دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت:  این موسسه با دستیبابی به دانش فنی تکثیر و پرورش میمون آزمایشگاهی مورد نیاز در ساخت واکسن فلج اطفال ، مشکل واردات میمون را برطرف کرد.

وی با اشاره به کاربرد این گونه حیوانات در تولید واکسن فلج اطفال افزود: موسسه رازی تولید کننده این واکسن استراتژیک در کشور است و برابر الزامات سازمان جهانی بهداشت، آزمایش نهایی این واکسن باید بر روی میمون اجرا شود.

فلاح مهرآبادی گفت: مطابق این الزامات، ۲ گونه میمون آفریقایی و آسیایی برای انجام آزمایشات نهایی واکسن فلج اطفال در نظر گرفته شده که موسسه رازی از همان ابتدا یعنی از سال ۱۳۵۰ که ساخت واکسن فلج اطفال را آغاز کرد ، این ۲ نوع میمون را وارد می کرد اما تحریم ها مانع از واردات آنها شد.

وی اظهار داشت: از حدود ۱۵ سال پیش به دلیل افزایش سخت گیری ها، مشکلاتی در واردات میمون پیش آمد تا آنجا که در سال های ۸۴ و ۸۵ به مرز توقف  واکسن فلج اطفال رسیدیم.

تکثیر و پرورش حیوانات غیراهلی مانند میمون هم از نظر فیزیولوژی و هم به لحاظ امکانات و شرایط نگهداری هزینه بر و دشوار است.

فلاح مهرابادی ادامه داد: با این حال با توجه به مشکلات پیش آمده و فشار تحریم ها که شرایط واردات میمون را برای ما سخت و سخت تر کرد، در ۲ نوبت طرح تکثیر میمون از سوی بخش پاتولوژی و اپیدمیولوژی دام موسسه مطرح شد که در سال ۱۳۹۴ این طرح در کمیته علمی- فنی موسسه رازی به تصویب رسید.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه رازی گفت: پس از تصویب این طرح، کار ساخت قفس های نگهداری میمون ها که در این خصوص نیز مطالعات کاملی به لحاظ ابعاد، شکل و مناسب بودن قفس ها در بخش پاتوبیولوژی و اپیدمیولوژی انجام شده بود، آغاز و خرداد ۹۵ قفس های مورد نظر از بخش فنی مهندسی موسسه رازی تحویل گرفته شد.

وی، قدم بعدی را تشکیل ۲ کلونی میمون مولد شامل میمون های وارداتی باقی مانده از سال های ۸۹ و ۹۴ نام برد و افزود: برای نگهداری میمون ها تمام شرایط فیزیکی به لحاظ نور، قفس مناسب، غذا، درمان های کمکی- تغذیه ای و سایر ملاحظات فراهم شد تا میمون ها به صورت طبیعی شروع به تکثیر کنند و خوشبختانه نتیجه نیز بسیار موفقیت آمیز بود.

به گفته وی، از ۳۰ زایمان انجام شده طی این مدت، ۱۶ بچه میمون تکثیر شدکه بزرگترین میمون متولد شده حدود سه ساله است و به زودی به عنوان نسل دوم میمون ها در تکثیر میمون های بعدی استفاده می شود.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه رازی، یادآور شد: این کار برای نخستین بار در کشور و فراتر از خاورمیانه انجام شده و با کمی سرمایه گذاری و افزودن حدود ۶۰ میمون مولد، به راحتی قادر خواهیم بود در یک بازه زمانی حداکثر سه ساله، حیوانات مورد نیاز برای تولید یک بالک واکسن فلج اطفال را در موسسه رازی تکثیر و پرورش دهیم و از تنگناهای ناشی از تحریم عبور کنیم.

دکتر فلاح مهرآبادی با اشاره به موفقیت ارزشمند موسسه رازی در دستیابی به دانش فنی تکثیر میمون گفت: این حیوان به علت نزدیکی و شباهت بسیار زیاد به انسان، مدل بی نظیری برای تحقیقات پزشکی در زمینه های مختلف مانند بیماری های قلبی و عروقی، تحقیقات غدد درون ریز، تحقیقات بیماری های انگلی پوستی و تحقیقات بیماری های ویروسی و باکتریایی روی دستگاه عصبی شمرده می شود.

وی اضافه کرد: در دانشکده های پزشکی و مراکز تحقیقاتی مانند مراکز تحقیقات ضایعات نخاعی کاربرد فراوانی دارند؛ گرچه هدف و اولویت نخست ما، تامین نیاز موسسه رازی به این حیوان است.

وی بیان داشت: در دنیا مراکز معدود تکثیر و پرورش میمون وجود دارد و این موفقیتی بزرگ و گامی رو به جلو برای کشورمان است که با همت عالی، درک شرایط موجود و توجه به محدودیت های واردات، در موسسه رازی رقم خورده است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال ۱۳۰۳ تاکنون در متطقه حصارک کرج فعالیت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.