به گزارش ایرنا، محسن روشن پژوه روز یکشنبه درنشست اجرای آیین نامه مراقبت بعد از درمان معتادان در دادگستری البرز افزود: تجربه نشان می دهد که افرادی چندین بار ترک اعتیاد کرده اند اما باز هم به سمت مواد مخدر گرایش پیدا
می کنند که این نشان می دهد که اثرات مواد مخدر به طور کامل مرتفع نشده است.
وی اضافه کرد:برای ترک معتادان سم زدایی بسیار مهم است اما آنچه که در این میان مهم تر است رفتارهای اعتیادی است که همان مداخله بعد از بهبودی و درمان می باشد.
روشن پژوه با بیان اینکه بسیاری از اصول درمان اعتیاد در کشور رعایت نمی شود،گفت: در ترک اعتیاد با دارو یا بدون دارو سم زدایی انجام می شود اما رفتارهای اعتیادی با این روش ها برطرف نخواهد شد و باید به کارهای پس از درمان نیز توجه کرد.
وی با اشاره به فعالیت مراکز ترک اعتیاد بیان داشت: یکی از مسایلی که قانونگذار ذکر کرده این است که آیا این مراکز به اندازه کافی گسترش داشته است ؟آیا بیمه و حمایت های اجتماعی نیز توسعه داشته؟ آیا فرد داوطلب است یا خیر؟ در این صورت است که باید فرد را به درمان اجباری بفرستند.
روشن پژوه گفت: افرادی که در این مراکز فعالیت می کنند نیاز به آموزش دارند و آنچه را که متاسفانه شاهدیم قاطبه این افراد با مفاهیم پایه درمان اعتیاد رابطه ای ندارند و هنوز ترک اعتیاد را به صورت سنتی انجام می دهند.
وی ادامه داد: در فرآیند سنتی اگر بیمار را درمان و به اصطلاح سم زدایی کنیم بیمار بهبود یافته و این در حالی است که پس از بهبود اولیه و سم زدایی باید به دیگر نیازهای فرد از جمله نیازهای خانوادگی،شخصی، اجتماعی و شغلی وی دقت شود.
روشن پژوه گفت: یکی از مواردی که در درمان معتادان به مواد مخدر باید رعایت شود این است که در این فرآیند عجله ای نداشته باشیم چرا که درمان زیر سه ماه معنا ندارد و باید برای درمان و پس از درمان این افراد وقت گذاشت.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به حفظ کرامت انسانی در مراکز اقامتی افزود: به همین منظور مراکز اقامتی را ملزم به حضور پزشک متخصص کرده ایم چرا که درمان باید سلسله مراتب داشته باشد و همه بیماران نمی توانند با یک روش به درمان برسند.
روشن پژوه در ادامه با اشاره به هماهنگی میان تمام سازمان ها، نهادها و ارگان ها برای درمان معتادان اظهار داشت: در اعتیاد تنها مقصر یک نهاد یا ارگان خاصی نیست بلکه نیاز است که همه پای کار بیایند و در این خصوص یک حالت تعادلی وجود داشته باشد ،درمان های دارویی،روان شناختی و مداخلات اجتماعی همه باید به این منظور در حالت تعادل باشند.
7414/ 6155خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.