مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و دادگستری پاسخ استعلام درباره نامزدهای ثبت نام کرده برای انتخابات شوراها را داده اند و اکنون پرونده این نامزدها در هیات های اجرایی گشوده شده است.
در برخی استان ها با برگزاری انتخابات میاندوره ای مجلس 3 انتخابات در 29 اردیبهشت امسال برگزار می شود ولی در البرز 2 انتخابات پیش رو است. در 6 شهر استان که اعضای شورای آن 5 تا 7 نفر هستند انتخابات به صورت مکانیزه برگزار می شود و یک شهر نیز با 9 نفر عضو آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را دارد ولی هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.
بر اساس اعلام غلام عباس رضازاده دبیر هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان البرز با ایجاد زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز و با اخذ مجوزهای قانونی، انتخابات شوراها در هفت شهر استان به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
شهرهای محمدشهر، ماهدشت و کمالشهر در شهرستان کرج، شهرهای فردیس و مشکین دشت در شهرستان فردیس، شهر هشتگرد (قدیم) در شهرستان ساوجبلاغ و شهر نظرآباد در شهرستان نظرآباد از جمله شهرهای البرز هستند که انتخابات شوراها در آنها به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
البته مقصود از انتخابات الکترونیک اینترنتی بودن آن نیست. برخی تصور می کنند که در انتخابات الکترونیک می توانند از منزل و به کمک اینترنت رأی خود را اعلام کنند، حال آنکه این طور نیست و صندوق های الکترونیک به هیچ شبکه ای متصل نیستند و رمزنگاری پیچیده سخت افزاری و نرم افزاری برای آنها صورت پذیرفته و امکان هک یا اختلال در سیستم دریافت رأی نیز تقریبأ صفر است.
رضازاده دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها البرز با بیان اینکه وزارت کشور برای طراحی صندوق های الکترونیک به مطالعه دقیق الگوهای مشابه به ویژه در کشورهای اروپایی که تجربه بیشتری در زمینه انتخابات الکترونیکی دارند، پرداخته است، گفت: این تصور که در انتخابات الکترونیکی نتایج به صورت آنلاین نمایش داده می شود نیز صحیح نیست؛ چرا که این صندوق ها به هیچ وجه اتصالی با شبکه اینترنت ندارند و پس از اتمام زمان رأی گیری، آراء شمارش می شوند.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نظر نهایی در خصوص رد صلاحیت شدگان شوراهای روستایی در هیات نظارت استان ها اعلام می شود.
محمد جواد کولیوند در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر در روستا کسی رد صلاحیت شود به هیات نظارت شهرستان مراجعه و اعتراض کند و اگر در شهرستان هم رد شد در آخرین مرحله می تواند به هیات نظارت استان مراجعه و نظر نهایی را کسب کند.
وی بیان کرد: آن دسته از نامزدهای که پرونده آنها تایید می شود وارد عرصه انتخابات می شوند و آنهایی که رد صلاحیت شدند 2 روز فرصت دارند به هیات بالا دستی اعتراض خود را اعلام کنند و هیات بالادستی فرصت دارد تا یک هفته بررسی های خود را انجام دهد و نظر نهایی خود را اعلام کند.
وی ادامه داد: اگر کسی در شهرها رد صلاحیت شود می تواند در هیات عالی استان شکایت خود را مطرح اعلام کند و اگر در هیات عالی استان رد شد باز یک مرحله می تواند به هیات مرکزی مراجعه و اعتراض خود را ثبت کند.
کولیوند گفت : البته هیات مرکزی با حضور رئیس هیات نظارت استان تشکیل می شود و نظر نهایی خود را راجع به تایید و رد صلاحیت ها خواهد داد.
فعالیت های پرحجم تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراها به وی‍ژه در فضای مجازی نیز در استان رصد می شود و انتظار مجریان و ناظران انتخابات از ذی نفعان این است که قانون را رعایت کنند چراکه زیاده خواهی از قانون از ناحیه هیچ کس قابل پذیرش نیست.
سید حمید طهائی استاندار البرز به خبرنگار ایرنا گفت:‌ با حضور پر شور مردم در انتخابات یک مانور قوی صورت می گیرد که جهانیان حمایت مردم را از نظام و مقام معظم رهبری را مشاهده کنند.
فتح الله حقیقی معاون سیاسی، امنیتی و اجماعی استاندار البرز و رئیس ستاد انتخابات استان به خبرنگار ایرنا گفت:‌ امنیت انتخابات از اهم امور است که در قالب عمومی و خاص روز انتخابات در دستور کار قرار گرفته و طرح امنیتی در این رابطه تدوین شده است.
وی با اشاره به اهمیت آموزش برای برگزار کنندگان انتخابات، گفت: آموزش های عمومی و تخصصی انجام شده و تمامی فرمانداران، بخشداران و زیر مجموعه آنها آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات دارند.
حقیقی با استناد به بیانات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ آرا مردم به عنوان امانت و حق الناس افزود: بر این اساس باید ارکان انتخابات را به معنای واقعی جاری و عملیاتی کنیم و از رای مردم به عنوان امانت نگهداری کرده و در نهایت نیز منتخب آنها را معرفی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: حضور با شکوه مردم منوط به حصول اطمینان از سلامت و حفظ قانون در انتخابات است بنابراین در این رابطه اهتمام ویژه ای وجود دارد.
معاون سیاسی استانداری البرز با اشاره به اینکه در سایه رعایت قانون و حفظ امنیت انتخابات شائبه ها و حواشی احتمالی خنثی خواهد شد، گفت : با رعایت مقوم های انتخابات، اعتماد، رضایت و مشارکت به معنای واقعی حاصل می شود.
نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج نیز با تاکید بر برگزاری انتخابات بر مدار قانون، گفت که دشمنان بااصل حضور و رأی دادن مردم مخالف‌اند؛ با شور وهیجان و وحدت و انسجام ملی مردم در فضای انتخابات مخالف‌اند؛ با نتیجه‌ انتخابات، هرچه که باشدمخالف‌اند و در زوایای مختلف در جهت تضعیف و سست شدن انتخابات تلاش می‌کنند.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی دشمنان انقلاب اسلامی هرگز دست از خباثت خود برنداشته‌اند و انتخابات، یکی از مظاهر بروز شیطنت‌هایشان، از ابتدا تا به امروز بوده است.
حسینی همدانی تصریح کرد: با توجه به اهمیت هر دو انتخاب پیش رو، دشمن از مدت‌ها پیش، فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده و سعی می‌کند انتخابات را زیر سؤال برده و جلوی تحقق آن را بگیرد.
وی وظیفه‌ اصلی هیات های اجرایی انتخابات را دقت و شفافیت در اجرای قانون دانسته و تأکید کرد: با توجه به شیطنت‌های این‌چنینی، هیات های اجرایی باید طوری عمل کنند که جای هیچ شبهه و شائبه‌ای برای سوء استفاده دشمنان وجود نداشته باشد.
وی گفت: هیات های اجرایی باید به‌گونه‌ای بی‌طرفانه و قانون‌مدار عمل کنند که هیچ کس نتواند ادعای وابستگی آنان به گروه و جناح خاصی را مطرح کرده یا مردم را به نتیجه انتخابات بدبین کند.
1535/6155خبرنگار:حکیمه کشاورز**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.