به نظر می رسد سال 96 متفاوت تر از سال های گذشته باشد. این احساس مشترک با تلاش های صورت گرفته ایجاد شده که همه ما به دوستی با طبیعت نیازمندیم. برای خود و نسل های آینده باید با طبیعت دوست باشیم و در حفاظت از آن بیش از گذشته بکوشیم.
پویش ایرنا به عنوان رسانه رسمی و ملی کشور با استقبال گروه ها و شخصیت های مختلف مواجه شده و از گوشه و کنار کشور نیز پویش های مشابهی برای ترغیب مردم به مهربانی با طبیعت ایجاد شده که نویدبخش تغییر رفتارها و نوع برخورد با محیط زیست است.
روز مهربانی با طبیعت امسال می تواند جایگزین روز طبیعت در تقویم ایرانیان شود و همه به جای حضور در طبیعت و رهاسازی زباله ها در آن این بار با مهربانی طبیعت را از زباله ها پاک کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت که حرکت پویش مردمی نه به زباله یک اقدام مناسب از سوی ایرناست که باید در تمام جامعه نهادینه شود.
حامد فرضی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نه گفتن به زباله و حفظ طبیعت از این پسماندها، ابتدا نیاز به فرهنگ سازی مناسب است که کاری است که منابع طبیعی و آبخیزداری از خیلی قبل تر در رده های سنی پایین تر جامعه همچون مهدکودک ها، مدارس طبیعت و... شروع کرده است.
وی با بیان اینکه حفظ طبیعت و محیط زیست از زباله یک دغدغه برای همگان است، اظهار داشت: برای فرهنگ سازی مناسب نیاز به حضور و دغدغه تمام رسانه ها و دستگاه هاست که خبرگزاری ایرنا به عنوان پیشگام فرهنگ سازی رسانه ای را آغاز کرده است.
وی با اشاره به تعامل مناسب ایرنا با مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست، گفت: این خبرگزاری بیشترین تعامل و اطلاع رسانی را در طی سال در این موضوع دارد.
فرضی با تاکید بر نهادینه سازی فرهنگ حفظ طبیعت ، افزود: طبیعت به عاریه در اختیار ما قرار نگرفته بلکه به همگان تعلق دارد که نتیجه آن آرامشی است که بشر در طبیعت و محیط زیست سالم به دست می آورد ولی اگر بازخورد انسان ها منفی باشد و زباله را در طبیعت رها کنیم با هیچ منطق و معادله ای جور در نمی آید.
وی با بیان اینکه برای رفع معضل آلوده ساختن محیط زیست همه باید دست در دست هم دهیم، گفت: 2 سالی است که خداوند نیز به کمک طبیعت آمده و در روز 13 فروردین شاهد بارش هستیم ولی این روز تمام شدنی نیست و در سال های آینده نیز شاهد آن خواهیم بود پس باید استفاده ای درست از طبیعت داشته باشیم.
وی بیان داشت: با استفاده درست از طبیعت می توانیم شاهد زادآوری و بالندگی در طبیعت باشیم تا بتوانیم این امانت الهی را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.
محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج، فردیس اشتهارد و آسارا نیز گفت: نوروز یعنی رفتن به سمت طبیعت و آشتی با طبیعت که از امسال می توانیم سیزدهمین روز آن را به روزی به یاد ماندنی مبدل کنیم.
فرهنگ سازی برای این منظور نیازمند اقدامات زیربنایی و ریشه دارد که نقطه آغاز آن می تواند آشنایی دانش آموزان با این امر مهم و از طریق مدارس و آموزش و پرورش باشد.
مدیران آموزش و پرورش استان البرز راه اندازی پویش نه به زباله از سوی رسانه ایرنا را در آستانه عید باستانی نوروز 96 قابل تحستن دانستند زیرا این اقدام فرهنگی - آموزشی تاثیر مثبتی بر ترویج فرهنگ زیست محیطی در جامعه دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پویش ' نه به زباله' بازتاب مثبتی برای حل معضلات زیست محیطی در جامعه دارد که این حرکت از طریق رسانه ها موجب توجه بیشتر خانواده ها در حفاظت از محیط زیست می شود.
خسرو ساکی با تاکید بر اینکه 'نه به زباله' باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود اظهار کرد: نه به زباله پویش مثبتی است که به حل معضل های زیست محیطی جامعه کمک فراوانی می کند.
وی بیان کرد: راه اندازی این پویش و حرکت فرهنگی از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی نقش یک تلنگر عمومی را در جامعه دارد تا همه مردم به موضوع مهم محیط زیست توجه کامل داشته باشند.
ساکی یاد آور شد: امروز موضوع اجتناب از تولید زباله به یکی از سیاست های کلان مدیریت پسماند در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است که ایران نیز با این مشکل روبرو می باشد.
وی با بیان اینکه تمام سیاستگذاری ها و خط مشی هایی که در دنیا برای حفظ محیط زیست ترسیم می شود، بر همین اساس است خاطر نشان شد: اجتناب از تولید زباله بهترین و مطلوبترین اقدام در حوزه مدیریت پسماند به شمار می رود.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه تحقق این امر مهم در مرحله اول نیاز به اصلاح یک سری از رفتارها توسط شهروندان دارد افزود: شهروندان باید تا جایی که می توانند با بهبود شیوه مصرف و نحوه خرید در محیط جامعه و خانواده برای این موضوع اهمیت خاصی قائل شوند.
ساکی تصریح کرد: باید در جامعه روی فرهنگ مصرف گرایی و مصرف ظروف یک بار مصرف خط قرمز بکشیم که این مهم باید در مدارس و رسانه ها ی جمعی مورد توجه در دو بخش آموزشی و ترویجی قرار گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز ضمن قدر دانی از اقدام رسانه ای ایرنا در به راه انداختن پویش ' نه به زباله' افزود: مسئولیت نه به زباله تنها متوجه مردم و شهروندان نیست، بلکه نهادهای دولتی نیز با توجه به ظرفیت های خوبی که در اختیار دارند می توانند در راه ترویج فرهنگ زیست محیطی از جمله پیشگیری از آلوده کردن محیط زیست اقدام کنند.
مسعود مهران نیا اظهار کرد: بیشتر مردم علاقه فراوانی به مشارکت در طرح های مختلف فرهنگی از جمله نه به زباله دارند، اما با روش های آن چندان آشنا نیستند، از این رو ارتقای سطح آگاهی های شهروندان نسبت به مسائل مرتبط با مدیریت زباله و حفظ محیط زیست یک وظیفه و مسئولیت همگانی است که رسانه مهم ایرنا استارد این کار را در شروع سال جدید زد.
وی بااشاره به اقدام های صورت گرفته در جهت آموزش شهروندان و ایجاد بستر و زیرساخت های مورد نیاز برای تفکیک از مبداء زباله درکشور از جمله استان البرز یاد آور شد: هزینه سالانه جمع آوری زباله در مناطق شهری و روستایی بالاست و بخش کمی از زباله هایی که در طبیعت رها می شود توسط طرفداران محیط زیست جمع آوری می شود لذا کاهش زباله ،تفکیک زباله و پیشگیری از ریختن زباله در دل طبیعت نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز حرکت ایرنا در راه اندازی پویش ' نه به زباله ' را یک اقدام ارزشمند رسانه ای دانست و یاد آور شد: به طور حتم افزایش بیش از اندازه زباله جز آلودگی خاک و آب هیچ سودی دیگری برای شهر و شهروندان ندارد.
وحید یعقوبی تصریح کرد: با توجه نوع آب و هوا و فقری که از بابت فضای سبز در مناطق شهری از جمله استان مهاجر پذیر البرز وجود دارد لازم است شهروندان به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی ادامه داد: باید برای گسترش فرهنگ زیست محیطی از جمله پیشگیری از آلودگی محیط زیست با زباله دامنه آموزش ها در جامعه به ویژه از طریق رسانه ها افزایش یابد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد نیز از راه اندازی برنامه خلاقانه زیست محیطی پویش ' نه به زباله' سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که نتایج ارزشمند و اثربخشی دارد قدر دانی کرد.
محسن شهبازی سرور بیان کرد: جلوگیری از تخریب محیط زیست و طبیعت و کاهش هزینه های وارده بر خدمات شهری، اصلاح الگوی مصرف و صرفه اقتصادی با بازگشت سرمایه حاصل از بازیافت پسماندها از نتایج بارز و سودمند این برنامه است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح زیست محیطی از 2 جنبه حایز اهمیت است خاطر نشان کرد: در وهله اول زمان اجرای قابل توجه آن همزمان بودن با سال نو است که کانون توجه و تمرکز نگاه ها برای دریافت ایده های نو است.
وی اظهارکرد: یکی دیگر از مزیت های این طرح آن است که از سوی رسانه ای پرمخاطب و تاثیرگذارترین ابزار ارتباطی بر افکار عمومی مطرح شده که چنانچه برنامه ای همسو با نیازسنجی جامعه هدف مدون و در اجرا بدرستی با تمرکز بر همراهی جامعه مدیریت شود، بطور حتم کشور از آن بهره زیادی خواهد برد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج هم اقدام ایرنا در پویش زیست محیطی ' نه به زباله ' را ستودنی خواند و افزود: این طرح ابتکاری و قابل ارزش ایرنا برای پویش طرح های آموزشی شهروند سبز و اثربخشی بیشتر برنامه ها حتی در مدارس نیز نقش مهم انگیزه ای دارد.
قاسم پوستین دوز خاطرنشان کرد: همراهی و پویش رسانه های مردمی در پیشبرد اهداف تعیین شده در ترویج فرهنگ زیست محیطی بسیار اثر گذار است که این حرکت مهم را مردم از سوی ایرنا بعنوان یک هدیه نوروزی زیست محیطی مشاهده کردند.
وی اضافه کرد: تاکنون برنامه های مهمی در زمینه فرهنگ زیست محیطی و بهداشتی در کشور از جمله استان البرز انجام شده لذا در سال 96 همه باید همگام با پویش زیست محیطی که از سوی ایرنا صورت گرفته همگام شویم که در روز طبیعت باید این هم اندیشی را به نمایش بگذاریم.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.