورها مشارکت مردم درامر آموزش و پرورش قانونمند و جزو مقررات آموزشی است ولی در کشور مابه برکت آموزه های دینی و به برکت تمدن کهن ایرانی امروقف و کمک و نوع دوستی به عنوان یک فرهنگ غنی در بین توده های مردم جاری است و نیاز به قانون گذاری نیست.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز افزود: تعلیم بیش از 12 میلیون دانش آموز از عهده ی هیچ دولتی به راحتی برنمی آید و به همین دلیل از سال های پیش جامعه خیرین مدرسه ساز کشور شکل گرفت که الگویی شد.
وی بیان داشت: در این عرصه عده ای عاشق، دانا و حکیم برای فراهم کردن تعلیم وتربیت به کمک همنوعان خود آمده اند.
وی گفت: در استان البرز که میزبان 489 هزار دانش آموز در 2597 مدرسه و 16656 کلاس درس هستیم با کمک خیرین توفیقات زیادی به دست آورده ایم.
ساکی افزود: در البرز رشد جمعیت دانش آموزی مطابق با مهاجرت انجام شده و در طی سال های 92 تا 95 ، 4.41 صدم درصد بوده است.
وی اظهار داشت: رشد دانش آموزی در البرز حدود 2 برابر رشد دانش آموزی کشور است و سرانه فضای آموزشی 2.9 مترمربع است و این در حالی است که میانگین سرانه آموزشی کشور 5.7 متر مربع است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: این سرانه در استان به غیر از مدارس خالی از سکنه روستاهای جاده چالوس (بخش آسارا) و شهرستان طالقان و روستاهای شهرستان نظرآباد و ساوجبلاغ و اشتهارد است که به دلیل مهاجرت خالی شده اند.
وی گفت: تراکم دانش آموز در البرز 9 نفر بیشتر از میانگین کشور و حتی در بعضی از مناطق 2 برابر کشوری است.
وی افزود: طبق شاخص باید تعداد دانش آموزان هر کلاس 22نفر باشد که در برخی کلاس های کرج تا 46 دانش آموز داریم.
ساکی اضافه کرد: میانگین مدارس 2 نوبته کشور 10 درصد است در حالیکه در البرز در کل 48 درصد و در بعضی از نواحی کرج و شهرستان فردیس بالای 60 درصد مدارس به صورت دو نوبته اداره می شود.
وی ادامه داد: در طول 4 سال گذشته در سطح استان 198 مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش شد با 1351 کلاس درس که اگر این آمار را در کنار آماری که در رسانه هامنعکس شد و افتخاری برای دولت یازدهم شد هزار تخت بیمارستانی قراردهیم ما خیلی تبلیغات نکرده ایم ولی بیش از هزار تخت ساخته ایم که گام موثری است .
مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: سالانه به طور متوسط 400 کلاس درس ساخته شده است که از این مقدار 66 مدرسه و 541 کلاس توسط خیرین مدرسه ساز استان یعنی 40 درصد مجموع انجام شده است.
وی افزود: بیش از 8 هزار کلاس درس نیاز داریم تا مدارس دو شیفته تک شیفته و کلاس ها نرمال و 30 درصد مدارس فرسوده تخریب و بازسازی شوند.
ساکی تصریح کرد : دانش آموزان استان از سال 92 تا کنون 57 مدال طلا، نقره و برنز در المپیادهای بین المللی؛ ملی و استانی کسب کرده اند در حالیکه بیشترین تراکم مدارس در این استان است.
وی با بیان اینکه 56 طرح نیمه کاره و در دست اجرا داریم گفت که نیاز داریم که خیرین ما را در امر اتمام این طرح ها یاری رسانند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز افزود: تا کنون 122 میلیارد تومان جزو تعهدات خیرین بوده که 82 درصد آن درمجموع تحقق یافته و به لحاظ تحقق تعهدات مجمع خیرین مدرسه ساز استان جزو مجامع برتر کشور است.
6156 / 6155 خبرنگار:نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.