به گزارش ایرنا، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این آئین گفت: جشنواره جابربن حیان یا پژوهش های علمی در پایه ابتدایی فرصت و بستری است که دانش آموزان از طریق روش پروژه با تلاش فردی یا گروهی درباره یک موضوع خاص به کسب دانش مهارت و نگرش خاص می رسند.
جعفر مقیمی اظهار کرد: در این جشنواره آثار و پروژه های دانش آموزان دوره ی ابتدایی با یک رقابت سالم و هیجان انگیز در قالب نمایشگاههای علمی عرضه و داوری می شود.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه ملی جابربن حیان در چهار سطح آموزشگاهی ،منطقه ای ،استانی و کشوری خاطر نشان شد: این طرح می تواندزمینه ای برای تحقق اهداف عالی شورای آموزش و پرورش به ویژه در زمینه های آشنایی با نحوه ی یاد گیری، یاد گیری مادام العمر، محافظت از محیط زیست، ایجاد کنجکاوی در دانش آموزان نسبت به شناخت پدیده ها، خلاقیت بیشتر دانش آموزان، کمک به یادگیری گروهی و تقویت مهارت پژوهش و فعالیت های حل مساله باشد.
وی یاد آور شد: جشنواره جابر یک رقابت سالم و هیجان انگیز علمی بین دانش آموزان ابتدایی است که یک ارتباط دوسویه بین معلم و دانش آموزان برقرار می کند.
وی تصریح کرد: ما در این جشنواره به دنبال کشف و اختراع نیستیم بلکه هدف اصلی از این جشنواره شرکت دانش آموزان در پروژه های علمی است.
وی گفت: مهمترین و اساسی ترین مرحله این طرح مرحله آموزشگاهی است و مدرسه ای موفق تر است که تعداد پروژه ها و طرحهایش بیشتر باشد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز اضافه کرد: تفاوت این طرح با دیگر طرحها بالابودن تعداد فراگیران و اهدافی است که در بحث آموزش ابتدایی در بحث جابر دنبال می کنند که سوق دادن دانش آموزان به تفکر و پژوهش و کسب مهارتهای علوم پایه از جمله این اهداف است.
مقیمی ادامه داد: این طرح برای چهارومین سال متوالی است که در سطح کشور برگزار می شود که در اولین سال آن 10 درصد مدارس شرکت کردند اما دز سال تحصیلی 96-95 شاهد رشد بالای شرکت دانش آموزان البرزی در این طرح ملی هستیم.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج نیز در این آئین گفت: طرح ' جابربن‏حیان ' طرحی است که با هدف گسترش ابعاد نگرشی، شناختی و مهارتی دانش‏آموزان در یک بستر علمی پژوهشی، سعی در کاربردی کردن آموخته‏های دانش‏آموزان را دارد تا ضمن پویا و فعال کردن فعالیت‏های آموزشی و پرورشی، زمینه‏ساز فرآیند رشد و به کارگیری مناسب و بهینه‎ی مهارت‏های علمی و عملی در زندگی فردی و اجتماعی افراد شود.
قاسم پوستین دوز با اشاره به این‏که این طرح به عنوان یک طرح ملی در مدارس در حال اجراست اظهار کرد: این طرح دارای پنج سطح از جمله جمع‏آوری نمونه همراه با طبقه‏بندی، مدل، نمایش، تحقیق و روش حل مسئله است که دانش‏آموزان پایه‏های اول تا سوم ابتدایی می‏توانند در سطح اول یعنی جمع‏آوری نمونه هم‏راه با طبقه‏بندی و دانش‏آموزان پایه‏های چهارم و پنجم می‏توانند در همه‎ی سطح‏ها شرکت کنند.
وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح، دانش‏آموزان طرح‏ها، تحقیقات و پژوهش‏های خود را در موضوع‏ها و بخش‎های مختلف تهیه می‏کنند که این طرح‏ها در جشنواره‎ی کشوری جابربن‏حیان ارائه می‏شود.
وی اضافه کرد: این جشنواره باعث می‏شود تا دانش‏آموزان مبانی آموزشی را بیش‏تر بر اساس یافته‏های خود فرا گیرند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم فراگیری مسایل در دانش‏آموزان پایدار باشد، باید به گونه‏ای عمل کنیم که به جای توجه به حفظ کردن مبانی آموزشی بیش‏تر به عمل و آزمایش توجه داشته باشیم.
در این نمایشگاه دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج آثار خود را در قالب 400 پروژه به نمایش گذاشتند.
این نمایشگاه به مدت یک هفته برای بازدید عموم به ویژه دانش آموزان پایه ابتدایی و معلمان دایر است.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.