یکی از بارزترین مصداق های تزکیه، صدقه است و کامل ترین مصداق صدقه، وقف است که به واسطه آن، اصل مال انسان ثابت می ماند و فرع (منافع) آن نیز بادوام و ثباتِ آن اصل، جریان خواهد داشت .
هیچ صدقه ای چون «وقف» چنین مزیتی جاودانه ندارد؛ چنان که امام صادق (ع) می فرماید: «خَیْرُ ما یُخْلِفُهُ الرَّجُلُ بَعْدَهُ ثَلاثَةٌ؛ وَلَدٌ بارٌّ یَسْتَغْفِرُلَهُ وَ سُنَّةُ خَیْرٍ یُقْتَدی بِهِ فیها وَ صَدَقَةٌ تَجْری مِنْ بَعْدِهِ»
«بهترین چیزی که انسان پس از خود بر جای می گذارد، سه چیز است: فرزند نیکوکاری که برایش آمرزش طلبد؛ روشی نیک که مردم از آن پیروی کنند و صدقه ای که پس از او جاری باشد».
اطلاق صدقه بر وقف و نظایر آن، برای این است که امور مزبور نشانه صداقت ایمان واقف است.
 در این میان مرحوم سید ابوالقاسم طباطبایی نیکوکار البرزی  بنا برفرمایشات ائمه اطهار (ع) املاک خود شامل ۲۹ رقبه در بخش تنکمان شهرستان نظرآباد را در سال ۱۳۴۵ وقف کرد.
این موقوفات شامل ده ها هکتار اراضی زراعی و باغی بوده که بین ۲ تا ۶ دانگ آن ها وقف شده است.
موقوفه سید طباطبایی یک موقوفه عام است ( وقف عام مانند وقف برای مدرسه ، بیمارستان یا فقرا و ایتام).
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نظرآباد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مرحوم طباطبایی  وقف خود را با ۲ نیت شاخص یعنی« خیرات و مبرات» و « عزاداری» انجام داد و از سال ۱۳۶۹ تاکنون نیت واقف به طور کامل ادا شده است.
سیدرسول عابد خراسانی افزود: در بحث خیرات و مبرات درآمد حاصل از موقوفه های این واقف به نیازمندان شناسایی شده از سوی ارگان هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی، اوقاف و امور خیریه و مساجد پرداخت می شود.
همچنین مشارکت در برنامه های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی شهرستان از دیگر نیات واقف است که هزینه این بخش در برگزاری محافل قرآنی، جشن های مذهبی همچون عید غدیر و نیمه شعبان صرف شده است.
بخشی از درآمد موقوفات این واقف که به مراسم عزاداری ائمه اطهار (ع) اختصاص داده شده درآئین هایی  همچون برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی شامل عزاداری سید الشهدا (ع)، تجمع احلی من العسل، رهروان زینبی، شب های قدر و شهادت حضرت زهرا (س)، سوگواره یاس نبوی و شهادت امام جعفر صادق (ع) هزینه می شود.
سوگواره بصیرت عاشورایی نظرآباد در سال جاری در آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) تنکمان که در این موقوفه واقع شده و در تاریخ سوم خرداد ماه سال ۸۶ به ثبت آثار ملی و تاریخی رسیده، برگزار شد.
یکی از برنامه های ارزشمند محرم سال گذشته استان البرز ، برگزاری کنگره شهدا و سرداران شهید شهرستان نظرآباد بود که بخشی از هزینه آن از محل این موقوفات تامین شد.
موقوفه سید طباطبایی سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون ریال درآمد داشت که بالغ بر ۵۷۰ میلیون ریال آن صرف اجرای نیت واقف در عزاداری ائمه اطهار (ع) و خیرات و مبرات شد.

۷۰ درصد موقوفات شهرستان نظرآباد مشاع هستند
عابد خراسانی گفت: یکی از مهم ترین مشکلات بر سر راه موقوفات شهرستان نظرآباد مشاع بودن ۷۰ درصد آن ها است که  در برخی مواقع در اجرای نیات واقف مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی افزود: بیشتر موقوفات شهرستان نظرآباد به صورت نسل به نسل منتقل شده و سندی برای آن ها تعریف نشده و از سال ۱۳۹۲ به بعد که اداره اوقاف شهرستان نظرآباد راه اندازی شد، در حال فرهنگ سازی برای رفع این معضل هستندبه طوریکه تاکنون برای ۳۰ درصد این موقوفات موفق به دریافت سند تک برگی شده اند.
عابد خراسانی تاکید کرد که اگر مردم همکاری لازم را داشته باشند تا سند اجاره و پرداخت تنظیم شود تا حقوق موقوفات به موقع و با رقم واقعی پرداخت شود، باعث می شود تا در اجرای نیت امینانه واقفین تا حد زیادی موفق باشیم.
شهرستان نظرآباد ۹۵ موقوفه دارد.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.