استان البرز به واسطه دارا بودن جذابیت های فراوان گردشگری از کوهستان های سر به فلک کشیده و طبیعت بکر تا آثار تمدنی چند هزار ساله و کویر و نقاط سرسبز، مقصد شگفت انگیز برای مسافران نوروزی خواهد بود.
عبدالناصر میرچی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در گفت و گو با ایرنا در آستانه نوروز 96 با تاکید بر اینکه جاذبه های گردشگری این استان شگفت انگیز است، گفت: یکی از مزیت های اساسی و نسبی البرز گردشگری است. خداوند یک استان کوچک اما زیبا به ما هدیه کرده است، سیما و منظر این استان زیبا است.
وی اظهار داشت: در کمترین نقاط کشور روستاهایی به زیبایی مناطق روستایی استان کوچک البرز وجود دارد.
وی ادامه داد: جذابیت هایی که در شهرستان طالقان دارد هر کدام می تواند یک پوستر شود و جذابیت های جاده چالوس این بستر را به وجود آورده تا گردشگران 15 ساعت ترافیک را تحمل کنند و از این جاده برای تردد بهره ببرند.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: زیباترین شهری که ما به لحاظ طبیعت گردی می توانیم توجه کنیم شهر طالقان است، مصوبه شورای امنیت ملی دست ما را بسته و سه کیلومتر فاصله است و در این منطقه سرمایه گذاران نمی توانند سرمایه گذاری کنند و تا این مصوبه درست نشود هیچ اقدامی نمی شود انجام داد.
وی تصریح کرد: اگر اختیار به ما بدهند سازمان میراث فرهنگی موظف است طرح لازم را در اطراف سدهای امیرکبیر و طالقان را تهیه کند ولی وقتی مسئولیت متوجه ما نیست.
میرچی بیان داشت: در 2 حوزه جاده کرج - چالوس و طالقان ما نمی توانیم در شرایطی برای توسعه سرمایه گذاری و زیر ساخت های گردشگری فراهم کنیم.
وی گفت: سرمایه گذاران زیادی در استان البرز حضور می یابند تا هتل، متل، فعالیت های ورزشی و گردشگری تفریحی و سایت های گردشگری احداث کنند که اگر دستمان باز باشد چهره استان را عوض می کنیم.
میرچی بیان داشت: نظرآباد قدیمی ترین خشت دست ساخت بشر را دارد که یکی دیگر از جذابیت های تاریخی را درخود جای داده است.
وی افزود: کرج سرشار از جاذبه های تمدنی و تاریخی است که کاخ موزه مروارید نمونه آن به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری البرزبیان داشت:این استان دارای چند محور ارتباطی مهم است که 2محور آن ها یکی آزاد راه تهران - کرج - قزوین و جاده کرج - چالوس از حساسیت خاصی برخوردار است.
وی در عین حال گفت: در محور کرج- چالوس با مشکلات جدی و عدیده ای مواجه هستیم زیرا این جاده کم عرض است و امروز جاده کرج- چالوس توان لازم را برای این بار و فشارترافیکی را ندارد.
میرچی تاکید کرد که باید جاده کرج - چالوس را برای تردد گردشگران ایمن و بازنگه داریم.
وی درعین حال برحفظ موقعیت طبیعی رودخانه و سد کرج تاکید کرد و گفت: هرچند تامین آب تهران از نیازهای اساسی است اما باید به گونه ای عمل کرد که محیط زیست منطقه مخدوش نشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بخشی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان البرز در حاشیه جاده کرج - چالوس قرار دارد از کاخ تابستانی ناصرالدین شاه در شهرستانک، تکیه سپهسالار و غار یخ مراد با 50 میلیون سال قدمت به عنوان بخشی از این جاذبه ها نام برد.
وی بیان داشت: درحاشیه غار یخ مراد برای غارنوردان و کوهنوردان کمپین بهداشتی راه اندازی کرده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز با اشاره به فعالیت پیست بین المللی دیزین در جاده کرج - چالوس از این مجموعه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب نام برد وگفت: همه ساله در این محدوده مسابقات جهانی اسکی برگزار می شود.
وی از سد امیر کبیر به عنوان یکی دیگر از جاذبه ها نام برد و افزود: نباید فعالیت گردشگری در این سد زیبا به بهانه های دیگر متوقف شود.
وی گفت: دهکده بی نظیر مثل واریان را داریم که می تواند جامعه هدف گردشگری باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز اظهار داشت: اگر مسئولان استانی و کشوری با نگاه عمیق تر به موضوع گردشگری به جاده کرج - چالوس بنگرند، قول می دهیم بدو آلایندگی برای سد امیر کبیر بتوانیم فعالیت های گردشگری، وزرشی و تفریحی را به سامان برسانیم.
وی افزود: امور در این بخش به شکلی برنامه ریزی می شود که به سلامت سد آسیب نرسد چراکه امروز دنیای تکنولوژِی است و لزومی ندارد که قایق ها با سوخت گازوئیل و غیره حرکت کنند بلکه می توان از قایق های برقی استفاده کرد.
میرچی گفت: یکی از بهترین شاهراهای البرز جاده کرج – چالوس است که کلی تقاضا برای سرمایه گذاری در این جاده داریم و لیکن در امر سرمایه گذاری ها دراین بخش وجود دارد که باید برطرف شود.
وی به بخشی از اقدامات در البرز اشاره کرد و افزود: کسی جرات نداشت بحث ملی شدن باغ سیب را مطرح کند که ما ظرف سه روز این باغ را ملی کردیم و موافقت تهران را گرفتیم و منتظر مجوز بنیاد مستعضعفان برای کاشت درخت هستیم.
وی گفت: موضوع کاخ مراوید ملی است و انتظار می رود در سطح ملی برای ساماندهی و مدیریت کاخ مراوید تصمیم گیری شود.
وی اظهار داشت: باغ 345 هکتاری و تاریخی سیب مهر شهر به عنوان ریه تنفسی شهر کرج با اقدامات لازم نیز حفظ شده است.
وی گفت:کاروانسرای عباسی دست یک دستگاه بودکه خلع ید کردیم و به کانون اتومبیل رانی و جهانگردی تبدیل شده است و الان کاروانسرای شاه عباسی مانند یک نگین در کرج می درخشد.
وی افزود: به رغم مشکلاتی که وجود دارد در بخش گردشگری باید تحول ایجاد کنیم، چرا که گردشگران به این استان وارد نمی شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت: در سفراخیر رئیس جمهوری به البرز عملیات احداث 3 هتل 5 ستاره آغاز شد که از این تعداد 2 هتل تخصصی است.
وی ادامه داد: یک هتل بیمارستان در فردیس که 62هزار مترمربع ملک شخصی به این هتل اختصاص یافته است و دارای بخش های گردشگری و تجاری است .
وی خواستار استقلال کامل ادارات استان البرز از تهران برای تصمیم گیری در بخش های مختلف از جمله صنعت گردشگری شد.
7410/1535خبرنگار: مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.