جواد صادقلو جمعه شب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:  پراکندگی  و از هم پاشیدن کیسه‌های زباله کنار  کوچه و خیابان‌ها و رفت و آمد زباله گردها مشکلاتی را برای مردم، محیط زیست و سیمای شهری ایجاد کرده بود که ساماندهی آن در دستور جدی فرمانداری و مدیریت شهری نظرآباد قرار گرفت.

وی گفت: در نشستی که با اعضای کارگروه محیط زیست و پسماند شهری برگزار شد شهرداری نظرآباد مکلف شد با جذب پیمانکار وضعیت نابسامان زباله‌ها در شهر را ساماندهی کند.

صادقلو افزود: شهرداری با انعقاد قراردادی با پیمانکار و خرید تجهیزات و بکارگیری نیرو با لباس فرم و نظارت اداره محیط زیست و بهداشت محیط شهرستان کار تفکیک و جمع آوری زباله را اجرا نمود تا شاهد پراکندگی زباله در محیط شهری نباشیم. 
وی افزود: با ساماندهی زباله در شهر نظرآباد عده‌ای افراد سودجو و دلال که به دنبال منفعت از این راه بودند با تحریک زباله‌گردها آنها را به تجمع دعوت  نمودند که با آنها صحبت شد و قرار است از طریق همین پیمانکار شناسه دار و جذب شده و به کار خود به صورت اصولی ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه این افراد از اقشار ضعیف جامعه هستند، افزود: در همین راستا از پیمانکار خواسته شد تا نگاه انتفاعی به موضوع نداشته باشد و با سیاست تشویقی و اعتماد سازی سعی بر ساماندهی زباله گردها نماید.
سرپرست فرمانداری نظرآباد با اشاره به اینکه شیوه صحیح مدیریت پسماندها و بازیافت استاندارد ضامن سلامت شهری و شهروندان است، تصریح کرد: ما هرگز مانع از فعالیت این قشر از جامعه نخواهیم بود چرا که زباله گردها از روی نیاز زباله‌ها را جمع آوری می‌کنند و می‌توان با ساماندهی آنها ضمن جمع آوری سطل‌های زباله، با راه اندازی مراکز جدید پسماند از این افراد زباله گرد در چارچوب قانون استفاده کرد تا هم معاش آنها تأمین شود و هم رضایتمندی شهروندان حاصل گردد.

شهردار نظرآباد نیز با بیان اینکه شهرداری زباله تر را حمل می‌کند و از طریق زباله خشک هزینه انتقال را تامین می‌کند، اظهار داشت: در پی ممنوع شدن زباله‌گردی در شهر نظرآباد عده‌ای از دلالان که از محل جمع‌آوری ضایعات زباله‌گردها به سود می‌رسیدند با تحریک زباله گردها به ساختمان شورای این شهر حمله کردند و در این راستا برای کنترل وضعیت تعدادی بازداشت شدند.

مجتبی عسکری اظهار داشت: قرارداد منعقد شده با پیمانکار مبنی بر جمع‌اوری زباله در تمامی کشور وجود دارد و این شهر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به منظور حفظ سلامت شهروندان این اقدام انجام شده است.

وی افزود: بیشتر ضرر این زباله گردها به شهرداری باز می‌گردد، چرا که این افراد برای جمع آوری پسماندهای خشک مجبورند زباله ها را داخل مخازن به بیرون بریزند و علاوه بر زشتی و نازیبایی سیمای شهری باعث گسترش بیماری های مختلف می‌شوند.

عسکری با اشاره به اینکه شهر نظرآباد روزانه ۱۰۰ تن زباله تر و خشک تولید می‌کند اظهار داشت: شهرداری با انتخاب پیمانکار مانع از فعالیت زباله‌گردها نخواهد شد بلکه تنها با شناسه‌دارکردن و ارائه لباس فرم به آنها و خرید ضایعات به قیمت قبل سعی بر ساماندهی زباله‌گردها و زیباسازی سیمای شهری دارد.

شهردار شهرنظرآباد اظهار داشت: در زمان حاضر شهرنظرآباد محل انباشت ضایعات شهرهای اطراف است و با توجه به پیشینه قوی این شهرستان این کار درست نیست و باید با ساماندهی زباله‌گردها مانع از ورود ضایعات دیگر شهرها به نظرآباد شویم.  

شهر ۱۳۰ هزار نفری نظرآباد در 45 کیلومتری غرب کرج مرکز استان البرز واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.