مرتضی ضرابی روز چهارشنبه در نشست خبری در جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه ایران بزرگترین ظرفیت سلول‌های بنیادی را در خاورمیانه دارد، افزود: اکنون ۱۱۵ هزار نمونه سلول‌های بنیادی در بانک‌های خون خصوصی و ۱۵ هزار نمونه در بانک‌های خون عمومی کشورمان موجود است.

وی با یادآوری اینکه دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در ایران بومی‌سازی شده است، خاطر نشان کرد: علم پزشکی به گونه‌ای در حال پیشرفت است که از سلول‌درمانی به عنوان یک روش برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت رویان اظهار داشت: مهمترین چالش حوزه سلول‌های بنیادی در ایران گسترش نیافتن مراکز پیوند و کند و سخت‌گیرانه بودن روند صدور مجوز انجام کارآزمایی بالینی است که تداوم آن سبب عقب افتادن کشورمان از کاربردی کردن این علم می‌شود.

ضرابی انواع سلول های بنیادی را شامل جنینی، بالغین و خون بد ناف عنوان کرد و افزود: اکنون افزون بر ۶ میلیون نمونه خون بند ناف در بانک‌های خون خصوصی و ۷۰۰ هزار نمونه در بانک‌های عمومی جهان موجود است.

وی در دسترس بودن، شانس زیاد موفقیت، ریسک‌پذیری کم و مشکل‌ساز نشدن برای نوزاد و مادر را از مهمترین ویژگی‌های خون بند ناف عنوان و اضافه کرد: اکنون افزون بر ۴۰ هزار پیوند اعضا در جهان با خون بند ناف انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن پاخته‌های رویان خاطر نشان کرد: سلول‌های بنیادی را تا ۲۵ سال در دمای منهای ۱۹۶ درجه سانتیگراد می‌توان نگهداری کرد و هرکس با نمونه این سلول‌ها تطابق ژنتیکی داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

ضرابی خاطر نشان کرد: مجوز استفاده از روش سلول‌درمانی برای درمان آرتروزهای شدید، بیماری‌های پوستی، چین و چروک و بیماری‌های قلبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شده و خدمات سلول‌درمانی برای این بیماری‌ها ارائه می‌شود.

وی فعالیت در زمینه بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، دیابت نوع یک، آلزایمر، پارکینسون (MS) و ضایعه نخاعی را از جمله ‌ طرح‌های تحقیقاتی در حال اجرای شرکت رویان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت رویان با بیان اینکه ظرفیت درمان بیش از ۸۰ بیماری با سلول های بنیادی وجود دارد، از خانواده‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند خواست که نسبت به ذخیره‌سازی خون بند ناف اقدام کنند.

ضرابی افزود: زمان مراجعه برای ذخیره‌سازی خون بند ناف از هفته سی‌وششم حاملگی به بعد است که ثبت نام آن از طریق پایگاه اینترنتی نیز انجام می‌شود.

وی با یادآوری فعالیت ۳۱ مرکز نمایندگی خون بندناف رویان در سراسر ایران و ۲ مرکز در مسقط عمان و اربیل عراق ادامه داد: اکنون افزون ۵۰ نمونه خارجی در بانک‌های خون بند ناف ایران دخیره‌سازی می‌شود.

ضرابی  اضافه کرد: جمع‌آوری و نگهداری خون بند ناف در ایران با هزینه اولیه ۳۲ میلیون ریال و سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال انجام می‌شود؛ در حالی که این هزینه در سایر کشورها بین ۳ تا چهار هزار دلار است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن پاخته‌های رویان خاطر نشان کرد: تاکنون برای انجام ۲۰۰ پیوند در کشورمان از نمونه‌های خون بند ناف استفاده شده که  نمونه ۳۰ مورد از آنها را پژوهشگاه رویان تامین کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز نیز با بیان اینکه ۴۵۰ نمونه خون بند ناف در سال ۱۳۹۸ اخذ شده است، گفت: از این تعداد ۴۰ نمونه در یک ماه گذشته ذخیره‌سازی شده است.

احمدرضا فیروزی خاطر نشان کرد: سلول‌های بنیادی در خون بند ناف ناب‌ترین سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود که می‌تواند به درمان بیماری‌ها کمک کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.