به گزارش ایرنا، سید عباس موسوی عصر چهارشنبه در همایش بین المللی افول آمریکا که در بیستمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، افزود: خروج آمریکا از برجام که با قلدری، فشار، بی‌منطقی و غیرقانونی انجام شده را نباید تقصیر نظام و دولت بدانیم .

وی اظهار داشت: امروز دنیا آمریکا را در خروج از برجام مقصر می داند ولی بعضی از افراد در داخل فکر می کنند ما مقصر هستیم در حالی که باید تمام فریادمان را به سمت آمریکا بفرستیم و آن ها را به عنوان یاغی معرفی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: هر مذاکره  و هر توافقی صد درصدی نیست حتی با کشور دوست زیرا وقتی پای میز مذاکره با کشور دوست هم می‌نشینیم نمی توانیم سر همه چیز به توافق برسیم چه برسد با ۶ کشور قدرتمند دنیا و این جور که آمریکا می گوید که ایران بیشترین امتیاز و آن ها کمترین امتیاز را در برجام گرفته اند یکی از دلایل خروج آمریکا نیز همین بوده است.

وی ادامه داد: نخستین نفری که بعد از مقام معظم رهبری به افول آمریکا اذعان کرد دکتر ظریف وزیر خارجه بود و وی به عنوان فردی که سال ها در آمریکا زندگی کرده مطئمن است که اگر آمریکا با همین وضعیت سیاستش ادامه پیدا کند دیری نمی پاید که قدرتش را از دست خواهد داد.

موسوی  بیان داشت: در این وضعیت آمریکا ابتدا قدرت نرم و بعد قدرت سخت را از دست می دهد زیرا استفاده بی رویه از قدرت نرم و سخت آن را ضعیف خواهد.

او گفت : امروز برخی کشورها در نظر دارند تا دلار را از مبادلات خود حذف کنند و ما پیمان هایی داریم که تا جایی که ممکن است از دلار در مناسبات اقتصادی استفاده نکنیم و پول ملی را جایگزین آن کنیم.

وی با بیان اینکه تضعیف دلار به عنوان یکی از دلایل تضعیف قدرت آمریکا به حساب می آید، افزود: در آمریکا دو دیدگاه در مورد ایران وجود دارد که یکی این است که کل ایران یکپارچه است و فرقی بین مقامات، جناح ها، سیاسیون و نظامی ها نیست و اگر قرار است فشاری وارد کنیم نباید فریب داخل را بخوریم، زیرا یکپارچه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران این نوع نگاه را نگاه اسرائیلی دانست و اظهار داشت: این نوع نگاه در برخی از جناح های آمریکا مانند جمهوری خواهان وجود دارد و از دیدگاه آن ها فرقی بین آقای ظریف و سردار سلیمانی وجود ندارد.

او گفت: این گروه بر این باورند که اگر فشاری هست و اگر تغییر رژیمی هست باید اعمال کنند تا کل واحد را از بین ببرند.

موسوی نوع نگاه دیگر در آمریکا را وجود یک دوگانه در ایران عنوان کرد و افزود: به ادعای این دیدگاه آمریکایی بایستی این دوگانه و شکاف بین آن را تقویت کرد تا از این شکاف و تفرقه، فتنه ایجاد کرد و ایران را روبه افول و زوال برد.

وی ادامه داد: هر دو دیدگاه یک هدف را دنبال می کنند که جمهوری اسلامی نباشد و برای آن روش های مختلف را بر می‌گزینند؛ بنابراین ما نباید اسیر سیاست ها و تبلیغات آن ها شویم که در آمریکا به جمهوری اسلامی این گونه نگاه می شود.

موسوی اظهار داشت : طبق شواهد و قرائن هیج گاه در تاریخ کشوری مانند ایران این گونه مورد هجمه چند جانبه نبوده است.

او گفت:  هرچند جنگ هشت ساله  را پشت سر گذاشتیم اما امروز  فشارها و عملیات روانی و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران و انقلاب صدچندان شده  و دشمن با استفاده از فناوری ارتباطاتی و شبکه های اجتماعی توانست روی افکار عمومی ما تاثیر بگذارد که این کار را کمی پیچیده کرده است.

موسوی افزود: اکنون در اتاق های فکر و عملیات خود نشسته اند و شایعه، دروغ، تهمت و عملیات روانی را ایجاد می کنند و سپس آن را در کشور ما اجرا می کنند که نمونه آن در اواخر سال ۹۶ دیده شد که بیش از ۱۰۰ شهر ما را به آشوب کشیدند.

وی بیان داشت: در زمان جنگ هشت ساله مشخص بود که کجا هستیم و دشمنان کجا هستند ولی اکنون خط و خطوط به هم آمیخته است و به همین دلیل باید زاویه نگاه و دیدمان عمیق تر باشد و تغییر کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که باید هم مواظب داخل و هم مواظب طراحی هایی که برای ایران شده باشیم تا در دام آن ها نیفتیم که دام دشمن برای ایجاد تفرقه، شکاف، فتنه گری، آشوب و شورش است تا منجر به فروپاشی نظام جمهوری اسلامی شود.

 وی ادامه داد : هدف اصلی دشمنان از تحریم یا تروریسم اقتصادی شورش ملت ایران علیه نظام است.

موسوی اضافه کرد: ایجاد دوگانه ای که دشمن به دنبال آن هست ما نباید این خط را پی بگیریم بنابراین القای اینکه خط مقاومت و خط سازش داریم درست نیست.

وی گفت: مقام معظم رهبری وقتی صحبت از وزارت خارجه می کنند می فرمایند وزارت خارجه نظام است و شما وزارت خارجه حزب یا دولتی نیستید.

او افزود: وزارت امور خارجه معتقد است که در مقام نظر مجتهد است و هر جایی که باید نظر دهد اجتهاد می کند و نظر می دهد زیرا تکلیف شرعی است به عنوان دیده بان نظام اما  در عمل مقلد است وهر چیزی که در هر دوره ای تصمیم گرفته شده تصمیم مجموعه نظام است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: وزارت خارجه درست است باید انقلابی بیندیشید اما باید اهداف انقلابی را در زرورق گزاره های دیپلماتیک بپیچید و به خورد جامعه بین المللی بدهد.

وی تاکید کرد: امروز هدفمان یکی است که نظام تعیین می کند و هر کسی با هر زبانی که بلد است ، موظف است باید با دنیا صحبت کند؛ نظامی ها با زبان نظامی و دیپلماتیک ها با زبان دیپلماسی.

موسوی گفت: وزارت خارجه، وزارت خارجه نظام است و وزارتی است که در نهایت علیرغم اینکه متعلق به هر دولتی باشد، منافع و امنیت ملی برایش مهم است و تصمیمات رهبری را انجام می دهد.

وی در خصوص برجام بیان داشت: بعد از برجام بازوهای منطقه ای ما در منطقه مثل سوریه و عراق کار می کند و تقویت شده و هم جمهوری اسلامی نفت می فروشد و پول نفتش را وارد کشور می کند و پرونده های مهمی مثل PMD را بسته است و هیات های سیاسی، اقتصادی و تجاری به ایران زیاد رفت و آمد می کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بعد از سرکار آمدن ترامپ با اشتباهات محاسباتی تصمیم گرفتند از برجام خارج شوند و یک نکته که آن ها را به غلط انداخت اغتشاشات سال ۹۶ بود که به گراهای منافقین و وطن فروشان توجه کردند که جامعه ایران منتظر یک تلنگر است.

این مسئول تصریح کرد: این تلنگر را خروج از برجام می دانستند که در این صورت مردم شورش می کنند و با یک اشتباه غلط دست به این اشتباه زدند.

وی گفت: با وجود این فشارها در حال برگشتن به شرایط باثباتی هستیم که قبل از برجام داشتیم؛ برجام تصمیم نظام است و خروج آمریکا از برجام یک پیروزی سیاسی و اقتصادی است و اگر این برجام نیم بند هم نبود این ائتلاف سازی ها در خاورمیانه قطعا پیروز می شد.

سخنگوی وزارت خارجه  ادامه داد: اینکه دولت یا وزارت خارجه به دنبال مذاکره برای حل مشکلات است را قبول ندارم و اگر برجام نمره اش ۹۵ یا ۵ بود، باید از این همین فرصت برای نفس کشیدن بعد از آن دوران استفاده  و کشور را به جلو ببریم.

موسوی تاکید کرد:به دنبال اینکه چه کسی سرکار می آید و این دولت یا آن دولت نباید باشیم؛ آن ها به دنبال تعمیق شکاف هستند یا یک نظام واحد می بینند و وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی و قوه عاقله نظام باید از هر روش و ابزاری که در اختیار دارد نسبت به کاهش مشکلات و تنش و کاهش فشار بر ملت خودش استفاده کند.

وی بیان داشت: این به معنی وادادگی و ترسو بودن نیست بلکه این ها ابزار کار سیاسی است؛ دیپلماسی و مذاکره ابزاری است تا فشارها بر کشور را کم کنیم.

موسوی گفت : باید بدانیم چگونه برای کشور فرصت سازی کنیم تا در موقعیت ها خوب جواب  دهد و این نیست که مذاکره کنیم برای اینکه عاشق چشم و ابروی امریکا، اروپا و غیره  هستیم بلکه کشور ما مستقل است و پس از ۴۰ سال از انقلاب که یکی از شعارهایش استقلال بوده هنوز همان استقلال را دارد.

وی افزود: این استقلال به سادگی به دست نیامده و برای آن هزینه داده ایم و جمهوری اسلامی ایران به یمن پشتوانه مردم و هدایت رهبری  معظم انقلاب و رشادت هایی که تک تک مردم در طول انقلاب کردند و یک وزارت خارجه به سر کار نیامده تا این استقلال را بفروشد.

وی یادآور شد که اگر صحبت از مذاکره است به خاطر مردم است زیرا یکی از ویژگی های حکمرانی خوب دفع شر دشمن خارجی است تا در داخل امنیت و رفاه و آسایش ایجاد کنیم.

موسوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با عمل خود پاسخ خصمانه یا دوستانه می دهد و آنچه که کلیات رهبری بوده در برجام اجرا شده  و قدم به قدم بندهای برجام به سمع و نظر مقام معظم رسیده است و حتی موقع اجرا رهبری یک شروط دهگانه داشتند.

بیستمین اجلاس سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور که از روز گذشته در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی آغاز شد تا روز جمعه ادامه دارد.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.