به گزارش ایرنا، گودرز نجفیان روز یکشنبه در نشست سالانه برنامهریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی که در موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج برگزار شد، افزود: در تولید بذر گندم آبی و دیم مشکلی نداریم اما در تولید بذر جو کاستیهایی  وجود دارد.

وی ادامه اکنون فقط ۲۰ درصد بذر جو مورد نیاز کشور در داخل تولید میشود.

نجفیان گفت:  سال گذشته ۱۷ رقم جدید بذر محصولات زراعی  توسط موسسه  تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور معرفی شد که هفت رقم آن به گندم و جو اختصاص داشت.

وی افزود: سرعت معرفی ارقام از سال ۹۲ به بعد سه برابر شده ولی نیاز است تا در بخش اجرا نیز سرعت عمل بیشتر شود.باید تلاش کرد درسال جاری معرفی ارقام بذر محصولات زراعی درکشور افزایش یابد.

این مسئول بیان داشت: مدیریت مزرعه، مکانیزاسیون صحیح، تغذیه سالم، کنترل آفات و بیماریها در کنار تولید بذر اصلاح شده باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. 

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه امسال بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شد ، افزود: این درحالی است که تاکنون حدود هشت میلیون تن از این گندم توسط دولت خریداری شده و بخش خصوصی مقدار زیادی از این محصول را با قیمتی بالاتر از نرخ دولتی خریداری کرده است.

وی تاکید کرد که اگر دولت نرخ تضمینی خرید گندم را به موقع اعلام کند می تواند بیشترین خرید را در این بخش داشته باشد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح  وتهیه نهال و بذر گفت: در صورتیکه قیمت تضمینی با نرخ بالاتری اعلام شود گندمکاران تشویق برای توسعه کشت شده و نگرانی از لحاظ قیمت فروش نخواهند داشت .

نجفیان درادامه به بیماری‌های غلات اشاره کرد و گفت: در بخش بیماری ها همچون سال‌های دور دیگر شاهد اپیدمی نیستیم .

در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذرو غلات آبی تعدادی از محققان به معرفی آخرین دستاوردها و تحقیقات خود پرداختند.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.