به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، مجید محمدغریبانی در آئین رونمایی از وب سایت رسمی انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان اردبیل اظهار کرد: ما به صورت رسمی از سالجاری فعالیت خودمان را آغاز کردیم در حالی که پیش از این در دانشگاه علوم پزشکی مرکز فراهم‌آوری اعضای بیماران دچار مرگ مغزی با هدف پیوند به بیماران نیازمند فعالیتی مستمر داشت.

وی با بیان اینکه هر دو ساعت یک نفر در کشور به خاطر پیدا نشدن اعضا جان خود را از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: روزانه ۲۵ نفر در این ارتباط جان خود را از دست می‌دهند به طوری که ۸ هزار نفر مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که کمتر از یک هزار نفر آنها منجر به اهدای عضو می‌شود.

مدیر شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان استان اردبیل گفت: بیش از ۷ هزار نفر افراد دچار مرگ مغزی اعضای سالم خود را زیر خاک می‌برند در حالی که با اهدای عضو ۵ تا ۸ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند.

اولین پیوند اعضای مرگ مغزی تا سه ماه آینده در اردبیل

مدیر شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان استان اردبیل گفت: تلاش می‌کنیم تا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اولین پیوند اعضای مرگ مغزی به بیماران نیازمند تا سه ماه آینده در استان اردبیل اتفاق بیفتد.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای اروپائی میانگین جلب رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی کمتر از پنج دقیقه است در حالی که در کشورمان این رقم به ۷۲ ساعت می‌رسد که پیش از این حتی به ۵ تا ۶ روز نیز می‌رسید.

مدیر شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان استان اردبیل افزود: باید تلاش کنیم تا با اهدای عضوی که انجام می‌شود به جای هر دو ساعت حداقل هر چهار ساعت بیماران نیازمند پیوند اعضا نجات یابند و در این زمینه حتی می‌توان زمان را نیز افزایش داد.

وی بیان کرد: ما در اردبیل ۵۲۳ بیمار دیالیزی داریم که به صورت مستمر و در طول هفته سه بابر دیالیز می‌شوند که هزینه‌های دریافتی از انها در سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان بوده در حالی که این رقم با افزایش قیمت‌ها امسال به ۵۰۰میلیون نیز می‌رسد.

محمدغریبانی تصریح کرد: در قبال این هزینه‌ها به راحتی می توان با اهدای کلیه به رقم ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰ برابر هزیه ها را کمتر کرده و افراد را به چرخه سلامت بازگرداند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اردبیل به پروسه محرمانه اهدای عضو آن هم از طریق تهران اشاره و اظهار کرد: ما به دلیل آنکه در استان امکان پیوند اعضا را نداشتیم، پیش از این تمام پروسه فراهم‌آوری و پیوند اعضا در تهران انجام می شد اما در چند ماه گذشته با راه‌اندازی مرکز پیوند کارها به نحوی پیش می‌رود تا در سه ماه آینده بتوانیم اولین مرکز پیوند اعضای مرگ مغزی را به بیماران نیازمند شاهد باشیم.

محمدغریبانی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مرکز دیگر نیازی به اعزام بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو به تهران نخواهد بود و ما با در نظر گرفتن شرایط شرعی و فقهی امکان پیوند اعضا را از طریق بیماران مرگ مغزی به افراد چشم انتظار شاهد خواهیم بود.

وی گفت: با کارهای خوب اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی که در بین مردم انجام شده، در بسیاری از شهرها مشکلات و نارسایی‌های قبلی در اهدای عضو رفع شده به طوری که ما در شهری مانند پارس‌آباد شاهد استقبال مردم از این حرکت هستیم و امیدورایم با صدور کارت اهدای عضو بتوانیم اکثر مردم استان را در زمینه کمک به این بیماران یاری و همراهی کنیم.

مدیر شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان استان اردبیل ادامه داد: تاکنون ۱۲۳ نفر اعزامی از اردبیل به تهران را برای پیوند اعضا شاهد بودیم و ما امیدواریم همچان با همراهی خانواده‌ها امکان اهدای عضو از طریق جلب مشارکت اعضای خانواده‌های بیماران مرگ مغزی فراهم آید که در این زمینه  صدور کارت برای اهداکنندگان و جذب سفیران اهدا در اردبیل در حال انجام است.

وی با قردانی از تلاش مجموعه انجمن اهدای عضو ایرانیان در اردبیل با هدف راه‌اندازی وب سایت رسمی گفت: امیدواریم با مراجعه به این وب سایت زمینه صدور کارت و مشارکت در برنامه‌های عام‌المنفعه فراهم آمده تا یک مجموعه غیرسیاسی و با نیت خیرخواهانه بتواند به اهداف مورد نظر دست یابد.

در این مراسم طراح وبسایت انجمن اهدای عضو ایرانیان اردبیل نیز با تشریح فعالیت‌های انجام شده در ماه‌های گذشته برای راه‌اندازی این وبسایت جدای از سامانه مرکزی گفت: با فراهم آوردن بانک اطلاعاتی و همچنین راه‌اندازی این وبسایت که در حقیقت مرجع ارائه خدمات مطلوب خواهد بود می‌توانیم زمنیه جلب مشارکت بیشتر مردم را در این حوزه به شکل شایسته فراهم کنیم.

46
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1249318
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.