فرشید علیزاده معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز در این همایش که در کانون امام علی (ع) کرج  برگزارشد، اظهار داشت:  متاسفانه با شایع شدن بیماری دیابت در جامعه و حتی در رده سنی کودکان و نوجوانان باید اقدامات جدی در زمینه آگاهی‌بخشی به والدین و دانش‌آموزان صورت گیرد.
وی تصریح کرد: چاقی و عدم تحرک بدنی دو عامل مهم در بروز بیماری دیابت بوده که چاقی ناشی از تغذیه نامناسب و کاهش تحرک بدنی بوده که باید اهمیت این موارد برای دانش‌آموزان بیان شود.
 معلمان به خصوص معلمان تربیت بدنی، مراقبین سلامت و اولیا در زمینه تشخیص سریع بیماری دیابت در دانش‌آموزان نقش ویژه‌ای دارند.
علیزاده افزود: والدینی که کودکان مبتلا به دیابت دارند باید مدیران و معلمان مدارس را مطلع کرده و همکاری لازم را داشته باشند.
 در سال های اخیر اقدامات خوبی برای تحرک بدنی در بین دانش آموزان در قالب اجرای طرح حیاط پویا و مسابقات صورت گرفته است به گونه ای که با کشیدن چند شکل هندسی در حیاط مدارس شاهد پویایی و تحرک دانش آموزان در زنگ های تفریح هستیم.
رئیس انجمن دیابت استان البرز نیز در این همایش گفت: دیابت یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان است و حتی در افرادی که به نظر سالم می رسند، ممکن است بیماری پیش دیابت تشخیص داده شود.
داریوش جلیلی خاطرنشان کرد: کنترل دیابت با استفاده از رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و شات های منظم انسولین به راحتی صورت می گیرد.
 دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. 
 انسولین هورمونی است که توسط سلول های بتا در لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.
جلیلی ادامه داد: قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود.
وی با اشاره به اینکه دیابت هزینه سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند، در بسیاری از کشورها، هزینه تزریق انسولین و نظارت روزانه قند خون، نیمی از درآمد خانواده را صرف می کند، از طرفی نیروی کار مفید خانواده را متوقف می کند.
 شیوع دیابت و چاقی در قرن اخیر به سرعت درحال افزایش است که این موضوع مهم نیاز به اطلاع رسانی دارد .
رئیس انجمن دیابت البرز با بیان اینکه دیاپت انواع مختلفی دارد، اضافه کرد: شایع‌ترین آنها دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ است.
جلیلی تاکید کرد: با مشارکت آموزش و پرورش البرز برنامه های کیفی مناسبی در خصوص پیشگیری از دیابت در مدارس این استان انجام شده است اما به دلیل آگاهی بخشی به جامعه هدف که این بیماری علائمی ندارد و حداقل پس از ۵ سال متوجه آن می شویم نیاز نهادینه کردن آموزش های پیشگیرانه داریم.
در این همایش ۵۰۰ نفر شرکت کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.