وی در گفتگو با خبرنگار خبر آنلاین با اشاره به اینکه چرخ دهنده های صنعت فرش با خرید فرش ایرانی میچرخد تاکید کرد : اگر با فرهنگ سازی صحیح در مسیر اصلاح رویکرد های امروز در خصوص فرش قرار بگیریم علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای بافندگان و یا حتی جذب افراد جدید به این صنعت می توانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم که متاسفانه این امر مورد توجه قرار نمی گیرد.
احسانی نیا میزان بافندگان فرش را در اوایل انقلاب 12 میلیون نفر عنوان کرد و افزود : این تعداد یک سوم از جمعیت کشور را شامل می شود اما در ادامه و با افزایش جمعیت این تعداد نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش پیدا کرده است.
این مسئول ادامه داد : صنعت فرش یک صنعت مادر است و تعداد بیشماری از صنایع وابسته دیگر وجود دارد که با رکود و تعطیلی آن از بین خواهد رفت که از آن جمله می توان به صنایع پشم ، رنگرزی، ریسندگی و بخش های خدماتی دیگر اشاره کرد .
محمدرضا احسانی نیا با بیان اینکه تبلیغات نمایشگاهی در ایران بسیار ضعیف است و صدا و سیما و دیگر رسانه حمایت لازم در این زمینه را ندارند به وضعیت بازار فرش ایرانی در بازارهای جهانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: چون چندین سال است که فرش ایران به دلیل تحریم های موجود نتوانسته است به بازارهای قوی جهان برسد طبیعتا کالاهای جایگزینی با هر کیفیتی هم که باشد جایگاه فرش ایرانی را در بازار خواهد گرفت و فرش ایران به فراموشی سپرده خواهد شد که متاسفانه پاکستان ، افغانستان ، هند ، چین و ترکیه تا حدودی توانسته اند سهم بازار را در اختیار بگیرند.
وی ادامه داد: باید ارتتقای فرهنگی را در دستور کار قرار داد و این امر مستلزم عزم ملی است و باید این تفکر که استفاده از فرش ماشینی بجای فرش دستباف چه تبعاتی را به اقتصاد و صنعت دیرپای فرشبافی تحمیل خواهد کرد، اصلاح شود.
رئیس اتحادیه فرش فروشان کرج با بیان سایر معضلاتی که بازار فرش ایران را تهدید می کند، افزود: تمام هزینه های تولید فرش من جمله هزینه های کارگری، هزینه انرژی و ... افزایش یافته اند در حالی که دلار و یا ارزی که در برابر صادرات فرش دریافت می کنیم هیچ تغییری نداشته است و این یعنی افزایش قیمت تمام شده فرش در برابر ثابت ماندن درآمد حاصل از فروش آن که این هم یکی از معضلاتی است که بر سر راه تولید فرش قرار گرفته است.
احسانی نیا با اشاره به راهکارهای بهبود این وضعیت فعلی خاطر نشان کرد: برای پیشرفت و بهبود وضعیت فعلی در بازار فرش ابتدا باید بازارهای نیاز در سراسر جهان را شناسایی کنیم و سپس تولید خود را بر اساس تقاضا و نیاز روز جهان تولید کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان در سراسر جهان و با هرنوع سلیقه ای باشیم.
وی اظهار داشت : آیین نامه ضعیفی که پس از اصلاح قانون نظام صنفی در سال 82 به اجرا در آمد موجب تا حجم عظیمی از یارانه های دولتی برای بیمه کردن بافندگان اختصاص یابد اما عملا برخی تنها با استفاده از ابزار قالی بافی به اینکار مبادرت ورزیدند که موجب شد تعداد بیشماری بیمه شده اما خروجی از این بیمه شدگان در صنعت فرش مشاهده نشود.
احسانی نیا در بیان نقش حوزه مدیریت شهری را در بهبود فضای کسب و کار در بخش فرش گفت : شهر کرج و استان البرز میزبان قومیت های مختلفی است که با رشد روز افزون میزانمهارجت به این استان می توان از این ظرفیت بالقوه بهترین بهره را برد.لذا می توان با در اختیار قرار دادن سرمایه های اندک به بافندگان و و با نیازسنجی و درجه بندی بازار ، با شکل دادن کارگاه های کوچک خانگی که تنها با مجوز شهرداری قابل انجامن است، علاوه بر تولید اشتغال، ارزش افزوده ایجاد کرد و این امر محقق نخواهد شد مگر پارلمان شهری به آن توجه ویژه داشته باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610584
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.