سرهنگ غلامعلی شرق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به افزایش آلودگی هوای  شهرستان های استان البرز، طرح مقابله با خودروهای دودزا  دراین استان به اجرا درآمده است.

 طرح برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی در همه فصول سالادامه دارد  اما در ۶ ماه دوم سال به دلیل آلودگی بیشتر در کلانشهر ها، این طرح ها با شدت بیشتری انجام می شود.
 پلیس راهنمایی و رانندگی هر سال در فصول مختلف سال به علت پایداری وارونگی هوا اقدام به اجرای طرح تشدید برخورد با وسایل نقلیه آلاینده می کند.

خودروهایی که عمر تولید آن ها کمتر از چهارسال باشد نیازی به معاینه فنی ندارند اما بالای چهارسال  باید برگه معاینه فنی دریافت کنند.

وی بیان داشت: با توجه به وضعیت هوای استان البرز انتظار می رود شهروندان ضمن افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به انجام معاینه فنی خودروهای خود و رفع نواقص فنی آنها اقدام کنند.
 شرق افزود: اکنون ۱۱ مرکز معاینه فنی خودرو در استان البرز فعال است که از این تعداد یک مرکز در شهرستان ساوجبلاغ، سه مرکز در نظرآباد و بقیه در کرج قرار دارند که مردم می توانند برای معاینه فنی خودروهای خود به این مراکز مراجعه کنند.

طی سال جاری بیش از ۱۹ هزار وسیله نقلیه به دلیل نداشتن معاینه فنی و آلایندگی وسیله نقلیه اعمال قانون شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.
چنانچه وسیله نقلیه دارای نقص فنی باشد و ادامه حرکت آن سبب آلودگی بیشتر شود، توقیف و به تعمیرگاه منتقل تا نسبت به رفع نقص اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز صبح امروز گفته که کیفیت هوا در بیشترشهرستان‌های این استان برای گروه‌های حساس ناسالم است.

 بر اساس جدیدترین گزارش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان البرز صبح امروز، شاخص بر خط کیفیت هوا (ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون) در شهرستان‌های کرج، ‌ ساوجبلاغ، فردیس و نظرآباد در حالت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.

فردین حکیمی اظهار داشت : این شاخص در این شهرستان ها به ترتیب بر روی اعداد ۱۰۱، ۱۲۳، ۱۱۲ و ۱۱۵ بوده است.

در کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز که شامگاه گذشته در استانداری البرز برگزار شد، مقرر شد تا  از هر نوع فعالیت بدنی و ورزش به ویژه برای دانش آموزان در فضای باز خودداری شود.

 در این نشست علی درویش پور، معاون استاندار البرز از شهرداری‌ها نیز خواسته به منظور پیشگیری از افزایش آلایندگی‌ها فردا از اجرای پروژه‌های عمرانی که منجر به آلودگی هوا می‌شود و سوزاندن ضایعات فضای سبز شهری نیز خودداری کنند.

وی از پلیس راهور نیز خواست با خودروهای دودزا و آلاینده برخورد شدیدتری داشته باشند و همچنین صنایع دارای آلایندگی شدید در شهرک صنعتی شهرستان اشتهارد نیز طی ۲ روز آینده باید فعالیت خود را تعطیل و یا ساعات کاری را کاهش دهند.

درویش پور از فرماندار شهرستان ساوجبلاغ نیز خواست که طی اطلاعیه‌ای از فعالیت معادن شن و ماسه این شهرستان در ۲ روز آینده جلوگیری کند.

بر اساس نقشه‌های مرکز هواشناسی استان البرز تا روز پنجشنبه هوای استان پایدار بوده و در این مدت با وجود کاهش سرعت وزش باد، روند آلاینده های جوی نوساناتی خواهد داشت اما غلظت این آلاینده‌ها از ۱۵۰ گذر نخواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز به گروه های حساس توصیه کرد با توجه به احتمال بروز علایم تنفسی و همچنین تشدید بیماریهای قلبی، ریوی، افراد مبتلا به این بیماری ها، سالمندان و کودکان فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.