عادله ارشادی مقدم - خداحافظی فصل گرما و تابستان، با شروع ماهی مصادف است که دختران و پسران با روپوش های مدل به مدل و رنگ به رنگ راه مدرسه را پیش می گیرند؛ این تردد همواره با افزایش حجم ترددها و ترافیک شهری همراه بوده است. ترافیکی که تا پایان ۹ ماه تحصیلی دامان شهرها را می گیرد و رها نمی کند. البته نمی توان دانش آموزان را در این زمینه مقصر دانست؛ چه بسا بسیاری از خانواده ها هستند که به جای استفاده از سرویس یا وسایل حمل و نقل عمومی، فرزندان شان را با خودرو به مدرسه می برند و برمی گردانند که این روش افزایش دوچندان ترددها را به همراه دارد.

اینها را باید در کنار معضلی کهنه به نام آلودگی محیط زیست و وزش بادهایی گذاشت که سوغات شان دود و غبار است و دست تبر، تنها مانع و سد راه این آلودگی ها، یعنی درختان را نیز به مرور زمان قطع کرده است.

پیدایش طرح سه شنبه های بدون خودرو

سه شنبه های بدون خودرو، طرحی بود که با هدف توسعه فرهنگ زندگی دوستدار سلامت و محیط زیست در شهرها، راه اندازی و مقرر شد با نظارت و هماهنگی ۳۱ دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارت کل ورزش و جوانان استان های کشور در تمام استان ها و شهرها دنبال شود. استفاده کمتر از خودروهای تک سرنشین و همه گیری دوچرخه سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از روش های تحقق اهداف طرح بود.

ستاد اجرایی این پویش از فروردین ماه ۹۵ فعالیت رسمی خود را در وزارت ورزش و جوانان آغاز کرد اما اقدامات انجام گرفته و اهداف بلند طرح، نتوانست چندان بازتاب روشنی داشته باشد و دغدغه های فراوان مردم مانع از به خاطر داشتن و پیوستن آنها به پویش شد.

این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای جهان، زنان و مردان حتی با سنین بالا اقدام به دوچرخه سواری و پیاده روی یا استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی می کنند که همین امر میانگین سلامت و نشاط اجتماعی را برای آنها تا حد قابل توجهی افزایش داده است.

اینک و در آستانه سال تحصیلی ۹۸-۹۹ شهرداری کرج با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان، آغازگر این گام بلند شدند تا به تبعیت از مدیران، مسئولان و کارکنان این دستگاه، شهروندان نیز راه استفاده کمتر از خودرو را پیش گرفته و تمایل کمتری به بهره گیری از خودروهای شخصی نشان دهند.

جانشین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در این خصوص گفت: در نظر داریم هر سه شنبه این طرح را با همکاری یکی از مناطق یا سازمان های شهرداری به اجرا درآورده و حرکت مذکور را تا همه گیر شدن ادامه دهیم.

غلامرضا رضوانی، با بیان اینکه گام نخست اجرای نمادین طرح سه شنبه های بدون خودرو از جلوی ساختمان شهرداری مرکز برداشته می شود، خاطرنشان کرد: ساعت ۸ صبح روز سه شنبه دوم مهرماه، شهردار، معاونین و تعدادی از اعضای شورای شهر به همراه شهروندان علاقمند، ساختمان شهرداری تا شورای شهر را رکاب می زنند.

پلیس های دوچرخه سوار هم می آیند

به گفته این مسئول، راه اندازی پلیس دوچرخه سوار نیز از برنامه های جنبی در نظر گرفته شده در قالب اجرای این برنامه اجتماعی و ترافیکی است که با خرید و اعطای تعدادی دوچرخه به پلیس راهور از سوی شهرداری کرج، انجام می گیرد.

در کنار این اقدام می توان به احداث پیاده راه ها و پیست های دوچرخه سواری در نقاط مختلف شهر اشاره کرد که می تواند نقش بسزایی در ترغیب شهروندان برای قدم زدن یا استفاده از دوچرخه داشته باشد. اقدامی که هم اکنون در اجرای طرح های گردشگری از جمله بیجی، نهر دلمبر و حاشیه رودخانه کرج توسط شهرداری این کلانشهر پیگیری می شود.

به راستی اگر این حرکت بتواند مردم را از وابستگی بی اندازه به خودروی شخصی، حتی به مقدار کم، برهاند، باید به شهرداری کرج دستمریزاد گفت؛ چرا که در طول این سال ها تمام توصیه ها و اقدامات به منظور کاهش تمایل به استفاده شخصی از خودرو، تقریبا بی نتیجه و بی اثر بوده و کمتر فردی است که لذت و راحتی تردد با این امکانات را به کمی تحرک و پویایی بیشتر ترجیح دهد. امید که این اتفاق رخ دهد و رکابزنی مدیران در پیست سلامت شهری، راه رسیدن به محیط زیست پاک تر را مهیا کند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1262774
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.