به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، سردار اسماعیلی در ادامه گفت : زمانی که گاز در هوا منتشر شود با هوا ترکیب شده و می‌تواند در صورت رسیدن به شعله  آتش یا یک منبع قابل اشتعال آتش گیرد، گاز طبیعی به هیچ وجه سمی نیست اما در صورتی که به مقدار زیاد در فضایی بسته جمع شود، اکسیژن هوا را از میان برده و موجب بی‌هوشی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر وسیله گازسوز باید به یک شیر مستقل وصل شود، افزود: استفاده از یک شیر و گرفتن انشعاب از آن برای چند وسیله گازسوز غیراستاندارد و ممنوع است. اسماعیلی با تاکید بر اینکه شیرهایی که مورد استفاده نیست باید با درپوش مسدود شود، گفت: هر وسیله گازسوز نظیر بخاری و آبگرمکن نیازمند دودکشی مستقل با کلاهک H شکل است.

اسماعیلی همچنین از مشترکین خواست تا محل اتصال وسیله گازسوز با دودکش را هرچند گاه مورد بازدید قرار داده و از اتصال محکم آن مطمئن شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کلاهک دودکش بخاری نیز به شکل دوره‌ای باید مورد بازدید قرار گیرد، گفت: باید بررسی شود که این کلاهک در جای خود قرار گرفته باشد و توسط باد و طوفان جابجا نشده باشد.اسماعیلی در این باره افزود: در صورتی که کلاهک در جای خود نبوده یا جابجا شده باشد باید آن را در جای خود قرار داد چرا که نبودن کلاهک دودکش سبب وارد شدن اجسام خارجی و همچنین برف و باران به فضای داخل دودکش شده و احتمال انسداد آن را افزایش می‌دهد و انسداد دودکش سبب جلوگیری از خروج محصولات احتراق و در نتیجه سوختن ناقص وسیله گازسوز و گازگرفتگی ساکنان خواهد شد.

اسماعیلی به آموزش نکات ایمنی که در زمان نشت گاز باید انجام شود، پرداخت و گفت: در صورتی که شهروندان متوجه نشت گاز شدند و احساس کردند گاز در داخل فضای خانه‌ آن‌ها پر شده است، ابتدا باید درب‌ها و پنجره‌ها را باز کرده، از کشیدن سیگار و یا زدن کبریت و یا کلید برق و یا روشن کردن لوازم برقی خودداری کنند تا هیچ منبع قابل اشتعالی را به وجود نیاورند.

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل توصیه کرد: شهروندان باید مطمئن شوند که لوله بخاری و هواکش‌های خانه مسدود نشده است و درست کار می‌کنند تا این‌که دود و بخار بتواند به‌راحتی از این هواکش ها به بیرون منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد : افراد باید مدخل ورودی و خروجی هوا برای سوخت مناسب را همیشه تمیز نگه دارند، چون وجود هوا برای سوخت کامل و ایمن و خروج کامل منوکسیدکربن در بخاری و شومینه‌ها لازم است.

به گفته وی همه ساله همزمان با فرارسیدن فصل سرما شرکت گاز استان اردبیل برنامه های متنوعی در خصوص ترویج فرهنگی ایمنی گاز به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی ناشی از گاز طبیعی به مرحله اجرا در می آورد که توسعه فعالیتهای آموزشی و حضور کارشناسان امور HSE شرکت در مدارس و مساجد جهت آموزش نکات ایمنی گاز ، نصب بنر توصیه های ایمنی در مجتمع های مسکونی و .... نمونه ای از این فعالیتها می باشد.
46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1292264
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.