البرز را ایران کوچک می نامند، استانی که از چهار گوشه کشور نمونه های اقوام را می توان در آن دید. این استان همه ساله با افزایش جمعیت مواجه بوده که زیر ساخت های موجود از جمله فضاهای آموزشی پاسخگوی شمار پرتعداد دانش آموزان استان نیست.

  هر ساله روند ثبت نام در مقاطع تحصیلی بالاتر ، دغدغه تازه ای را برای دانش آموزان و اولیا رقم می زند و کام خانواده ها را تلخ می کند به گونه که فقط سه هفته تا بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ باقی مانده اما همچنان اولیا درگیر نام نویسی در مدارس هستند.

 برخی از اولیا پیش از موعد مقرر و حتی در تاریخ های اعلام شده از سوی آموزش و پرورش برای ثبت نام فرزندان خود به مدرسه محدوده محل سکونت مراجعه می کنند اما متاسفانه موفق به نام نویسی نمی شوند.

برخی مدیران مدارس  بنا به دلایلی مانند  پر شدن ظرفیت کلاس ها و خارج از محدوده بودن محل سکونت دانش آموزان را علت امتناع از نام نویسی های جدید اعلام می کنند.

 از سوی دیگر عمده گلایه والدین و دانش آموزان در هنگام ثبت نام مربوط به دریافت پول توسط مدیران مدارس دولتی به شگردهای مختلف از جمله پروژه مهر، کلاس های فوق برنامه، پوشاک، تغذیه و  سرویس ایاب و ذهاب است.

به گفته والدین ، برخی از مدارس دولتی که از سوی آموزش و پرورش مجاز به دریافت شهریه نیستند شهریه هایی بیش از یکصد هزار تومان  از دانش آموزان طلب می کنند و اولیا نیز برای از دست ندادن فرصت ثبت نام، مجبور به پرداخت شهریه های اعلام شده می شوند.

این مدارس در طول سال نیز مبالغ دیگری را بابت تجهیز ، برگزاری  اردوهای تفریحی و علمی از دانش آموزان و اولیای آنان اخذ می کنند و اولیا نیز با اجبار و با وجود داشتن مشکلات اقتصادی باید این هزینه ها را تامین و پرداخت کنند.

مدارس و مراکز غیردولتی که در کنار صرفه جویی برای هزینه های دولت با هدف  افزایش کیفیت و تحول و پیشرفت در نظام آموزشی کشور تاسیس شده اند آنها نیز به بهانه های مختلف مبالغی خارج از عرف شهریه از اولیا دانش آموزان هزینه های هنگفتی دریافت می کنند که نیاز به آسیب شناسی دارد.

محدوده جغرافیایی برای ثبت نام

برخی کارشناسان آموزش و پرورش  البرز عنوان می کنند که محدوده بندی ثبت نام با هدف ایجاد توازن در تقسیم بندی دانش آموزان و  استفاده بهینه از فضای موجود آموزشی انجام می شود و چاره ای جز این نداریم که برای هر مدرسه محدوده تعیین شود.

وقتی محدوده برای مدرسه تعیین می شود، فقط دانش آموزان محدوده یاد شده می توانند در آن مدرسه نام نویسی کنند. 

محدوده جغرافیایی ثبت نام هر مدرسه در منطقه آموزش و پرورش مورد نظر بر روی نقشه ای قرار داده شده که اولیا با مراجعه به منطقه آموزش و پرورش مورد نظر می توانند از محدوده آموزشی خود  اطلاع پیدا کنند.

ارایه خدمات فوق برنامه مدارس

همچنین طبق قانون  شرکت در کلاس های فوق برنامه اختیاری و داوطلبانه است و برای حضور دانش آموزان در این کلاس ها به هیچ عنوان نباید اجباری انجام شود.

خدمات فوق برنامه در مدارس متفاوت است به گونه ای که در مدارس نمونه دولتی این برنامه ها جز لاینفک برنامه های مدارس است یعنی با برنامه مصوب مدرسه ادغام می شوند.

به منظور بررسی فرآیند ثبت نام و شکایات مردمی میزگردی با این موضوع در مرکز ایرنا استان البرز با حضور مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش البرز برگزارشد.

نظارت مستمر حرف اول فرآیند ثبت نام 

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج  گفت: چند سالی است که برای نظارت بر فرآیند ثبت نام در مدارس البرز، ستاد استانی، نواحی و مناطق با هدف نظارت مستمر بر این فرآیند مهم تشکیل می شود.

فرزاد شعبانی اظهار داشت: امسال شاهد حداقل های شکایات مردمی در بخش ثبت نام دانش آموزان در مدارس بودیم اما باز هم مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارند که با گرفتن پول های اجباری از اولیا زمینه نارضایتی آنها را فراهم می آورند.

وی با اشاره به اینکه از آغاز نام نویسی دانش آموزان در مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج تا کنون ۱۵ مورد شکایت دریافت شده است، یادآورشد: پس از بررسی، با مدیران مدارس متخلف به صورت رسمی تذکر داده شده است.

 این ناحیه ۵۵ هزار دانش آموز و سه هزار و ۵۰  نفر فرهنگی دارد که ۲ هزار و ۲۰ نفر فرهنگیان زن  و یک هزارو ۳۰ نفر دیگر  مرد هستند.

بیشتر مدارس  آموزش و پرورش ناحیه یک کرج  قدیمی و فرسوده هستند.

شعبانی گفت: در مناطق گرمدره ، کلاک ، حصار ، مرکزی، اسلام آباد و آسارا مدارس آموزش و پرورش دایر است که به دلیل تمرکز جمعیت در این مناطق و تقاضای زیاد در بیشتر مدارس شاهد تراکم بالای دانش آموزان در کلاس های درس هستیم.

وی یادآورشد: مدارس فرسوده آموزش و پرورش البرز بر اساس اولویت در طرح مقاوم سازی و یا تخریب در لیست اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قرار گرفته اند.

از مجموع ۲۷۳ کد مدرسه آموزش و پرورش ناحیه یک کرج حدود ۳۰ مدرسه قدیمی و باید تخریب شود، بیشتر مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در بخش مرکزی کرج و عظیمیه قرار دارند و این در حالی است که در این مناطق زمینی برای ساخت فضای آموزشی وجود ندارد.

شعبانی اضافه کرد: کرج شهری مهاجر پذیر است که هر سال بیش از ۵.۳ درصد به جمعیت دانش آموزی آن  افزوده می شود.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزود: دولت متولی آموزش و پرورش است که لازم است هر ساله برای ساخت فضاهای آموزشی درالبرز از جمله آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نگاه حمایتی در تامین اعتبار مورد نیازداشته باشد.

شعبانی ادامه داد: هر ساله پس از اتمام سال تحصیلی مقدمات پروژه مهر در آموزش و پرورش با فعال شدن پنج کمیته که شامل تعمیر و تجهیز، اطلاع رسانی، تائید صلاحیت، ساماندهی و ارزیابی کلید می خورد .

 ستاد پروژه مهر از ۱۵ تیرماه ۹۸ در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج تشکیل شد تا فعالیت های مربوط به این طرح ملی در مدارس با کیفیت و نظارت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.

 ستاد های اصلی و فرعی نظارت بر ثبت نام دانش آموزان هم در این ناحیه تشکیل شده است تا فرآیند نام نویسی دانش آموزان در مدارس ناحیه یک کرج طبق قوانین و ضوابط انجام شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه کرج  یادآورشد: با وجود اینکه سرانه دانش آموزی در مدارس بسیار کم است و به موقع در اختیار مدیران مدارس قرار نمی گیرد و آنها ناچار به پرداخت هزینه های آب، برق، گاز و تلفن مدارس هستند اما به همه مدارس شیوه نامه ثبت نام ارسال شده است.

شعبانی بیان داشت: مدیران مدارس در هنگام ثبت نام دانش آموزان تنها مجاز به دریافت هزینه بیمه دانش آموزی و کتاب هستند.

فرهنگ جلب مشارکت مردمی

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت : با توجه به محدودیتی که از نظر فضا های آموزشی و تجهیزات در مدارس وجود دارد، ضرورت دارد سطح مشارکت های مردمی بالا برود، در شرایط کنونی ، با همکاری اولیا و مشارکت های مردمی است که مدارس اداره می شوند زیرا دانش آموزان سرمایه ملی هستند.

 طبق بخش نامه دستورالعمل کمک های مردمی ، مدیران مدارس تا قبل از آغاز سال تحصیلی نباید مبلغی را بع عنوان کمک اختیاری اولیا دریافت کنند اما آموزش و پرورش نیاز به کمک های مردمی دارد زیرا بدون مشارکت مردم به ویژه خیرین نیک اندیش امکان تامین هزینه های امور مدارس وجود ندارد.

 در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ، مدارس خیرسازی وجود دارد که حتی بعد از تحویل به آموزش و پرورش توسط خود خیرین نیک اندیش مورد حمایت مالی در بخش تجهیز و کمک به دانش آموزان بی بضاعت و ... قرار می گیرند.

مدارس بخش آسارا 

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج ادامه داد: در بخش آسارا  واقع در جاده  کرج- چالوس" ۶۴ مدرسه داریم که فقط  ۲۳ مدرسه آن ها با  یک هزار دانش آموزفعال هستند.

 مهمترین مشکل مدارس این بخش را نداشتن سرویس رفت و آمد برای کارکنان فرهنگی از جمله معلمان تشکیل می دهد، معلمان مدارس بخش آسارا خودشان هزینه رفت و آمد را پرداخت می کنند.

شعبانی با اشاره به اینکه نیروی بومی در مدارس آسارا کم است، خاطرنشان کرد:  بیشتر فرهنگیان در امر امور آموزشی و تربیتی مدارس از بیلقان تا روستای ولایت رود را که ۸۵ کیلومتر مسافت می شود را زیر پوشش قرار می دهند.

وی عنوان کرد: تا سه سال قبل سرویس مدارس بخش آسارا برای معلمان دایر بود اما به دلیل محدودیت های مالی در آموزش و پرورش ، سرویس حذف شد.

 دربخش آسارا یک هنرستان به نام شهدای جاده چالوس درروستای نساء دایر است.

این مسئول افزود: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از نظر فضای آموزشی مشکل خاصی در این ناحیه نداریم اما کلاس های درس در برخی از مدارس با تراکم بالا تشکیل می شود.

وی میانگین تراکم دانش آموزی در کلاس های درس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ۳۲ نفرذکر کرد.

شعبانی اظهارداشت: برای شروع سال تحصیلی جدید نیاز به کمک در ۲ بخش تعمیرات و تجهیزات از جمله  رایانه داریم.

 در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ۱۲ هنرستان کاردانش و فنی حرفه ای فعال است که برای توسعه رشته های مهارتی آن نیاز به حمایت است.

 تا کنون بیش از ۸۵ درصد ابلاغ فرهنگیان در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در پست های مختلف صادرشده است.

ناحیه یک آموزش و پرورش کرج ۳۲۴ معلم کم دارد.

 تامین سوخت برای مدارس از دیگر مشکلات آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در بخش آسارا است. سوخت مدارس آسارا نفت است که در فصل سرما با توجه به کوهستانی بودن آن با مشکلات زیادی مواجه است.

شعبانی با بیان اینکه امسال۶۰ پایگاه تابستانی در مدارس ،کانون های فرهنگی تربیتی  و دارلقرآن های آموزش و پرورش ناحیه یک کرج زیر پوشش برنامه های مختلف با شعار هر دانش آموز یک مهارت رفتند ، یاد آورشد: دانش آموزان این ناحیه با کسب مقام های برتر و مدال های رنگارنگ در مسابقات مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری برای آموزش و پرورش ناحیه یک کرج و استان افتخارآفرینی کردند.

شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان 

کارشناس اداره عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش البرز در این میزگرد گفت: شیوه نامه ثبت نام از دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی در مدارس این استان مطابق آیین نامه اجرایی وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد.

احمدعطایی با اشاره به اینکه بهترین مدرسه ، نزدیکترین مدرسه برای دانش آموزان است، اظهارداشت: ثبت نام در مدارس البرز با توجه به محل سکونت دانش آموزان و اجرای محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام دانش آموزان به استناد ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی مدارس انجام می شود.

 ثبت نام از تمامی متولدین نیمه اول سال ۱۳۹۲ و قبل از آن با رعایت ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی در پایه اول ابتدایی و سایر پایه های تحصیلی در حال انجام است و مدارس ابتدایی موظفند شدند اطلاعات دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه اول را تا پایان مردادماه ۱۳۹۸ در سامانه سناد به طور روزانه ثبت کنند.

 ثبت نام از دانش آموزان میان پایه در مدارس ابتدایی از پانزدهم تیرماه ۹۸ آغاز و به مدت یک ماه ادامه داشت،  انجام هرگونه مصاحبه، آزمون ورودی و تعیین شرط معدل برای ثبت نام در مدارس عادی ممنوع است.

پذیرش دانش آموزان در مدارس غیر دولتی، شاهد، هیات امنایی، استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی بر اساس دستورالعمل های ویژه خود در حال انجام است.

عطایی با بیان اینکه مدیران مدارس ابتدایی بعد از ثبت نام دانش آموزان پایه اول نسبت به گرفتن نوبت از سامانه سنجش اقدام کردند، گفت: سرپرست دانش آموزان به همراه فرزندشان می توانند براساس نوبت تعیین شده، به پایگاه سنجش معرفی شدند.

این کارشناس تصریح کرد: ثبت نام از دانش آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نیز بر اساس شیوه نامه سال تحصیلی گذشته انجام می شود.

دریافت هزینه اضافی ممنوع 

کارشناس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش البرزادامه داد: به غیر از مدارس غیردولتی، شاهد و استعدادهای درخشان که شهریه مصوب را به هنگام ثبت نام دریافت خواهند کرد، سایر مدارس حق دریافت هیچگونه وجهی را ندارند.

عطایی بیان داشت: از همه دانش آموزان و اولیا ی استان درخواست می‌شود تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف، عدم پاسخگویی مسئولان و مشکلات مربوط به ثبت نام در مدارس استان، شکایات و پیشنهادهای خود را به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی آموزش و پرورش و دبیرخانه ستاد استانی نظارت بر ثبت نام و ستاد نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان، با تلفن شماره ۳۲۵۲۵۶۵۷_۰۲۶ گزارش دهند.

 دانش آموزان و اولیا می‌توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات به نشانی اینترنتی: Www.shekayat medu. ir نسبت به ثبت و پیگیری شکایت خود اقدام کنند.

در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز نیز کارشناسی‌های ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان دبیرخانه ستادهای منطقه‌ای پاسخگوی مردم این استان هستند.

 دریافت کمک‌های مردمی و هزینه کلاس‌های فوق برنامه مدارس دولتی و هیأت امنایی صرفاً پس از آغاز سال تحصیلی انجام خواهد شد و پرداخت کمک‌های مردمی به مدارس باید با اختیار، بدون اجبار و با واریز مستقیم به حساب رسمی مدرسه انجام شود زیرا دریافت هرگونه وجه به صورت نقدی ممنوع است.

عطایی عنوان کرد: ثبت نام در پایه هفتم ورودی مدارس متوسطه اول در قالب هیأت امنایی در مدارس نمونه دولتی، فقط بر اساس فرم امتیاز بندی و مستندات ارائه شده انجام خواهد شد.

گروه‌های ویژه نظارت و بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان در طول مدت ثبت نام با مراجعه به مدارس و ستادهای ثبت نام در مناطق مختلف استان، ضمن نظارت و پایش مستمر، مراحل مختلف ثبت نام دانش آموزان در مدارس را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و در صورت گزارش هرگونه تخلف با متخلفان احتمالی برخورد قانونی مطابق مقررات و ضوابط انجام خواهد شد.

 لباس فرم اجباری نیست

کارشناس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش البرزافزود: لباس فرم برای دانش آموزان اختیاری است و در بخشنامه ارسالی  لباس فرم دانش آموزان به مدارس به این مهم اشاره شده است.

عطایی بیان داشت: تهیه لباس فرم دانش آموزان این استان برای سال تحصیلی آینده به ۳۰۰ کارگاه تولیدی پوشاک سپرده شد.

 برای سازماندهی و نظارت بر لباس فرم دانش آموزان در سال تحصیلی آینده، یک کارگروه تخصصی با عضویت دستگاه های اجرایی و اصناف استان در آموزش و پرورش البرز فعال شده است.

وی  با اشاره به اینکه لباس فرم دانش آموزان در البرز با رویکرد رونق تولید و با استفاده از پارچه با کیفیت ایرانی تهیه و دوخت می شود، اضافه کرد: تهیه این لباس‌ها از طریق انعقاد تفاهم نامه بین انجمن مدرسه و تولید کنندگان مجاز در این استان انجام می شود ضمن آنکه مشارکت آموزش و پرورش، اتحادیه پوشاک و با نظارت استانداری، اداره تعزیرات و اصناف در استان البرز اجرایی می شود.

عطایی یادآورشد: اجرای کیفی و نظارتی این طرح نیاز به مشارکت همه جانبه نمایندگان آموزش و پرورش به ویژه سازمان دانش آموزی، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی استانداری و اتحادیه اصناف البرز دارد.

وی دقت در انتخاب الگو، رنگ، کیفیت پارچه و قیمت مناسب را از جمله محورهای مهمی عنوان کرد که می بایست مد نظر مدیران مدارس و اعضای کارگروه سازماندهی و نظارت بر لباس فرم دانش آموزان در البرز قرار گیرد.

 این طرح به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی برخی افراد سودجو در افزایش قیمت پوشاک مدرسه و ارتقای کیفی آن اجرایی شده است.

تیم‌های نظارت بر فرآیند ثبت نام

کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش البرز اظهارداشت: تیم های بازرسان ناظر بر فرآیند ثبت نام در مدارس با هدف نظارت ویژه بر ثبت نام و حقوق اولیا و دانش آموزان در این استان از آغاز نام نویسی دانش آموزان در مدارس استان فعالیت کاری خود را شروع کردند.

عطایی خاطرنشان کرد: تیم بازرسان ناظر بر ثبت نام در قالب پنج گروه به مدارس نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد: اعضای این تیم ها با حضور در مدارس و ادارات آموزش و پرورش البرز از مراحل مختلف فرآیند ثبت نام دانش آموزان در مدارس این استان بازدید به عمل می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه این گروه‌های بازرسی و نظارت ویژه تا پایان تابستان و نیمه مهرماه ۹۸ در استان فعالیت دارند،عنوان کرد: بازرسان ناظراز نزدیک نسبت به اعمال نظارت مستمر و هدف دار بر فرآیند ثبت نام می‌پردازند و تخلفات احتمالی را به مراجع مربوط گزارش می‌دهند.

وی یادآورشد: مدیران مدارس و مسئولیت ثبت نام در مدارس البرز را بر عهده دارند.

این کارشناس بیان داشت: از اول تیر تا پایان مردادماه در البرز ۴۸ مدرسه مورد تخلفی در امور ثبت نام از دانش آموزان داشته اند.

عطایی خاطرنشان کرد: در مرحله اول برای مدیر متخلف نامه اداری زده می شود، در صورت تکرار تذکر کتبی و درج در پرونده و در صورت بی توجهی و ادامه یافتن تخلف به هیئت کارکنان معرفی می شود تا برابر قانون با مدیر خاطی برخورد شود.

وی تاکید کرد: ستادهای نظارت بر ثبت نام مدارس و نظارت بر حقوق اولیا و دانش آموزان در اداره کل، نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز تشکیل شده است.

 شکایات مردمی

کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ادامه به ۶۳ مورد شکایت تخلفی دراستان البرزاشاره کرد و افزود: ۱۱ مورد این شکایت ها از طریق سامانه شکایات بوده است.

عطایی تصریح کرد: تخلف مدارس البرز دریافت پول از اولیا بوده است که پس از پیگیری مدیران مدارس موظف به بازگشت وجه های دریافتی هنگام ثبت نام به اولیای دانش آموزان شدند.

 با توجه به اینکه اعلام شده که پول بیمه دانش آموزی همانند سال گذشته به مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت شود اما برخی از مدیران مدارس اقدام به گرفتن مبالغ ۱۵ هزار تومان یا بیشترکردند که مورد تذکر قرار گرفتند.

در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز نیز کارشناسی‌های ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان دبیرخانه ستادهای منطقه‌ای پاسخگوی مردم این استان هستند.

 دریافت کمک‌های مردمی و هزینه کلاس‌های فوق برنامه مدارس دولتی و هیأت امنایی صرفاً پس از آغاز سال تحصیلی انجام خواهد شد و پرداخت کمک‌های مردمی به مدارس باید با اختیار، بدون اجبار و با واریز مستقیم به حساب رسمی مدرسه انجام شود زیرا دریافت هرگونه وجه به صورت نقدی ممنوع است.

ثبت نام در پایه هفتم ورودی مدارس متوسطه اول در قالب هیأت امنایی در مدارس نمونه دولتی، فقط بر اساس فرم امتیاز بندی و مستندات ارائه شده انجام خواهد شد.

عطایی تاکید کرد: گروه‌های ویژه نظارت و بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان در طول مدت ثبت نام با مراجعه به مدارس و ستادهای ثبت نام در مناطق مختلف استان، ضمن نظارت و پایش مستمر، مراحل مختلف ثبت نام دانش آموزان در مدارس را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و در صورت گزارش هرگونه تخلف با متخلفان احتمالی برخورد قانونی مطابق مقررات و ضوابط انجام خواهد شد.

مدارس غیردولتی

کارشناس مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش البرزنیز در این نشست گفت: هدف اصلی تشکیل مدارس غیر دولتی, توسعه عدالت آموزشی است.

محمد صادق حیدری اظهارداشت: ضوابط شهریه درمدارس غیردولتی از طریق سامانه سراسری وزارتخانه اعلام شده که رعایت آن در همه مدارس مورد تاکید قرار گرفته است.

در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ درالبرز بجز طالقان و اشتهارد که فاقد مدرسه غیر دولتی اند، ۶۹۱ مدرسه در این استان فعالیت داشته است.

وی بیان داشت: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حدود ۴۵ مدرسه به مجموع مدارس غیر دولتی البرز افزوده می شود.

سال گذشته برای۱۲ مدرسه غیر دولتی در البرز دستور توقف به دلایل مختلف از جمله تخلف وداشتن مشکلات مالی برای ادامه کار در چرخه آموزشی صادر شد.

این کارشناس تصریح کرد: در مدارس غیر دولتی البرز ۶۵ هزار دانش آموز تحصیل می کنند که مسئولیت آنان را در پست های مختلف بر عهده ۱۱ هزار نفر نیروی انسانی می باشد.

وی با اشاره به اینکه ۹۱.۱۵ درصد از دانش آموزان البرز در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند، اضافه کرد: برای نظارت بر فرآیند ثبت نام دانش آموزان در مدارس غیر دولتی استان، کارگروه های بازدید و نظارت تشکیل شده است.

حیدری گفت: درراستای اجرای الگوی تعیین شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بخشنامه ای در۲ اسفندماه ۹۷ به مناطق و نواحی آموزش و پرورش البرزارسال شد.

وی یادآورشد: پس از بارگذاری اطلاعات ضروری توسط موسسین و تائید نهایی شورای تعیین شهریه در نواحی و مناطق ، شهریه مدارس در سال تحصیلی آینده توسط وزارت متبوع در سامانه شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد.

کارشناس مدارس غیر دولتی البرزعنوان کرد: طبق بخشنامه ارسالی از وزارتخانه ، دریافت هر گونه وجهی غیر از شهریه مصوب در سامانه در زمان ثبت نام دانش آموزان در مدارس غیر دولتی ممنوع است.

حیدری بیان داشت: متاسفانه به رغم شفایت سازی هنوز مدیران مدارس غیر دولتی در البرز وجود دارند که نرخ شهریه ها را به رغم حساسیت ویژه ای که بر روی مدارس غیردولتی حاکم است ، رعایت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس غیر دولتی برای تنویر افکارعمومی   باید نسبت به نصب همه موارد ثبت نام دانش آموزان در مدارس که در معرض دید عموم باشد اقدام کنند، اضافه کرد: مدارس می بایست نسبت به انعقاد قرار داد شهریه دریافت شده ازسامانه در دو نسخه اقدام کنند و یک نسخه پس از مهر و امضای مدیر مدرسه در اختیار اولیا قرار گیرد.

صدور قرارداد در ۲ نسخه

کارشناس مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش البرز افزود: موسس مدارس غیر دولتی می بایست با اولیای دانش آموزانی که متقاضی خدمات آموزشی خارج از برنامه هفتگی که شامل کلاس های تقویتی، تابستانی  و خدمات جانبی همانند سرویس رفت و آمد و لباس فرم می شود، پس از تائید شهریه در سامانه شهریه و تائید مدیر آموزش و پرورش منطقه اقدام به بستن قرارداد جداگانه ای کند.

حیدری به راه اندازی سامانه شهریه مدارس غیر دولتی طی ۲ سال گذشته اشاره و ادامه داد: برای پیشگیری از هر گونه وجه اضافه به مدارس غیر دولتی ضرورت دارد قبل از ثبت نام این سامانه را مورد بازدید قرار دهیم.

وی تصریح کرد: فضای آموزشی بیشتر مدارس غیر دولتی البرز استیجاری است، در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ ، یک مدرسه غیردولتی دوره ابتدایی تعطیل و مدیر آن عزل شد.

 ساعت درسی و فوق برنامه مدارس غیردولتی نیز باید طبق قانون باشد و در صورت عدم رعایت با مدیران متخلف برخورد قاطع قانونی می شود.

 از آغاز ثبت نام برای سال تحصیلی جدید تا کنون  چهار مورد تخلف در شورای نظارت مدارس غیر دولتی استان مطرح شده که تخلفات متفاوتی در این زمینه داشته اند.

حیدری  تاکید کرد: در صورتی که هر یک از شهروندان درخصوص اخذ مبالغی مازاد بر شهریه های قانونی اعتراضی داشته باشند، می توانند به صورت حضوری به مدیران آموزش و پرورش و یا به کارشناسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و کارشناسی های مدارس و مراکز غیر دولتی در نواحی و مناطق مراجعه کنند و یا در سامانه شکایات وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.