به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، رامین صادقی در نشست متولیان بازار و اصناف اظهار کرد: اصناف استان اردبیل دارای ویژگی‌های برجسته‌ای در مردمداری، رعایت انصاف و تعامل و ارتباط با متولیان بخش سیاست‌گذاری، نظارت و همچنین عرضه و تقاضا هستند که همین ویژگی‌ها سبب شده تا اصناف ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه اصناف در آخرین چرخه و پروسه تولید قرار دارند، خاطرنشان کرد: بیشترین تعامل و ارتباط در این چرخه بین عرضه کنندگان با خریداران است که ضرورت دارد با در نظر گرفتن همه شرایط به ویژه حضور گردشگران در این استان صنوف بتوانند نقش تاثیرگذار خود را در ارائه خدمات کیفی انجام دهند.
اصناف ۵ برابر بخش صنعت شغل ایجاد کردند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: سهم بخش اصناف در ایجاد اشتغال پنج برابر حوزه صنعت بوده است.

صادقی به پیگیری استاندار اردبیل برای اخذ منابع اعتباری بیشتر از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه اشاره کرد و گفت: به رغم اطلاع‌رسانی گسترده در بین صنوف و واحدهای عرضه کننده محصولات تاکنون ۵۰ واحد برای بهره‌مندی از این تسهیلات اعلام آمادگی کرده و مشخصات آنها به بانک‌های عامل ارسال شده است.

وی ادامه داد: پرداخت این تسهیلات قطعا به پویایی اصناف کمک خواهد کرد تا زمینه برای افزایش فضای رقابتی در عرصه تولید و عرضه محصولات فراهم آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به اجرای طرح استادشاگردی در صنوف مختلف اشاره کرد و افزود: نهضتی که در استان اردبیل در حمایت از گردشگری، صنعت و کشاورزی به وجود آمده قطعا به اشتغال بیشتر با محوریت همین استادشاگردی منجر خواهد شد.

صادقی نمونه این اقدام موثر شروع شده را تولید صنایع دستی به ویژه فرش، گلیم، جاجیم و … اعلام و تصریح کرد: ما به راحتی می‌توانیم با تولید محصولات متنوع در این بخش به اهداف گردشگری و همچنین تولید ثروت در استان دست پیدا کنیم تا بسیاری از مشکلات و نارسائی‌ها برطرف شود.

۱۱۸ اتحادیه صنفی در اردبیل فعال است

رئیس اتاق اصناف استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به نقش اصناف در بخش تولید به عنوان بنگاه‌های اقتصادی کوچک و شبکه توزیع کالا و خدمات بیان کرد: در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس نقش اصناف به عنوان مجموعه‌های پشتیبانی، ارزشمند بوده به طوری که در همین سیل اخیر اصناف اردبیل موفق به جمع‌آوری و ارسال مایحتاج مردم سیل زده به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان شدند.

رضایی افشار گفت: ما در کشور ۸ هزار و ۵۰۰ تشکل و حدود ۳ میلیون واحد صنفی داریم که سهم قابل توجهی را در تولید و درآمد ناخالص داخلی دارند به طوری که فعالان این عرصه به عنوان آخرین حلقه اقتصادی سعی دارند نقش تاثیرگذاری را در تامین نیاز مردم داشته باشند.

وی سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی ۱۹ درصد، اشتغال و سرمایه‌گذاری ۵۰ درصد و توزیع کالاهای اساسی ۹۵ را اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در استان اردبیل ۱۱۸ اتحادیه صنفی، ۶ اتاق اصناف با بیش از ۴۳ هزار واحد صنفی دارای پروانه فعالیت می‌کنند که زمینه اشتغال ۱۱۰ هزار نفر را فراهم کرده‌اند.

رضایی افشار بیان کرد: از مجموع واحدهای صنفی فعال استان ۴۸ درصد در بخش توزیعی، ۱۸ درصد در بخش خدماتی، ۱۹ درصد تولیدی و ۱۵ درصد نیز به صورت خدمات فنی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم تا سهم اصناف از یک هزار مالیات و همچنین سهمی از جرایم اعمال شده از سوی تعزیرات حکومتی به حساب اتاق اصناف واریز شود تا مشکلاتی که اتاق اصناف در پرداختی حقوق پرسنل و برخی دیگر از نیازمندی‌ها دارد رفع شود.

رئیس اتاق اصناف استان اردبیل با یادآوری برخی از مشکلات اصناف استان اردبیل اضافه کرد: عدم همکاری بانک‌ها در تخصیص اعتبار و تسهیلات بانکی برای صنوف، عدم موفقیت در احداث شهرک صنفی برای ساماندهی و انتقال صنوف آلاینده و مزاحم، عدم وجود بسته‌های حمایتی بیمه‌ای برای صنوف کم درآمد و نبود ساختمان مناسب در خور و شایسته اصناف به منظور تجمیع سازمان‌های صنفی در یک محل از جمله مشکلاتی است که باید مسئولان استان نسبت به حل آن اقدام کنند.

46


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1208593
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.