به گزارش ایرنا، مدرسه خانه دوم دانش آموزان محسوب می شود که در آن دانش آموزان تحت پوشش برنامه ها ی آموزشی، تربیتی و مهارتی قرار می گیرند.
یکی از آموزش های مهمی که به دانش آموزان داده می شود در حوزه حفاظت از محیط زیست است که در آن بر گسترش فرهنگ زیست محیطی تاکید می شود.
مدرسه یک مکان مقدس است که تمامی  دانش آموزان و حتی مربیان باید در حفظ پاکیزگی و نظافت از آن نهایت تلاش خود را به کار ببندند.
دانش آموزان البرزی از آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ با مشارکت بالا در طرح ملی محیط یار کوشیدند تا پیام های زیست محیطی را در بین مردم به ویژه گروه هم سن و سالان و خانواده هایشان ترویج دهند.
دانش آموزان محیط یار البرزی این اقدام فرهنگی – آموزشی را به زبان قلم و هنر اجرایی کردند تا به زبانی ساده و شفاف حلقه دوستی مردم با طبیعت را تشکیل، تقویت و گسترش دهند.
دانش آموزان البرزی با اجرای طرح های خلاقانه در نقش محیط یار از سه عنصر آب، خاک و هوا به عنوان عناصر اصلی حیات برای تمامی موجودات زنده اعم از انسانها، گیاهان و حیوانات یاد کردند که نگهداری و صیانت از این نعمات الهی نقش بسزایی در داشتن زندگی سالم و به دور از هرگونه آلودگی دارد.
اجرای برنامه آموزشی و ترویجی در مدارس آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ زیست محیطی را در پی دارد زیرا موجب می شود تا مشکلات و چالش های محیط زیست در جامعه کاهش یابد.

آموزش مسائل زیست محیطی در مدارس به منظور تروج فرهنگ حفاظت از محیط زیست ضروری است که به این مهم باید توجه بیشتری شود.

بهبود محیط زیست با آموزش 
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت: ارایه آموزش در دوران مدرسه در خصوص حفاظت از محیط زیست بسیار تعیین کننده است و در واقع دانش آموزان می توانند در بهبود وضعیت محیط زیست نقش مهمی ایفا کنند.
رضا طارمی به نقش مهم دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه در ارتقاء سطح فرهنگ حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش آگاهی زیست محیطی در بین دانش آموزان، اهمیت بسزایی دارد که نباید از آن غافل شد.
او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و محیط زیست برای ترویج فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان اقدام به برگزاری آموزش های زیست محیطی در مدارس می کند، تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزش مسائل زیست محیطی برای اولیا دانش آموزان نیز ضروری است.

 اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی برای توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست یکی از برنامه های محوری فعالیت های مدارس به خصوص در دوره ابتدایی مدارس دخترانه و پسرانه البرز را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: با همکاری آموزش و پرورش، کارشناسان و محیط‌بانان  فعال در محیط زیست البرز برای آموزش فرهنگ زیست محیطی به مدارس استان اعزام می شوند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: برای بهبود وضعیت محیط زیست باید مراقبت از آن را به عنوان یک وظیفه ملی بپذیریم تا حال و هوای محیط زیست خوب شود.
طارمی به نقش مهم محیط بانان در صیانت و حفاظت از محیط پیرامون ما پرداخت و افزود: جلوگیری از شکار غیرمجاز حیوانات، قطع کردن درختان، صید غیرمجاز ماهیان و آبزیان دریایی از  وظایف این تلاشگران عرصه محیط زیست است که دانش آموزان در مدارس به یاری آنان شتافته اند تا فرهنگ زیست محیطی در جامعه گسترش یابد تا حال محیط زیست رو به بهبودی برود.

وی عنوان کرد: رسیدن به اعتدال در تمام امور، فرهنگ سازی و آموزش برنامه های زیست محیطی از سنین پایه و ایجاد حس وظیفه در نگهداری و صیانت از محیط زیست از مواردی که است باید به آن پرداخته شود

نگهداری از محیط زیست و داشتن هوایی پاک و بی آلایش موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه شده و بازده خوبی در انجام فعالیت های روزمره انسان ها و شاد زیستی دارد.

مدرسه کانونی برای ترویج  فرهنگ زیست محیطی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز هم گفت: آموزش و پرورش یک نهاد مهم آموزشی، تربیتی، فرهنگی و تاثیرگذار در جامعه است که در نهادینه کردن فرهنگ آموزش  مهارت ها در جامعه جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد.

سالار قاسمی خاطرنشان کرد: کودکان آینده سازان این مملکت هستند و آماده سازی اذهان و افکار آنان در جهت نهادینه کردن فرهنگ پاکیزه نگهداشتن محیط پیرامونشان نیاز به سرمایه گذاریو آینده نگری دارد که از هم اکنون باید به فکر آن باشیم.

وی بیان داشت: برگزاری دوره های آموزشی در سطح مدارس و فرهنگی سازی برای داشتن شهری سالم با هوایی پاک و به دور از زباله از برنامه هایی است که در صورت استمرار آن به نتایج قابل قبولی در آینده نزدیک می رسیم.

 دانش آموزان با همراهی محیط یاران اقدام به  فعالیت های بشردوستانه ای در خصوص پاکسازی تفرجگاهها و مناطق گردشگری خارج از شهر با جمع آوری زباله هایی که توسط برخی افراد ناآگاه در دل طبیعت ریخته می شود، انجام می دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: به منظور ترغیب و تشویق کودکان دانش آموز در امر یادگیری مسائل زیست محیطی ضرورت دارد خانواده ها با آموزش و پرورش همراه و همگام شوند.
 ایجاد و تقویت فضایی شاد و مفرح در فضاهای آموزشی کمک موثری در یادگیری سریع و ماندگاری مطالب در ذهن دانش آموزان دارد.

قاسمی استفاده از هرگونه ابزار در جهت گسترش فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست را الزامی دانست و گفت: این اقدام نقش بسزایی در تضمین حال و نیز آینده بشری دارد.

وی ادامه داد: توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست زمانی حاصل خواهد شد که محیط طبیعی و فرهنگ انسان با هم مرتبط باشند و در یک راستا حرکت کنند.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد.

۲۸۱۹/۶۹۹۳




 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.