از دیگر سو ، تحریم و کمبود مواد اولیه هم در این سال ها سبب شده تا صنعت ایرانی نتواند به خوبی به چرخش درآید  و به تبع آن بسیاری از کارگران نیز خانه نشین یا آواره شهرها و دیار مختلف شدند.

در این میان ، اراده و تدبیر دلسوزانه مسئولان در کشور و استان البرز موجب شد تا تحریم ، جان دوباره صنعت داخلی ببخشد و بسیاری از ظرفیت های به خاشیه رفته به متن اقتصاد و تولید این بار با سازوکاری بهتر از گذشته بازگردد.

 نگاه به دورن زایی اقتصادی بارها و بارها در بیانات و سفارش های مقام معظم رهبری دیده می شود و شعارهای سال تاکیدی بر اهمیت این موضوع است که در قالب یک عبارت به نام «اقتصاد مقاومتی »  به آن پرداخته شده است.

با این اوصاف مسئولان امر با وجود گستردگی مشکلات اقتصادی در داخل و موانع خارجی  با  عزمی فراتر از آنچه که تصور می شد پا به میدان کار و تلاش گذاشتند و ده ها واحد تولیدی و صنعتی تعطیل شده در کشور و استان البرز را با مشارکت بانک ها ف بخش خصوصی و داشته های ملی و استانی به عرصه تولید بازگرداندند، حرکتی ژرف اندیشانه که نمود خود اتکایی و خودباوری است.

امروز صنعت استان البرز در حالی رونق دوباره یافته که تحریم بسیاری از درها مانند تبادل نقدینگی ارزی را بسته و گوه بلندی از موانع را پیش پای صنعتگران ایرانی و البرزی قرار داده است اما در این میان عزم واراده خلل ناپذیر ایرانی می رود تا دروازه های تولید و نوآوری را بشکافد و با محصولات جدید خودباروی را به ملت های جهان عرضه بدارد.

امروز با حمایت دولت تدبیر و امید شاهد آن هستیم که صنایع و مراکز تولیدی که بیش از ۱۷ سال  یا کمتر از تعطیلی آن ها می گذرد ، پس از بازسازی و نوسازی با ترکیب جدید تولیدی و اشتغال گسترده وارد عرصه اقتصادی کشور شده و حتی تولیدات آنها پار را از مرزها فراتر گذاشته اند.    

به گزارش ایرنا، ایران ، کشوری غنی از ذخایر نفت و گاز  بوده که اگر چه این ذخایر و نعمت های خدادادی در جای خود بسیارارزشمند هستند اما گاهی پرداختن به درآمدهای حاصله از صادرات نفت وگاز سبب شده تا از دیگر داشته ها  غفلت شود .

اگرچه تحریم در بسیاری جهات مشکل و مانع ایجاد کرده ، اما برخی آن فرصتی برای توجه به ظرفیت ها و تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل می دانند و  شاید اگر تحریم ها نبود همچنان بسیاری از ظرفیت ها و فرصت های داخلی مغفول می ماند و در حاشیه ها خاک می خوردند.

اکنون زمان آن فرا رسیده تا در سایه تحریم  ، داشته های فراوان خود را مورد بازنگری قرار داده و تک تک آنها را به متن فراخوان کنیم ، داشته هایی که به مراتب بهتر از کالاها و متاع خارجی بوده و اگر آنها را تقویت و بالنده کنیم  در زمان تحریم به کار می آیند.

فراموش نکنیم که هشت سال جنگ در سایه تحریم سلاح در مقابل کشورهای بزرگ وکوچک دنیا با پیروزی به پایان رساندیم و این جنگ سرآغازی برای تولیدمدرن ترین سلاح های ساخت داخل شد ، سلاح هایی که امروز پهپاد پیشرفته و بلند پرواز آمریکایی از گزند آنها در امان نیست.

از دیگر سو ،استفاده از کالاهای لوکس  خارجی به عنوان یک فرهنگ غلط در کشور ما آنچنان خود نمایی کرد که بخشی از مردم خریداری این کالاها را به نوعی برتر بودن خود می دانستند، کالاهای خارجی که شاید در کشورهای خود طرفدارانی نداشته  و به نوعی برای وابستگی آنها را به سمت بازارهای کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما سوق می دهند.

این در حالی است که کشور ما توانایی تولید بسیاری از این کالاها را دارد و اگر این فرهنگ جا بییفتد که ایرانی، ایرانی بخر، بسیاری از واحدهای نیمه فعال و راکد ما بار دیگر به چرخه تولید باز می گردند و کارگران زیادی مشغول به کار می شوند.

رنگین شدن سفره های ایرانیان به شرطی است که توانایی های خود را باور و فرهنگ غلط فخر فروشی و استفاده از کالای خارجی را به دور بیندازیم .

روی زشت تحریم ها را همه دیدیم، اما تحریم ها یک نیمه پر نیز داشت، افزایش تحریم، بالا رفتن قیمت ارز و جلوگیری از ورود کالای قاچاق سبب شد تا مصرف کالای ایرانی نسبت به سال های گذشته رونق بیشتری پیدا کند.

مدیر یک کارخانه تولید کننده پوشاک ایرانی در شهرک صنعتی نظرآباد استان البرزمی گوید :تا یکی ۲ سال پیش، ۵۹ کارگر در این شرکت مشغول به کار بودند که با افزایش قیمت ها و تمایل بیشتر مردم به سمت استفاده از کالای ایرانی امروز تعداد کارگران ما به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است.

۱۲۰ کارگر ایرانی مشغول به کار شده اند، بدین معنی که سفره چندین خانوار دیگر خالی نمی ماند و این پایدار و دنباله دار نخواهد بود جز اینکه به این باور برسیم که کارگر ایرانی نیاز به حمایت ملت ایران دارد.

شاید در خیلی از باورها نمی گنجد اما بسیاری از کشورهای همسایه و حتی اروپا طرفدار اجناس ایرانی هستند، اجناسی که خود ما ایرانی ها خیلی با آنها آشنا نیستیم اما زرق و برق اجناس خارجی و مارک پوشی آنچنان چشمانمان را پوشانده که خودمان را دیگر نمی بینیم.

تحریم و استفاده از کالاهای لوکس خارجی در کنار مسایل دیگری از جمله تامین مواد اولیه، تسهیلات و بالا رفتن نرخ ارز سبب شده تا به خصوص طی سه تا چهار سال گذشته بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی ما راکد و نیمه فعال شوند.

عزم جدی دولت تدبیر و امید برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی

در دورانی که دست های خارجی کمر به نابودی اقتصاد و تولید این مرز و بوم بستند، دولت تدبیر و امید تمامی همت خود را به کار بست تا با استفاده از توان داخلی، علاوه بر خنثی کردن این تحریم ها، جان دوباره ای به صنعت و تولید کشور بدهند.

راهکارهایی برای رفع موانع تولید این واحدها از سوی دولت اندیشیده چرا که اعتقاد دولت بر این بوده و هست که احیای دوباره این واحدها می تواند علاوه بر رونق تولید، موجب کاهش نرخ بیکاری شود و این مهم از سوی دولت به مسئولان تکلیف شده است.

تمامی مجموعه دولت دست به دست هم دادند تا امروز شاهد باشیم که رونق تولید و بازگشت دوباره واحدهای نیمه فعال  راکد دغدغه جدی مسئولان در هر سطح و رده ای شود.

احیای ۱۵۹ واحد تولیدی راکد در البرز

در این میان استان صنعتی البرز، با داشتن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی و وجود بیش از ۱۵۰ برند، به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح هست.

تولیدات صنایع این استان علاوه بر مصرف داخلی به دیگر کشورهای منطقه، حوزه اوراسیا، اروپا و آمریکای لاتین صادر می شود.

با این وجود صنایع البرز نیز از در کنار برخی مشکلات از پیامدهای ناشی از تحریم بی تاثیر نبوده است و طبق آمار منتشره حدود ۱۵۹ واحد تولیدی و صنعتی این استان به دلایل مختلفی طی سالیان گذشته از چرخه تولید بازماندند.

با همت عالی دولت برای توسعه بخش صنعت در کشور، مسئولان البرزی نیز بیکار ننشتند و با حمایت استاندار  امروز  فعال سازی واحدهای راکد به یکی از اولویت های اصلی در البرز صنعتی تبدیل شده است.

قشر زیادی از نیروی کار چشم امید به این واحدها دارند، از سوی دیگر رونق تولید ما بسته به پویایی آنها دارد همین دلایل موجب شده تا استاندار در کنار دیگر مسئولان اقتصادی در احیای این واحدهای تولیدی و صنعتی مصمم باشند.

شرکت سیپورکس تولید کننده مصالح ساختمانی یکی از واحدهای تولیدی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است که پس از ۱۷ سال توقف، در دولت تدبیر و امید به چرخه تولید بازگشته است.

کارخانه سیپورکس در گذشته به عنوان بزرگ ترین شرکت تولیدکننده محصولات سبک بتنی کشور بود که با تغییر و بازسازی سیستم خطوط تولید بار دیگر در زمان سفر هیات دولت به البرز، به عرصه صنعت بازگشت.

۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در البرز

 به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز سال گذشته شاهد گرایش سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی این استان بودیم و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استانجذب شد.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های بالای صنعتی و طبیعی در این استان در بخش داخلی نیز سرمایه گذاران زیادی ترغیب به سرمایه گذاری در البرز شده اند.
شهبازی گفت: برای بالندگی، شکوفایی و امید به آینده نظام و استان نیاز است تا همگی با هم دوست و متحد بوده و کمک کنیم تا نظام سیاسی هر چه بیشتر تقویت و خودش را برای پاسخگویی به عملکردش بهتر آماده و به روز کند.

مسئولان کشوری زیادی در حال رفت و آمد به البرز بوده  و یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این سفرها از سوی شهبازی استاندار البرز و مسئولان بخش صنعت استان بیان می شود، احیای واحدهای راکد هستند.

استاندار البرز نیز بیشترین تاکید خود را برای احیای واحدهای نیمه فعال گذاشته است.

شهبازی مبنای برنامه ریزی برای تدوین سند توسعه ملی البرز را بر پایه صنعت می داند، چرا که در این استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعال هستند.

یکی دیگر از اقداماتی که به همت دولت تدبیر و امید در استان و با تلاش استاندار و مسئولان البرزی در حال انجام است، تبدیل برخی لکه های صنعتی به ناحیه است، این اقدام با هدف ساماندهی صنایع پراکنده در حال انجام است.

استاندار البرز عنوان کرد که اواخر سال گذشته در خصوص تبدیل لکه صنعتی ماهدشت به شهرک صنعتی توفیق یافتیم و اکنون نیز به دنبال این هستیم که ناحیه صنعتی داشلیجه را شناسنامه دار کنیم.

طی مذاکراتی با مقامات ملی در خصوص تصویب این ناحیه توفیق یافتیم که قول مساعد شرکت شهرک‌های صنعتی ایران را برای تحقق این امر دریافت کنیم.

به گفته شهبازی ۵۷ واحد تولیدی در لکه صنعتی داشلیجه با مساحت ۴۰ هکتار مستقر و با موانعی مواجه هستند؛ در صورت تبدیل این منطقه به ناحیه صنعتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در آن می توانند از امکانات و تسهیلات برای پیشبرد امور خود برای توسعه تولید و اشتغال بهره مند شوند.

وی البرز را بر روی ریل توسعه، پیشرفت و شکوفایی اقتصادی عنوان و خاطر نشان کرد: افتتاح شهرک دارویی برکت با هفت هزار نفر اشتغال، آغاز عملیات اجرایی نخستین شهرک گلخانه ای استان با ۷۰۰ اشتغال، ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولتی برق، اجرای گازرسانی به مناطق مسکونی و صنعتی، تخصیص آب و پساب برای واحدهای صنعتی و تبدیل لکه های صنعتی به شهرک و ناحیه صنعتی بخشی از اقدامات ماه های گذشته در استان بوده است.

در این میان نقش دستگاه قضا برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی نیز پررنگ بوده و مسئولان قضایی استان به دنبال برطرف کردن مشکلاتشان در این بخش بوده اند.

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه یکی از دغدغه های دستگاه قضایی، آسیب های ناشی از بیکاری در جامعه است اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که حجم زیادی از پرونده های قضایی و آسیب اجتماعی ناشی از بیکاری است که باید با فعال سازی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی ریشه کن شود.

پویایی ۲۲ واحد تولیدی و صنعتی البرز در سال جاری

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز نیز یکی از اولویت های اصلی را احیای واحدهای نیمه راکد استان می داند، به گونه ای که از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی در این استان بار دیگر به چرخه تولید بازگشته اند.

محمد امین فرشی بیان می کند که ۱۵۹ واحد نیمه راکد در این استان وجود دارد که با بازگشت دوباره آنها می توان زمینه اشتغال برای حدود ۹ هزار نفر را در البرز فراهم کرد.

کمبود نقدینگی، عدم وجود بازار فروش، تسهیلات، قدیمی شدن نوع تکنولوژی، کمبود مواد اولیه و مسایل ارزی از مهم ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.

به گفته فرشی سال گذشته ۷۷ واحد تولیدی در البرز باز فعال شدند که با راه اندازی مجدد آنها زمینه اشتغال بیش از ۸۵۰ نفر فراهم شده است.

امسال نیز احیای ۹۹ واحد تولیدی و صنعتی نیمه راکد به البرز با اشتغالزایی بیش از ۸۰۰ نفر تکلیف شده که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ واحد فعال و تلاش ها برای بازیابی دوباره دیگر واحدها ادامه دارد.

به گفته وی استان البرز با همت و مشارکت سرمایه‌گذاران یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی جدید در دست ساخت دارد که با راه اندازی آنها در سال‌های آینده جهش خوبی در عرصه تولید و اشتغال استان به وجود می‌آید.

اکنون این استان دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از مجموع کل واحدهای تولیدی و صنعتی استان البرز حدود سه هزار واحد تولیدی آنها کوچک و با اشتغالزایی کمتر از ۵۰ نفر راه اندازی شده اند.

بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک های صنعتی دولتی و غیردولتی مستقر بوده  که دارای ظرفیت اشتغالزایی این  واحدها  ۶۷ هزار نفر است .

میزان سرمایه‌گذاری در شهرک های صنعتی البرز برای واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال حدود ۶ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان برآورد شده‌است.

همچنین میزان اشتغالزایی تمام سه هزار و ۴۶۰ واحد صنعتی البرز  حدود ۱۳۰ هزار نفر بوده که راه اندازی آنها ۱۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان سرمایه در برداشته است.

۷۴۱۴/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.