سید رحمت الله پریچهر روز چهارشنبه در گردهمایی طرح تغذیه تلفیقی باغ‌های زیتون کشور که در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور مستقر در استان البرز برگزار شد، افزود: روغن زیتون تولیدی در کارخانجات تولید روغن کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه مصرف کنندگان می توانند با اطمینان کامل از سلامت آن، این محصول را استفاده کنند.

سرانه مصرف روغن زیتون در کشور ما برای هر نفر در سال حدود ۲۰۰ گرم است که نیاز است این عدد افزایش یابد.

وی اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر هفت هزار تن روغن زیتون بکر و فرابکر در کشور تولید شده که پیش بینی می شود این عدد در سال جاری به بیش از هشت هزار تن برسد.

در کشور ۴۲ کارخانه تولید روغن با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال فعالیت می کنند.

پریچهر با اشاره به اجرای طرح تغذیه تلفیقی باغ های زیتون کشور، گفت: در هر استان باغ دارهای پیشرو برای اجرای طرح شناسایی می شوند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح افزایش تولید در واحد سطح و همچنین افزایش تولید روغن زیتون در کشور است.

پیش بینی تولید بیش از ۱۲۰ هزار تن زیتون در سال جاری

مشاور معاون وزیر در امور باغبانی گفت: طرح توسعه باغ های زیتون از سال ۱۳۷۲ آغاز شد به طوریکه در آن سال ها سطح زیر کشت این محصول حدود ۴۸۰۰ هکتار بوده که امروز بالغ بر ۹۲ هزار هکتار است.

وی افزود: تولید زیتون در سال ۱۳۷۲ حدود هفت هزار تن بود که این عدد در سال جاری پیش بینی می شود که به ۱۲۰ هزار تن برسد که به تولید ۲۰ برابری نسبت به آن سال می رسیم.

مجری طرح زیتون کشور اظهار داشت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این طرح به عنوان یکی از طرح های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است تا بخشی از روغن زیتون کشور را که یک روغن ارزشمند، تولید کنیم.

وی گفت: یکی از فعالیت ها در طرح زیتون، اقتصاد کردن باغ ها و افزایش عملکرد است که نهادینه کردن بحث تغذیه این باغ ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش عملکرد و بهبود وضعیت اقتصادی باغ داران دارد.

پریچهر افزود: برای نهادینه کردن موضوع تغذیه کاری مشترک را با موسسه خاک و آب آغاز می کنیم تا تا براساس بحث تناسب اراضی و وضعیت آب، برگ و خاک بتوانیم تغذیه ای را به صورت علمی در باغات کشور نهادینه کنیم زیرا تغذیه می تواند در افزایش عملکرد که منجر به افزایش تولید است، نقش زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هدف اصلی طرح زیتون در کشور تولید روغن زیتون بوده، افزایش عملکرد نیز منجر به افزایش تولید روغن زیتون می شود و بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز کشور از این طریق تامین شود.

مجری طرح زیتون کشور گفت: روغن زیتون بهترین روغن خوراکی در جهان است که به عنوان یک غذا -دارو مطرح است.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح تغذیه تلفیقی باغ های زیتون کشور، هدف گذاری این است که عملکرد باغات زبتون را به پنج تن در هکتار برسانیم که متوسط عملکرد اکنون حدود ۲.۵ تن است.

این در حالی است که تولیدکنندگانی در کشور داریم که در باغ های متراکم تا ۲۰ تن در هکتار نیز تولید دارند.

وی یادآور شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات روغن تعلق نمی گیرد که باعث شده این روغن از قیمت مناسبی در کشور برخوردار باشد.

وی گفت: به باغداران توصیه می کنیم که تمام تلاش خود را برای افزایش حتی یک گرم روعن با توجه به نیاز کشور و امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

اصلاح باغات زیتون یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی

پریچهر افزود: اصلاح و توسعه باغ های زیتون یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم با اجرای این طرح وابستگی ما در زمینه واردات روغن زیتون کاهش یابد و برای رسیدن به این هدف باید تمام دانش داخلی و خارجی در زمینه تغذیه را به عرصه ببریم و برای باغداران  اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه اصلاح تغذیه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در افزایش عملکرد تاثیر دارد، گفت: همچنین توصیه های لازم برای استفاده از مواد تغذیه ای ماکرو و میکرو (پرمصرف ها و کم مصرف ها) بر اساس بحث های علمی و فنی باشد تا بتوانیم میزان عملکرد را افزایش دهیم و توسعه معیشت را داشته باشیم.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته نهضت تغییر رقم درختان زیتون آغاز شد که سال گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار درخت تغییر رقم داده شد و قرار است تا پایان سال جاری نیز شاهد تغییر رقم ۱۱۰ هزار درخت زیتون باشیم.

۶۰ درصد ارقام درختان زیتون در کشور داخلی و ۴۰ درصد نیز از ارقام خارجی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.