به گزارش ایرنا، این امر سبب شده تا در سالهای گذشته شاهد زمینگیر شدن بخشی از صنعت کشور و البرز باشیم که به تبع آن بیکاری و رکود صنعت از پیامدهای جدی بوده است.

بر همین اساس متولیان و برنامه ریزان در سالهای اخیر بر آن شدند تا شهرک های فناوری برای یاری رساندن به نوسازی و شکوفایی صنعت در مناطقی از کشور فعال کنند که اکنون نیز استان البرز با برخورداری از سه هزارو۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی درصدد برآمده تا به جمع مناطق دارای شهرک فناوری بپیوندد.

طبق آمار موجود اکنون ۱۵۹ واحد تولیدی راکد  در استان البرز وجود دارد  که بخشی از این واحدها به دلیل فرسودگی تجهیزات تعطیل یا نیمه فعال هستند.

به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز ۹ هزار شغل در این استان با بازگشت به تولید این ۱۵۹ واحد تولیدی راکد احیا می‌شود.

وی گفت که عزم جدی در استان برای رفع موانع تولید در مسیر سرمایه گذاران و مولدان از سوی مسئولان بخش خصوصی و دولتمردان استان ایجاد شده است.

راه اندازی شهرک فناوری در البرز

محمد امین فرشی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز نیز روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا به موضوع راه اندازی شهرک فناوری در البرز اشاره کرد و گفت: 

 یکی از مشکلات پیش روی بخش صنعت در البرز، قدیمی شدن نوع تکنولوژی و فناوری آنها است که سبب شده تا بخشی از واحدهای این استان تعطیل و یا نیمه فعال شوند.

به گفته وی، کمبود نقدینگی، عدم وجود بازار فروش، تسهیلات، قدیمی شدن نوع تکنولوژی، کمبود مواد اولیه و مسایل ارزی از مهم ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.

شهرک فناوری حلقه مفقوده ای است که موجب رفع نیازهای واحدهای تولیدی و صنعتی به فناوری ها نو، ارتقاء فناوری و توسعه کسب و کار الکترونیکی می شود.

فرشی ادامه داد: در اختیار قرار دادن فناوری ها نو به واحدهای تولیدی غیر فعال و کمک به احیای دوباره این واحدها، از دستاوردهای مهم راه اندازی شهرک فناوری در البرز است.

واحدهای تولیدی که از نظر تکنولوژی دچار مشکل و یا فرسودگی هستند، شهرک فناوری این ظرفیت را دارد که تکنولوژی های نو را در اختیار آنها قرار دهد.

با توجه به ظرفیت های بالای البرز در بخش صنعت و اینکه در کریدور ارتباطی چندین استان قرار دارد، شهرک فناوری می تواند علاوه بر البرز به واحدهای تولیدی استان هایی از جمله تهران، قزوین، کرمان، گیلان و مازندران خدمات رسانی کند.

فرشی ادامه داد: فاز مطالعات امکان سنجی ایجاد شهرک فناوری البرز با نتیجه مثبت به پایان رسیده و  اکنون در مرحله مکان یابی قرار دارد.

البرز دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از مجموع کل واحدهای تولیدی و صنعتی این استان حدود سه هزار واحد تولیدی آنها کوچک و با اشتغالزایی کمتر از ۵۰ نفر راه اندازی شده اند.

بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک های صنعتی دولتی و غیردولتی مستقر بوده  که ظرفیت اشتغالزایی این  واحدها  ۶۷ هزار نفر است .

سال گذشته ۷۷ واحد تولیدی در البرز باز فعال شدند که با راه اندازی دوباره آنها زمینه اشتغال بیش از ۸۵۰ نفر فراهم شد.

امسال نیز احیای ۹۹ واحد تولیدی و صنعتی نیمه راکد البرز با اشتغالزایی بیش از ۸۰۰ نفر تکلیف شده است.

۷۴۱۴/ ۶۱۵۵

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.