به گزارش ایرنا، کاظم خاوازی روز یکشنبه در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر، پرورش غلات آبی کشور که در موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود:‌ باید اجازه بدهیم که بخش خصوصی در موسسات و مراکز استانی جای خود را پیدا کنند که نتیجه آن قوی تر شدن بخش دولتی است.

وی اظهار داشت: با حضور بخش خصوصی بخش دولتی نیز مجبور به قوی شدن می‌باشد زیرا بخش خصوصی توانایی زیادی دارد و دسترسی به جاهایی دارند که سیستم‌های تحقیقاتی ما این امکانات را ندارند.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی تاکید کرد که کمک کنید تا بخش خصوصی به موضوع تحقیقات و پژوهش ورود پیدا کند و باید تمرین کنیم تا بخش خصوصی جای خود را باز کند.

وی گفت: سازمان تحقیقات امکانات بسیار زیادی دارد و بخش خصوصی اکنون جایی قرار دارد که ما ۱۰ سال آینده می خواهیم جایشان را بگیریم زیرا همکاران خودمان هستند که اکنون شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده و از ما توقع امکانات دارند.

خاوازی ادامه داد: با ورود بخش خصوصی به تحقیقات می توانیم شاهد معرفی ارقام مشترک زیادی در بخش بذور و غلات باشیم که تا کنون این ارقام یا نتیجه کار موسسات تحقیقاتی بوده و یا کار بخش خصوصی که باید مشترک شوند.

وی به موضوع به‌نژادی نیز اشاره کرد و افزود: در به‌نژادی موضوعی که مغفول مانده توجه به سایر رشته‌های موجود و استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌به طوریکه در بحث انتخاب ارقام مقاوم روش های بسیار متنوعی در دنیا از روش های ساده آزمایشگاهی تا غربال گری‌های ساده گلخانه ای وجود دارد که همین موضوع را در سایر صفات برنامه‌های به‌نژادی مثل خشکی می‌توانیم ببریم.

خاوازی افزود: برای شکستن بعضی از پروتکل ها محققان با تجربه ای داریم که باید استفاده حداکثری بهره برداری از تنوع اقلیمی موجود در کشور داشته باشیم.

خاوازی با بیان اینکه پروژه سیمیت یک تمرین بزرگی برای بسیاری از فعالیت‌ها است، اظهار داشت: موسسه اصلاح بذر می تواند تمرین‌های خاص خود را با حضور بخش خصوصی و شکستن دستورالعمل های ساده رسیدن به رقم در پروژه سیمیت تمرین بکند.

موضوع به زراعی مظلوم واقع شده است

وی گفت: خلاء عملکرد بسیاری جدی در استفاده از ارقام اصلاح شده در عرصه وجود دارد که سیاست گذاری های معاونت زراعت و آموزش و ترویج در این میان نقش زیادی دارند و باید برنامه ریزی برای کم کردن فاصله استفاده از ارقام موجود انجام شود و ارقام خوب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:  موضوع به زراعی مظلوم واقع شده است.

وی بیان داشت:‌۱۴۱ طرح پژوهشی به نژادی داریم که حدود ۶ درصد از کل طرح ها، طرح‌های به زراعی است که خیلی کم است و این طرح‌ها باید ۱۰۰ درصد طرح های مشترک باشد.

وی اظهار داشت: اگر به زراعی ها فقط برای موسسه باشد خیلی موفق نخواهد بود که باید طرح های جامعی باشد که تمام موسسات ذی نفع باشند.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.